Hej!

Vi är nyblivna ägare till ett lastgammalt hus, ett torp från mitten av artonhundratalet. Ett projekt som osexigt nog seglat upp som tydlig etta på prioriteringslistan är att fixa i ordning ett fuktigt källarutrymme. Eller ja, källare och källare, kanske snarare en glorifierad torpargrund, kan man säga. Det ska inte inredas utan enbart husera frysbox och användas som oömt förråd för t.ex cyklar, öl och konservburkar.

Utrymmet ligger under vardagsrummet och är ca 3x3 m, med en takhöjd på 1,6 m. Grundmuren i natursten är rejäl, ca 80 cm tjock, och putsad på in och utsida. Betonggolvet är gissningsvis då gjutet i efterhand. Huset ligger i en svag sluttning så utrymmet ligger en knapp meter under marknivå på lägsta stället.

Vår tanke, som en snabb första åtgärd för att dels minska fukten/höja temperaturen, är att lyssna på tipset vår besiktningsman yttrade vid besiktningen: Isolera som om det vore en torpargrund/krypgrund. Alltså betongtäckmatta/"Krypgrundsisolering" (och ev. byggplast) på golvet och upp längs väggarna till samma nivå som marknivån. Typ som bild 2 på denna sida https://trygghetsvakten.se/krypgrunder/isolera-krypgrunden
På det lägger vi en grov plastmatta så att vi kan röra oss.

Är detta en idiotisk idé?

Jag har letat en hel del här på forumet efter liknande trådar, men de handlar i regel antingen om rena torpar/krypgrunder, eller källare som ska inredas till bostadsstandard. Jag är medveten om att det rekommenderas att åtgärda sådana här problem utifrån, och i ett längre perspektiv är omdränering/isolering på utsidan definitivt något som står på attgöra-listan (som är ungefär lika lång som gamla testamentet). Avfuktare vore trevligt att undvikas.

Fuktigt källarutrymme i äldre hus med putsade naturstensväggar, betonggolv och förrådsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter ambitiöst med betongtäckmatta, vanlig byggplast gör ju jobbet. Men om det ändå inte är den permanenta lösningen så vore det väl enklare att bara ställa ner en 1500 kronors avfuktare? Löser problemet och lär inte behöva många drifttimmar för att hålla det rummet torrt.
 
  • Gilla
Vrakersberg och 1 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Låter ambitiöst med betongtäckmatta, vanlig byggplast gör ju jobbet. Men om det ändå inte är den permanenta lösningen så vore det väl enklare att bara ställa ner en 1500 kronors avfuktare? Löser problemet och lär inte behöva många drifttimmar för att hålla det rummet torrt.
ja det är såklart en god tanke med en mindre avfuktare i väntan på ordentligare åtgärd. förhoppningen eller baktanken som dock kvarstår är isåf att även om vi åtgärdar grundmuren utvändigt senare, så är jag sjukt osugen på att bila upp åbäket till golv för att hindra fuktvandring uppåt i något som är ett slit & slängutrymme, även om målet är att ha en solid och säker konstruktion. Vore ju också gött med varmare i källare för kalldraget. Jag tackar för svaret, får ta en kik på blocket och se status avfuktarutbudet!
 
Lägg platonmatta på befintliga golvet sedan en finasts med flytspackel . Täta INTE väggarna , det kommer att förvärra problemet ! Försök göra ventilation ut till fria luften på 2 ställen i väggarna så att det blir genomluftning. Väggarna kan man vitkalka med Målarkalk så blir dem ljusa och fina!
Måla dem INTE med täckande plastfärg.
Bästa sättet att åtgärda problemet är att dränera sluttningen intill huset och använda isodrän utvändigt att isolera med
 
  • Gilla
Vrakersberg
  • Laddar…
Då det låter som att du bara ska ha saker som inte tar skada av fukt så gör ingenting mer än att möjligen värma lite. Detta sålänge som ni inte ska ha öppet upp i bostaden.
Sätt dit en termometer och hygrometer så ni ser hur det ligger till och ev senare en avfuktare.
Håll organiska material långt ifrån golv och väggar.
 
  • Gilla
Vrakersberg
  • Laddar…
Om du värmer upp utrymmet , ökar du ångtrycket =. Risk för fuktskador, främst i bjälklaget ovanför
 
  • Gilla
Vrakersberg
  • Laddar…
Sen får man tänka på att dylika utrymmen oftast är fuktiga för att du inte har nå kapillärbrytande skikt under golvet. Att dränera och isolera väggarna behöver inte förbättra saken ett dugg alltså.
Enklast är nog att ta det för vad det är. Håll rent och undvik saker som kan mögla och ha en avfuktare bara och se vad som händer.
 
