E Engeln skrev:
Jo vi får väl avvakta o vänta på att dom hör av sig, vi var ju tydliga med att vi ville ha ett samtal.. Under tiden kollar vi upp vilka rättigheter o skyldigheter vi har.. Vi har baea inte vetat vart vi ska vända oss, men det har vi nu fått tips om i tråden.
Jag tycker nog inte du ska sitta och vänta...

Det är för många okända aspekter.
Du vet inte exakt vilka du pratade med och inte hur de vidarebefordrade din önskan.

Det är en viss risk att du blir sittande och mer och mer irriterad och laget/jaktledaren är ovetande om ditt intresse.

Jaktledaren och ordföranden i jaktlaget är inte alltid samma person ch kan vara en annan officiell ingång i laget.

/ATW
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
T
Jägare samlas väl alltid någonstans innan jakt.
Leta upp var bilarna står och vänta där eller skriv en lapp.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Eftersom det var ett "större jaktlag" som hade älgjakten finns marken registrerad hos Länsstyrelsen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tycker nog inte du ska sitta och vänta...

Det är för många okända aspekter.
Du vet inte exakt vilka du pratade med och inte hur de vidarebefordrade din önskan.

Det är en viss risk att du blir sittande och mer och mer irriterad och laget/jaktledaren är ovetande om ditt intresse.

Jaktledaren och ordföranden i jaktlaget är inte alltid samma person ch kan vara en annan officiell ingång i laget.

/ATW
Det kan du ju ha rätt i. Tack för info..
 
M maria01 skrev:
Det ända ansvar jag ser med att äga en gård är att inte åkrarna växer igen sen fins det inga andra krav har själv ägt gård på landet att några hundar råkar driva på eran lilla skog är ju inget att bry sig om kan jag tycka är en skit sak ni har ju bara 12 hektar mark det är ingen storlek alls i mitt tycke
Du har rätt i att det är en liten gård, o som vi tänkte hellre börja litet o jobba sig uppåt än köpa stort o inte orka med.. Jo, vissa överseenden kommer det finnas utrymme för, men då vill vi ha en kommunikation först!
 
  • Gilla
ceno och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag vet en som var i din sits. När det var älgjakt patrullerade han sina gränser, vilt slamrandes med grytlock.
Årligen skjuter skjutglada jägare kor, tandemcyklar, hästar och ibland varandra. Senast var det en som tog miste och skjöt ihjäl en gubbe istället för ett vildsvin.

Staffan
Om du tänker på norrmannen som sköt en äldre man så blev han, tack och lov, inte ihjälskjuten. Han sprang dessutom på en större landsväg så där var så många fel så det är helt otroligt. Jag bor bara några km ifrån där det hände och har träffat farbrorn flera gånger.
Men detta till trots bör man klä sig så att man syns.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag försökte bara lyfta fram att det finns gott om jaktformer som inte kräver signalfärger, utan helt tvärtom kräver fullt kamouflage.
Är det inte väldigt dumt att lyfta fram det i en tråd om älggjakt där man påpekar det för personer som INTE deltar i jakten?

Eller menar du på fullt allvar att om jag är ute i skogen och plockar svamp och någon av de jaktformer du räknar upp förekommer där, så är risken större att jag blir skjuten om jag är färgglatt klädd än om jag är kamouflageklädd?

Jag hoppas att du inte är jägare själv....
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
J
Inte hunnit läsa alla svar du fått, men det är länsstyrelsen som hanterar viltvårdsområde, och dom ska kunna hjälpa dig med kontaktuppgifter till den som ansvarar för ditt område.

Viltvårdsområde måste man ha för att få tilldelat licens att skjuta älg eller kronhjort. Länsstyrelsen bestämmer då hur många man får skjuta utifrån förra årets avskjutningar och viltinverteringar. Antalet baserar också på hur stor areal som ingår i viltvårdsområdet, och områdets placering.

