Har haft en firma som bytt papptak på mitt låglutande garage/förråd. Måste säga att har känt en viss oro när de satt igång med diverse bubblor/ojämnheter som resultat. Som synes rinner bägge taken ner i en gemensam ränna i mitten men det ser inte tätt/bra ut på långa vägar som synes.
Det läcker in på åtminstone två ställen, bl a just till höger om rännan där det finns liggande vatten på bilden

Det har inte lagts ut någon underlagspapp
Tyckte det stod Icopal på rullarna
.
Har inte betalt något än.
Att detaljfinishen inte är helt hundra kanske jag kan leva med(Tycker de skruvat tillbaka plåtarna i vinkel tak/vägg lite snett /Onoggrant:

Vad göra? Känns inte så bra att denna firma försöker laga taket som läcker nästan mer än tidigare på den bortre delen
Ett låglutande tak täckt med papptaksmaterial, med synliga ojämnheter, bubblor och en central ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Papptak med ojämnheter och vattenpölar intill en ränna som inte ser tät ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt lagt papptak med synliga bubblor och vattenansamling vid en gemensam takränna, indikerande potentiella läckage.
 
Rickard.
Du har fått ett självtäck/diy tak, dessutom är det oerhört dåligt monterat. För att detta ska bli bra MÅSTE du få tag i någon som kan svetsa ett riktigt papptak.

Har inte så bra koll på det juridiska men det finns många här som har bättre koll, men vad har du beställt och vad står det i offerten?

Firman som gjort detta har uppenbart inte rätt kompetens.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Betala inte en krona! Det där ser inte alls bra ut! Tittade noga när en duktig takläggare lade mitt garagetak och det var också låglutande... Det var helt fint och platt, tänk om det står vatten/snö där, det kommer börja rinna in överallt!

Tror de behöver riva bort allt och låta någon med rätt kompetens göra om jobbet!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Underlagspapp har man inte när man lägger om så det är ju inget problem men resten, svtsad papp känns ju betydligt säkrare samt den fotplåten skulle ju vart bytt.
 
Rickard.
Maxizor Maxizor skrev:
Tror de behöver riva bort allt
Känns överdrivet, 5 minuter med pappkniven så är det tillräckligt slätt att börja montera riktiga pappen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Känns överdrivet, 5 minuter med pappkniven så är det tillräckligt slätt att börja montera riktiga pappen.
Enligt TS är ju taket klart nu? Då är det väl bra att låta någon börja om? Om det redan läcker?
 
Rickard.
Maxizor Maxizor skrev:
Enligt TS är ju taket klart nu? Då är det väl bra att låta någon börja om? Om det redan läcker?
Ja men man behöver inte riva bort det, det är mest troligt bara onödigt jobb.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja men man behöver inte riva bort det. det är mest troligt bara onödigt jobb.
Förstår din tanke, sant om man ska lägga riktig papp ovanpå, men se till att rätta till felen på första lagret så det inte blir problem längre fram.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svar. Ja det står helt enkelt rivning av gammal takpapp och läggning av ny. Plus rep av 3 takbjälkar som har en del röta. Detta är också gjort. Det är något slags masonitebalkar som takläggaren skruvat på en bit spånskiva på varje sida om vid änden av bjälken.
Ja i morgon ska det regna ca 40 - 50 mm ...!
 
Det regnar kraftigt idag - bra test på taket. Tyvärr flera läckor även mitt på taket på ett par ställen. Totalt minst 5- 6 ställen med synligt/droppande läckage. Dvs taket läcker mer än innan... Frun är hemma och har pratat med takläggaren. De föreslår att lägga ett nytt skikt ovanpå det nyss lagda. Kan jag kräva att de lägger ett helsvetsat? Har förstås inte så stort förtroende för dem som takläggare, dock trevliga än så länge.
 
Rickard.
S sultanen1 skrev:
Kan jag kräva att de lägger ett helsvetsat?
Du ska kräva ett skarvsvetsat papptak. Det finns 0 anledningar för ett företag som kan svetsa papp att lägga den papp som du fått så den enda för mig rimliga förklaringen är att dom helt enkelt inte kan.

Men jag kan ha fel såklart.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
skruvat på en bit spånskiva på varje sida om
Om det verkligen är spånskiva, (inte plywood??) så låter det också som ett grovt fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är spånskiva
 
  • Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
OSB?
 
  • Gilla
BertG
  • Laddar…
Spånskiva. Tycker det ser ut som ful-snick. Dålig passning/skruvning mm. Någon skruv bara indragen till hälften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.