  • Gilla
Vrakersberg
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Lägg platonmatta på befintliga golvet sedan en finasts med flytspackel . Täta INTE väggarna , det kommer att förvärra problemet ! Försök göra ventilation ut till fria luften på 2 ställen i väggarna så att det blir genomluftning. Väggarna kan man vitkalka med Målarkalk så blir dem ljusa och fina!
Måla dem INTE med täckande plastfärg.
Bästa sättet att åtgärda problemet är att dränera sluttningen intill huset och använda isodrän utvändigt att isolera med
Bryter platonmatta fuktvandringen uppåt om man inte har mekanisk ventilation i den? Jag tror bara jag har sett lösningar på just det viset, men om det funkar är det helt klart ett alternativ, då får vi ju ett bra ytskikt på golvet.

Källaren har två ventiler så just det är som det ska, även om det ändå i nuläget är alldeles för fuktigt. Satte ner en hygrometer och den visar RF på 90%, vilket inte känns särskilt härligt.

Sen är det ju som du säger i ditt andra inlägg, främst är det ju träbjälklaget ovanför jag vill skydda från fukten. Det lutar nog åt avfuktare som temporär åtgärd trots allt, och dränering samt kapillärbrytande skikt i ett senare skede.

Tack för svaret!
 
Redigerat:
En Woods avfuktare håller luften i källaren torr och du undviker få den där äckliga unkna doften i allt, den där lukten man inte känner själv men som alla andra känner
 
V Vrakersberg skrev:
Bryter platonmatta fuktvandringen uppåt om man inte har mekanisk ventilation i den? Jag tror bara jag har sett lösningar på just det viset, men om det funkar är det helt klart ett alternativ, då får vi ju ett bra ytskikt på golvet.

Källaren har två ventiler så just det är som det ska, även om det ändå i nuläget är alldeles för fuktigt. Satte ner en hygrometer och den visar RF på 90%, vilket inte känns särskilt härligt.

Sen är det ju som du säger i ditt andra inlägg, främst är det ju träbjälklaget ovanför jag vill skydda från fukten. Det lutar nog åt avfuktare som temporär åtgärd trots allt, och dränering samt kapillärbrytande skikt i ett senare skede.

Tack för svaret!
Sätt in en avfuktare som kan styras med RF tex en Mitsubishi som har kapacitet 20 liter per dygn
Sedan köper du en 300 kr byggfläkt på jula som du sätter på plus 10 !
Golvet lägger du platonmatta på och sedan något lämpligt undergolv som inte är fuktkänsligt
Då får du kapilärbrytning med Platon och kan ställa saker på golvet
Sedan kan du börja med att under en period att torka ut ordentligt med högre temperatur och max på avfuktaren

Se till att dina ventiler till källaren går att styra så att du inte släpper in fuktig luft
Titta på minivent en ventilationslösning om det kan vara en bra variant om du tänker hålla bara några plusgrader
 
V Vrakersberg skrev:
Bryter platonmatta fuktvandringen uppåt om man inte har mekanisk ventilation i den? Jag tror bara jag har sett lösningar på just det viset, men om det funkar är det helt klart ett alternativ, då får vi ju ett bra ytskikt på golvet.

Källaren har två ventiler så just det är som det ska, även om det ändå i nuläget är alldeles för fuktigt. Satte ner en hygrometer och den visar RF på 90%, vilket inte känns särskilt härligt.

Sen är det ju som du säger i ditt andra inlägg, främst är det ju träbjälklaget ovanför jag vill skydda från fukten. Det lutar nog åt avfuktare som temporär åtgärd trots allt, och dränering samt kapillärbrytande skikt i ett senare skede.

Tack för svaret!
Du kan göra en enkel mekaniskventilation i Platonmatan genom att sätt ett spirorör vertikalt ner i mattan . Själva anslutningen kan du göra med hjälp av en spirostous sätt en kanalfläkt i röret Och led ut röret i fria luften . Så får du en bra avfuktningsanordning.
 
Jag kom över en avfuktare för en liten slant som tuggat igång därnere som temporär lösning för att kunna sova gott om natten.

Tack för alla svar!
 
V Vrakersberg skrev:
Jag kom över en avfuktare för en liten slant som tuggat igång därnere som temporär lösning för att kunna sova gott om natten.

Tack för alla svar!
Fixa en ruvi fuktmätare fjärravläst så att du verkligen kan sova lungt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.