Därför är det vanligt att många markägare går ihop för att få en större total areal, och dessa marker får inte ligga för långt ifrån varandra.

Sen hur markägarna sköter detta ser olika ut. Och hur det ser ut med just älgjakt vet jag inte men det borde länsstyrelsen kunna svara på. Tror också det skiljer på hur ett vvo-område fungerar beroende på var i landet det är.
Är med i ett viltvårdsområde för tilldelning av kronhjort, men här har var och en jakträtten på sin mark. Oavsett vem som fäller viltet delar vi köttet med alla som är med i viltvårdsområdet. Sen är det många av markägarna som går ihop nån gång om året med en gemensam jakt över markerna, men eftersom min bit ligger lite utanför bedrivs oftast inte de jakterna på min mark.

Men som sagt, kontakta länsstyrelsen om inte jaktledaren själv hör av sig så löser det sig säkert. Tyvärr finns det kvar en del gamla trångsynta jägare som bara ser till sitt bästa, men de flesta av oss är väldigt trevliga och samarbetsvilliga.

Edit, Bara för att din mark är med i ett större viltvårdsområde behöver inte det betyda att någon annan har jakträtten under älgjakten.
 
  • Gilla
AAkermo och 7 till
  • Laddar…
T
Efter att ha sett filmen Jägarna så håller jag mig bort från skogen generellt.. och norrland.. med eller utan orange mössa..
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
Alltså då grannen köpte ett område där jakten var utarrenderad så upphörde arrendet iochmed nästa jaktårs slut (d.v.s. Sista Juli) Men detta var under förutsättning att arrendet sas upp i samband med ägarbytet. Annars fortsatte arrendet enligt tidigare överenskommelse.

Nu vet jag ju att det finns områden som blivit "tvångsomhändertagna" innom stora viltvårdsområden men även detta går att lösa med en dialog med Länstyrelsen.
Kontakta Länsstyrelsen med dina funderingar så får du hjälp med hur du ska gå vidare.
 
JeLö, jag tror nog att det finns många yngre jägare som är minst lika trångsynta. Inte minst sådana som är uppväxta i större samhällen och arrenderar en bit jaktmark.
 
K Kortling skrev:
Du är inte med i jaktlaget och kommer heller inte bli informerad.
Om du inte är med i fotbollslaget kommer fotbollslaget inte informera dig om när man spelar match heller.
Det stämmer ju inte riktigt. Skulle matchen vara på min mark så skulle de informera.
 
  • Gilla
  • Haha
bime och 8 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Du är inte med i jaktlaget och kommer heller inte bli informerad.
Om du inte är med i fotbollslaget kommer fotbollslaget inte informera dig om när man spelar match heller.
Fotbollslaget spelar väl inte på din gräsmatta?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
JeLö, jag tror nog att det finns många yngre jägare som är minst lika trångsynta. Inte minst sådana som är uppväxta i större samhällen och arrenderar en bit jaktmark.
Finns det säkert, men fortfarande en majoritet som är trevlig :giggle:
 
T
För det första, du är sannolikt inte "med" i ett jaktlag per se däremot kan jakträtten på din mark vara utarrenderad till ett jaktlag och vara del i ett Jaktvårdsområde (JVO).
Värt att notera är att JVO:n bara gäller älg och inte övrigt vilt, sen kan det även vara "Kronskötselområde" om det finns gott om kronhjort inom JVO:t.
Börja med att ta reda på vad som gäller för just din mark.
Det är Länsstyrelsen som som hanterar jaktfrågor och JVO:n.
Det du bör följa upp är följande.
Är jakträtten på din mark utarrenderad till ett jaktlag, vad står i arrendeavtalet?
Tänk på att det är 6-12 månaders uppsägningstid på arrendeavtal.
Är din mark en del av ett JVO kan du begära att marken bort ur JVO:t, det är dock långt ifrån säkert att Länsstyrelsen kommer att bevilja det och då har du tyvärr mycket lite att sätta emot som markägare.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.