Hej!

Jag undrar nu om någon vet om ägaren till en åker, skog eller annan icke tomtmark räknas som en granne? Behöver man därmed dennes underskrift vid mindre avvikelse?

Vi har nämnligen lite trubbel med bygglovet då vi inte kan få till en lösning inom detaljplanens regler (Byggyta=60 kvm och Bygghöjd=3m). Vårt hus ligger 10% över på både byggyta och byggnadshöjd vilket gör att vi måste få in grannars påskrifter.

Jag gruvar mig lite för detta med påskrifter då mina föräldrar, plus ett tiotal andra, för ett antal år sedan klagade på ett ridhus som en jordbrukare uppförde utan bygglov på sin gård. Jordbrukaren var inte så nöjd med detta då han fick betala dryga avgifter för sitt svartbygge. Nu är det så att en åker som denne jordbrukare äger angränsar till min tomt. Skulle det vara så att han jordbruksmark räknas som granne så är det inte helt omöjligt att det försvårar lite... suck!

 
Jag letade i PBL efter lite input och hittade nedanstående paragraf:

22 § Innan lov lämnas, skall byggnadsnämnden genom underrättelse bereda kända sakägare och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs samt sådan känd organisation eller förening som anges i 5 kap. 25 § första stycket 2 tillfälle att yttra sig över ansökningen, om åtgärden

1. innebär en avvikelse från detaljplan eller områdesbestämmelser eller... osv...

Skulle detta kunna innebära att jordbrukare ej inkluderas?
 
Har bara åkermark runt min tomt (utanför detaljplan dessutom) men det krävdes underskrift av samtliga lagfarna ägare. Sakägare = Markägare i detta fallet.
Fyra av fem grannar skrev på i mitt fall. Den femte vägrade utan någon egentlig grund, ärendet ligger fn hos Länsstyrelsen, som har handläggningstid på minst ett år....
 
Suck!

Det var extremt trist att de inte ville skriva på. Hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Då får jag väl hålla tummarna för att bonden inte är långsint...
 
Om ni har problem med handläggningstider så kan jag bara ge rådet att tjat lönar sig. I vårt område överklagades den nya detaljplanen till högsta instans. När jag ringde handläggaren för att höra hur arbetet fortlöpte fick jag höra att han bokförde hur ofta folk ringde och "klagade"... Han satte en"pinne" för varje gång någon ringde och prioriterade därefter...
 
Bob_the_builder
... och hos en annan handläggare är det kanske precis likadant, dock med skillnaden att hans prioordning är den omvända... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.