är påväg att köpa ett hus vid besiktning fram kom det att det finns en dålig lukt under golvet på ett ställe....

huset har platta på mark ingen källare uppreglat golv, spånskiva , plastmatta

vad ska jag göra???
 
Hej!!!

När är huset byggt???

Mvh

Liiisa
 
Pruta, besikta, sen finns två vägar pruta / SPRING
 
Vi köpte ett hus där besiktningsprotokollet angav att "Viss unken lukt känns vid golv i klädkammare" och rekommenderades borrprov och vidare undersökning. När denna gjordes så visade det sig att sågspån och annat organiskt material lämnats på plattan och därefter hade isolering tryckts ner på det.
Det löste sig fint för oss, säljaren som inte känt till detta gick ner i pris motsvarande vad det kostade att sätta in ett ventilerat golv.

Detta är ett otroligt vanligt fel på hus som byggdes på platta under 70-tals rushen. Därför betraktas det som en riskkonstruktion av försäkringsbolagen.

Mitt råd är därför att ni låter tex Anticimex göra en provtagning, det kostar några tusenlappar men ett nytt golv på ca 100kvm går loss på drygt 100.000 så det är en liten summa i det hela. Om det visar sig att det inte var något så är det en billig peng för att kunna sova gott om natten.
 
liiisa skrev:
Hej!!!

När är huset byggt???

Mvh

Liiisa

huset byggt 1977...

Jag har för avsikt att kontrollera på fler ställen om man känner lukt
 
Hej!!!

Skulle SPRINGA om jag vore dig. (Med facit i hand)
Det finns så många fler hus.......
Sitter själv i ett hus byggt 1978, håller på att lägga in ventilerat golv efter att rengjort plattan.
Men vägen dit har varit lång......
Slarvig besiktningsman, rättegång, mkt hårt arbete, många tårar och kostar mkt pengar......
Men som Macke 202 pruta, om du är beredd att lägga ner arbetet.

Mvh

Liiisa ;)
 
vad beräknar du att det kostade att fixa??
hur mycket har du gjort själv??
hur många kvm??
 
Gå in med öppna ögon, vi hoppades in i det sista att lukten inte skulle vara något. Men när också vi står med facit i hand så innebär en sådan lukt alltid att det är något fel. Sen hur stort felet är är ju svårare att avgöra innan man öppnat upp allt, men räkna i överkant hela tiden.

Ni som köpare tar på er ansvaret för åtgärd när man identifierat ett sådant här möjligt problem, därför ska ni också kräva att priset går ner. Säljaren kan givetvis argumentera emot med att ni får upp värdet på huset efter att renoveringen är klar. Men det kommer fler kostnader än bara själva golvet, såsom att man kanske inte kan laga mat i köket för att det är uppbrutet o måste köpa färdig mat, värmekostnaderna ökar om man renoverar på vintern eftersom man saknar isolering mot plattan osv.

Gör man en del av arbetet själv så kunde iallafall vi spara en slant och på det stora hela så har vi gått plus ekonomiskt på detta. Men det finns fler viktigare aspekter som man inte vill förlora på heller, så gå in med öppna ögon och ta i i överkant.
 
Jag räknar kallt med att få fixa hela golvet....

Men eftersom det inte är ett "stort" problem än väntar jag till våren.....

jag har prutat på huset och väntar nu på svar från säljaren
 
Hör dig för med vänner och bekanta i området efter någon besiktningsman som är ordentlig och anlita denne. Efter det så pruta på så mycket du kan.

Personligen avråder jag starkt att anlita anticimex som verkar vara så populära. I mitt tycke är de fullständigt okompetenta åteminstånde i Luleå-trakten där jag bor och skulle inte lite en halv sekund på någon form av diagnos eller analys de gjort.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.