N Nisse Hult64 skrev:
Tyvärr så sitter stödet helt fast och sågen går mot brädan. Det är själva klingan som verkar flexa o styr iväg.
Det låter som min gamla B&D KS 865N, chassi i plast och klen flexig plåt och 1300W... "cirkelsågen från helvetet", fullkomligt hopplös att såga rakt med oavsett hur man bar sig åt. Den försökte dö tidigt med utslitna wobblande motorlager men dumt nog fick jag den lagad på garantin och den blev fortsatt källa till stor ilska och besvikelse under alldeles för lång tid.

Pensionerad sedan länge nu... men kvar i gömmorna som avskräckande påminnelse för mig så att jag aldrig någonsin köper något liknande skit igen.
 
Jag ser två möjligheter/anledningar till det resultatet. Slö/skadad klinga, som gör att den vill dra snett. Alternativt (och mest troligt om jag får gissa) att basen/foten/vänsterkanten på sågen inte är parallell med klingan. Jag har råkat ut för bägge scenarierna, det sistnämnda två gånger, varav bägge på en sk. Glapp & Släpper. Varav den ena var min egen och efter lite mätande och justerande av basplattan med bandslipen så sågar den "perfekt", med vettig klinga och hemgjorda skenor.

För att svara på direkt frågeställning: "Det diffar en hel centimeter!! Blir det att investera i en sänksåg? Svider att lägga ut 3,000-4,000 för 4 snitt."

Inspektera klingan (tänderna, skränkningen, har den tagit skada, gått i en skruv eller något annat hårt på en sida?), är det den som är rökt kan du komma undan med ett par hundralappar. Är det sågen som är "rökt", fel enligt scenario 2 ovan kokar det mer ner till vad din tid är värd. Orkar/kan/vill du lägga tiden på att felsöka vad som felar, eller är det bättre att slänga ut ett par lappar och bara bli av med problemet? Det kokar lite ner till ditt intresse/värdering/lön/vad du har för avsikt med att göra jobbet själv :p Är det värt att lägga tid på att förstå sin cirkelsåg ut i sågtänderna eller har du gjort jobbet enkom för att spara pengar vs att leja bort jobbet och bryr dig inte så mkt om hur/var/när bara det blir gjort? Du behöver inte lägga 3-4k på en sänksåg, en vettig cirkel från välrenomerad tillverkare och rätskiva gör jobbet, 1300-1700kr.

Kommer du använda det mer i framtiden/ser du andra användingsscenarion? Är du intresserad av renovering/snickeri etc/är det en hobby? Finns ingen anledning att bränna 3-4-5k på en fräsig sänksåg om du inte ser det som något som faktiskt "lockar"/du är intresserad av/ser framtida användningsområden för. Själv tillhör jag kategorin flest verktyg när han dör vinner, men det är ju inte för alla :crysmile:
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
4 snitt va, inte trallbitar?!
Ett snitt kan ju vara x antal meter. ;)
Inga konstigheter om man kommer åt att kapa, dvs att det inte är fastskruvad trall på bjälklaget. Som kuriosa klyver jag även enstaka längder med japansågen, den jag använder har en kap respektive klyvsida. Går alldeles utmärkt att även använda en styrbräda.
Men visst jag kör med maskiner också.;)
 
A AndersS skrev:
Inga konstigheter om man kommer åt att kapa, dvs att det inte är fastskruvad trall på bjälklaget. Som kuriosa klyver jag även enstaka längder med japansågen, den jag använder har en kap respektive klyvsida. Går alldeles utmärkt att även använda en styrbräda.
Men visst jag kör med maskiner också.;)
Just att såga för fris är nåt jag inte skulle ge mig på med annat än någon form av såg som går skena,alt rätskiva.
När det talas om att kapa för fris så ser jag framför mig att trallen är lagd, och ska rensågas.

Men jag kan ha uppfattat läget fel ;)(y)
 
Har samma problem på en billigare batteridriven såg, en Ryobi, tror de satt en så jäkla tunn klinga på för att den ska orka så det drar snett oavsett hur ny, vass eller i övrigt bra klingan är.
Problemen kommer när men har för stort djup på sågen, köra 15mm plyfa går kanon men börjar man dra sig mot 28mm eller mer så drar det snett hur man än gör, frihand, eller styrskenor, sätter man det så drar den alltid in mot skenen och nyper följdaktligen fast. Inte heller att köra löjligt långsamt gör att det blir bättre.
 
Låter konstigt att det drar såpass. Har en gammal Hitachi c6bu med tunnare är normalt sågklinga. Jag köpte sågen för 20 euro och lika mycket till för klingan. Den sågar lika rakt som sågstödet. Är det fråga om reglar så en speed square i alu är riktigt bra, sen har jag en eget gjort stöd för längder under 80cm. Annars tar jag vad som helst som är rakt och klämmer fast det i båda ändarna av det som ska sågas. Blir alltid raka snitt.

Så nån sänksåg och dyra investeringar behövs inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.