Hej!

Jag har ett kortvarigt projekt på gång. Behöver tillfälligt förvara nytorkad möbelvirke i max några månader. Jag vet, fel säsong för detta, men just i detta fall står valet mellan att kasta virket eller göra något NU.

Har funderat på olika vägar att gå här. Allt från att linda med krympplast och förvara utomhus till att hyra en isolerad container. Det som jag har någorlunda landat i är att bygga tillfällig förvaring med en värmefläkt som håller typ 18°C. Tanken är att virket ska då kunna hålla rätt fuktighet och jämnas ut (kommer ur torken med ojämnt fuktinnehåll).

Virket blir 3,5 m långt, så jag tänker ha förrådet kanske 3,7-3,8 m långt. Cirka 1,2 m brett och 2 m högt (innemått).

Jag kommer att ha några skivor frigolit (XPS) över från torkkammaren. Tänkte att jag kunde limma ihop dem och därmed få ut ett golv och, om jag har tillräckligt med skivor, även tak. Därmed har man isolering från marken och en barriär mot värmeförlust uppåt.

Frågan är lite hur man gör mellan golv och tak. Jag tänker spontant att det inte är värt att isolera väggarna. Vi pratar ett utrymme på kanske 10 kubik som ska hållas max 18 grader över utetemperaturen (Skåne, går sällan under 0°C).

Variant 1: Bara stapla virket och linda med en presenning ovanpå en frigolit "platta" och sedan lägga en annan frigolit platta ovanpå och fästa med spännband. Värmefläkt inne i presenningen. Enklast. Förmodligen billigast. Man skulle behöva lite ram runtomkring värmefläkten för att undvika brandrisk, men inget mer än det. Fult men funktionellt?

Variant 2: Ha stolpar av något slag i hörnen. De kan vila på en frigolit platta och hålla uppe en annan sådan. Man skulle kunna lägga en presenning runt det och därmed har man något som närmar sig en liten skjul, lite snyggare än bara en hög brädor. Man kan ha en kortsida öppningsbar och då blir lite lättare att ha översikt över vad som finns, hitta en bräda i viss storlek osv.

Variant 3: Reglad konstruktion. Frigolit platta och tak. Reglade väggar, C-C 600-600 eller 1200-1200 mm. En kortsida kan vara en "dörr" (dörr = en 1200x2500 mm OSB skiva med gängjärn på ena sidan). En stor fördel med denna vägen är att jag har stöd för lite "hyllor", dvs reglar som går tvärt från långsida till långsida. Då skulle jag kunna sortera virket i hyllorna.
Skulle kunna gå olika vägar med detta:
a) Presenning utanpå reglade väggar? Eller plåt kanske?
b) 10 mm OSB på insidan av väggarna för att få lite isolering av luft inne i väggarna?
c) Behöver jag ventilation? Lite lufthål någon stans? Eller två?
d) Plåt ovanpå taket för att skydda frigolitskivorna?

Just nu är jag lite inne på att välja mellan variant 1 och 2. Variant 3 känns lite som slöseri på arbete och material. Man måste ju ha i åtanke att detta ska stå ca ett halvår och därefter ska det till tippen, helt enkelt.

Idéer? Synpunkter? Andra varianter? Hur hade ni gjort? Håller ni med om att en 2000 W värmefläkt med en termostat borde kunna hålla förrådet någorlunda stabilt i 18 grader? Hur tror ni det kommer att bli med fukt? Vi har 90+ percent luftfuktighet i Skåne. Hur mycket kondensation tror ni det kommer att bli på väggarna, om de är bara en presenning? Blir det ett problem eller blir värmeförlusten där så pass stor att det inte blir någon större kondensation?
 
Ingen av dessa lösningar är dugliga över vintern i Skåne, (och förmodligen ingen annanstans heller).
Lösning 1 går fetbort av uppenbar brandrisk.
Lösning 3 närmar sig ett riktigt skjul/förråd i riktiga mtrl och konstruktioner, och det är vad som behövs. Allt annat fladdrar sönder och/eller iväg i första bästa höststorm.

Håller naturligtvis med om att det känns som overkill att bygga ett riktigt förråd för detta projekt.
Så, finns det inget garage/förråd som kan utnyttjas?
Istället för värmefläkt bör en avfuktare göra jobbet bättre. De billiga behöver bara 5-10C för att kunna jobba hyfsat.

Om inget användbart utrymme finns, hur är det med bekanta eller släkt? Ingen där som har utrymmen du kan låna ett tag?
 
Jag kan ju säkert låna/hyra utrymme. Men då skulle jag behöva flytta virke dit, ca 1 ton, varje gång jag tömmer torken. Varje gång jag vill sälja/visa en plank skulle det behöva ske där de finns. Kan absolut fungera men jag hade föredragit en lösning var jag har dem var sågverket och torken är.

Jag uppskattar dina råd om att bygga rejält med tanke på vädret. Samtidigt har jag bott här i sju år och inte sett någon vinter än. Klart att det kan komma dock och det krävs bara en gång.

Avfuktare tycker jag vore för bökigt. Man ställer in önskad relativ luftfuktighet men iom att avfuktaren värmer, värmeförluster är mycket stora och utetemperaturen varierar mycket, så kommer temperaturen att variera väldigt mycket. Från kanske 5-10 grader under natten till 20-25 under dagen (inne i förrådet). Även med samma relativa luftfuktigheten blir absoluta luftfuktigheten mycket olika.

