Hej, vi planerar just nu en renovering av husets framsida + entré.
Vi har idag parkeringsplats och ingång till tomten på höger sidan av huset vilket gör det naturligt att trappan är vriden däråt.
Tanken är att byta ytterdörr, fixa en ny lite större trappa och även göra stensättning på hela uppfarten.

Men jag har fastnat vid inspiration för hur trappan kan utformas. Jag hittar helt enkelt ingen modell / materia som ser vettigt ihop med vårt 70-tals hus.
I och med att vi inte har en farstukvist blir det inte naturligt med en symmetrisk trapp rakt fram.

Jag förstår att detta är personlig smak, men vill gärna bolla lite kring hur jag kan tänka.

Ett svart 70-talshus med vit dörr, en liten trappa och en parkerad bil på uppfarten till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett 70-tals hus med framsida och entré, inklusive befintlig trappa vriden mot höger och ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En halv oktagon i impregnerat virke fungerar. Jag har en bekant med en sådan trapp. Men det kräver att ni flyttar planteringarna framför ingången.
 
  • Gilla
Pir79 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är bara själva trappan (och eventuellt fönsterna till källaren) som berättar något om husets ålder.
Själv tycker jag att en halvrund trappa i betong eller ännu bättre murad i sten (t ex stor och små gatsten) passar bra. Gärna med en står platå högst upp.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Eller en bred rak trapp framifrån. Man kan antingen tänka sig en gjuten/murad kompakt trappa med natursten som steg. Eller en luftig smideskonstruktion med rejäla steg i natursten.
 
  • Gilla
A-M-S och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Eller en bred rak trapp framifrån. Man kan antingen tänka sig en gjuten/murad kompakt trappa med natursten som steg. Eller en luftig smideskonstruktion med rejäla steg i natursten.
Rakt fram är bra sen stort skärmtak
 
Det handlar om budget också förstås, men om du vill höja intrycket av huset så tror jag på att gjuta en trappa i betong, kanske med plansteg i granit. Ett ganska kostsamt men högkvalitativt alternativ.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 3 till
  • Laddar…
P PontusmedPP skrev:
I och med att vi inte har en farstukvist blir det inte naturligt med en symmetrisk trapp rakt fram.
Jag tycker ändå en enkel liten farstukvist skulle utgöra ett framsteg!
Och det går väl bra även med ingång/trappa från höger.
Bara att ha ett litet tak som regnskydd, och en bänk att ställa väskan/kassarna på när man kommer hem och skall fiska upp dörrnyckeln är ett lyft!
Och dessutom bryta den, ursäkta att jag skriver det, lite småtråkiga skokartongformen på huset.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Apropå stensättningen av uppfarten så hade jag definitivt istället satsat på en sedumodling eller andra låga marktäckare som backtimjan eller liknande där du inte har plattor idag. Billigt, himmelskt vackert och ett paradis för de små surrande liven. Jag gör själv det i mittsträngen på min grusväg men hade gärna haft stenplattor som du har för att få lite bättre ordnung på det.
 
  • Gilla
A-M-S och 2 till
  • Laddar…
Skulle nog byggt en farstukvist eller iallafall en större plattforn där man lämnar lite utrymme mellan själva trappan och huset. Grymt skönt med tak över dörren

Husfasad med dörr, och en enklare trappa markeras för en tänkt större farstukvist med tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med förslag på en skissad farstukvist över entrédörren och en större plattform vid trappan, markerat med blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med markerad skiss för farstukvist och större plattform framför entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 14 till
  • Laddar…
T
Gillar halvcirkulära trappsteg i betong/granit.

Entr-plan-trappsats.jpg
 
  • Gilla
Prylar och 15 till
  • Laddar…
V
Hej!

Först, vad är du vill uppnå med en större trapp? Bara mer plats att röra sig på? Möjligheten att ha en liten bänk? Bara göra entrén lite ståtligare?

Tycker att det är jättekul att du vill ta vara på ursprungsstilen i huset, det vinner alltid i längden. Ett 70-talsgrepp som jag gillar och detta hus har är hur takutspånget nästan går ner hela vägen till ovankant fönster/dörr. Det tycker jag att du ska behålla och inte förstöra med en farstukvist. Däremot håller jag inte med om att man måste ha en farstukvist för att kunna ha en trappa rakt fram. Titta tex på denna: https://www.booli.se/bostad/2204226 (nu har den ett litet indrag, men det tycker jag inte ändrar principen. Finaste material för att harmoniera med huset tycker jag är betong eller en stålkontruktion med stensteg (eller möjligtvis trä) och ett luftigt smidesräcke. Detta är en annorlunda vinkel som skulle kunna passa ditt hus:https://www.booli.se/bostad/3683744

Vad jag tycker du ska undvika är rundade/oktagon-former, eller att bygga en bron helt trä. Det går emot husets stil. Inte heller räcke helt i trä passar,

PS en ytterdörr i trä skulle vara superfint!
 
  • Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
Kanske det är bra att kolla upp om du behöver dränera? innan du bygger nåt.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
När ni tänker åtgärda entree så skulle jag tänka så här är det intrycket av huset ni vill ändra eller är det lättillgänglighet och ljus ?
Var sitter budgeten?
Vad är problemen med den befintliga trapplösningen?

1 jag hade valt att bygga till ett rejält utrymme framför att sätta en yttre trapp och göra en ny hall till huset då er befintliga är trång och direkt inne i huset

Då kan dörren sitta på sidan med ett enkelt trappsteg utanför och sedan en glasad hall med sadeltak med de övriga trappstegen inne samt att öppna väggen för att släppa in ljus
 
  • Gilla
Blåis och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Eller en bred rak trapp framifrån. Man kan antingen tänka sig en gjuten/murad kompakt trappa med natursten som steg. Eller en luftig smideskonstruktion med rejäla steg i natursten.
Eller som vi gjorde med vår fula trappa i betong: Klädde in den med klinker. Blir billigare än natursten och kan bli mkt bra.
 
Ser kanske lite grå ut på denna bilden men ett enkelt och mycket prisvärt förslag som enkelt kan ändras vid behov
Tryckt 145*45 regel ihop med 60cm cement/betong plattor (eller större) både till trappa och på mark
Täck virket med cortenplåt för lite "trenderi"
Trädäck med cementplattor och trätrappa nära husentré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maer031 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.