Bättre med en värmefläkt. Absolut luftfuktighet ute varierar inte mycket och om man värmer till en fastställd temperatur blir miljön stabil och därmed virkets fuktinnehåll.

Men...ja. Jag får tänka på något i stil med variant 3 eller beefed-up variant 2. Vad tror ni om kondensation inne? Behövs ventilation?
 
Udda lösning ...:thinking:
Men husvagn?

Finns då och då sådana som skänks bort, som är av hyffsad kvalitet. Taket kanske läcker på sådana.
Men går att täta tillfälligt - ta ut allt av tyg, riv ut inredning så du har plats för ditt material. Bygg ställning eller nåt.
Och dra in allt via fönstret.

Efter behovet är slut - skänk bort den igen. Det är oftast ramen alla vill ha för att bygga egen släpvagn så vad du gör med inredningen spelar ingen roll.
 
Partytält kanske?
Ett beg partytält från en firma som hyr ut sådana brukar gå att köpa för rimliga pengar. Ställ det på en grusbädd så slipper du markfukt och isolera om du vill.

/M
 
  • Gilla
KristoSig
  • Laddar…
Det låter ju som att du har en virkestork. Kan du inte bara förvara virket i torken så länge i så fall. Färdigisolerad. Bara ställa in en värmefläkt med termostat.
 
V vectrex skrev:
Det låter ju som att du har en virkestork. Kan du inte bara förvara virket i torken så länge i så fall. Färdigisolerad. Bara ställa in en värmefläkt med termostat.
Virkestorken behöver tömmas och lastas med nytt lass omgående efter färdig torkning för att hinna torka allt virket, tyvärr. Den tar bara typ 1,5-2 kubik åt gången. Blir bara en låda gjord av XPS skivor och ett Logosol WDU aggregat.
 
M mgranbom skrev:
Partytält kanske?
Ett beg partytält från en firma som hyr ut sådana brukar gå att köpa för rimliga pengar. Ställ det på en grusbädd så slipper du markfukt och isolera om du vill.

/M
Frågan är om det är så mycket bättre än ett virkesställ med värmefläkt under och presenning runt stållet?
 
L larka742 skrev:
Udda lösning ...:thinking:
Men husvagn?

Finns då och då sådana som skänks bort, som är av hyffsad kvalitet. Taket kanske läcker på sådana.
Men går att täta tillfälligt - ta ut allt av tyg, riv ut inredning så du har plats för ditt material. Bygg ställning eller nåt.
Och dra in allt via fönstret.

Efter behovet är slut - skänk bort den igen. Det är oftast ramen alla vill ha för att bygga egen släpvagn så vad du gör med inredningen spelar ingen roll.
Intressant lösning. Ska kolla vad finns...
 
Jag håller inte med dig om att värme är bättre än en avfuktare. Virkets fuktighet styrs till 99% av den omgivande luftens relativa fuktighet, inte den absoluta.

Visserligen kan du styra den relativa fuktigheten genom att reglera värmen men det är betydligt enklare att göra det med en luftavfuktare. Utomhusluftens absoluta luftfuktighet kan variera rätt kraftigt under vintern. Kör du då en värmefläkt på termostat så kommer även den relativa fuktigheten variera rätt kraftigt i ditt temporära förråd.
 
C
Tror inte på detta med tält/presenning om det skall bli någon form av ekonomi i det. Att isolera runt om lär vara snabbt intjänat även om det bara är för en säsong.
 
V vectrex skrev:
Jag håller inte med dig om att värme är bättre än en avfuktare. Virkets fuktighet styrs till 99% av den omgivande luftens relativa fuktighet, inte den absoluta.

Visserligen kan du styra den relativa fuktigheten genom att reglera värmen men det är betydligt enklare att göra det med en luftavfuktare. Utomhusluftens absoluta luftfuktighet kan variera rätt kraftigt under vintern. Kör du då en värmefläkt på termostat så kommer även den relativa fuktigheten variera rätt kraftigt i ditt temporära förråd.
Blir lite teoretiskt egentligen, eftersom EMC 7% ligger väl i typ 35-37% i temperatur 0-30 C.

Min resonemang var att temperaturen ute varierar mer än absolut luftfuktighet och därmed lär ett termostat kunna hålla miljön mer stabil än en hygrostat. Absolut bästa hade ju varit att ha båda.

Finns iofs en fördel till för avfuktaren. Då kan man ha varmare i förrådet men hålla samma fuktighet. Då blir virket fortare jämnt torkad.

Valet lär styras av vilket som finns till salu på Blocket/FB marketplace just då...
 
C cpalm skrev:
Tror inte på detta med tält/presenning om det skall bli någon form av ekonomi i det. Att isolera runt om lär vara snabbt intjänat även om det bara är för en säsong.
Hur hade du isolerad i så fall? Reglade väggar och stenull? Ingen ångspärr antar jag?
 
S
Köp en isolerad container dom du sen säljer när efter några månader. Då kan du bygga en vagn som du rullar virket på in och ut.
 
C
K KristoSig skrev:
Hur hade du isolerad i så fall? Reglade väggar och stenull? Ingen ångspärr antar jag?
Spontant fick jag samma tanke som @sinuslinus - isolerad container.
Men annars på enklaste sätt. Stenull/frigolit/whatever. Även en enkel isolering gör en dramatisk skillnad jämfört med bara en presenning. Men jag har inte funderat så långt som på ev. kondensproblematik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.