Håll koll på trycket i golvvärme slingan efter gjutningen så den inte skjuter i höjden av värmeutvecklingen.
 
P Phasio skrev:
Håll koll på trycket i golvvärme slingan efter gjutningen så den inte skjuter i höjden av värmeutvecklingen.

Exakt . Finns ingen säkerhetsventil monterad bör man göra det trycklöst före gjutning annars kan slangen gå sönder av trycket när betongen brinner.
 
G Gabsson skrev:
Har idag också monterat betydligt fler armeringsdistanser så att näten inte ska flexa så mycket. Rekommendationen på 4 st per kvm måste ju vara helt orimligt. Jag har drygt 350 st på 50 kvm nu, dvs 7 st per kvm.
Först nu känns det stabilt och jag behöver inte vara orolig golvvärmen skadas eller att näten trycks upp när man går på dem.
Det gäller för riktig armering (10 och uppåt). Ett hönsnät behöver ju såklart mer stöd och tål knappt att gås på.
 
Ja armeringen ser ut att vara lite klen när du ska ha synligt betonggolv. Konstruktionsmässigt håller det nog men stor risk för krympsprickor och ytkrackeleringar. Kolla med betongaren och betongstationen om ni kanske ska komplettera med långa plastfibrer. Det brukar vi använda vid synliga golv som ska HTC slipas.
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Exakt . Finns ingen säkerhetsventil monterad bör man göra det trycklöst före gjutning annars kan slangen gå sönder av trycket när betongen brinner.
Har du personlig erfarenhet av det? Vad jag vet rekomenderar slangtillverkarna att slangen ska vara trycksatt under gjutning. Jag har inget direkt minne att att jag någonsin har sett en säkerhetsventil monterad på fördelaren vid gjutning.

Däremot hade jag nöjt mig med att trycksätta slangen till 1bar inför gjutning.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Har du personlig erfarenhet av det? Vad jag vet rekomenderar slangtillverkarna att slangen ska vara trycksatt under gjutning. Jag har inget direkt minne att att jag någonsin har sett en säkerhetsventil monterad på fördelaren vid gjutning.

Däremot hade jag nöjt mig med att trycksätta slangen till 1bar inför gjutning.
Jag har ingen säkerhetsventil. Dock ska slangarna klara 10 bar kontinuerligt enligt uttalande från LK, trots att de bara är klassade för PN6.
 
B byggolle skrev:
Ja armeringen ser ut att vara lite klen när du ska ha synligt betonggolv. Konstruktionsmässigt håller det nog men stor risk för krympsprickor och ytkrackeleringar. Kolla med betongaren och betongstationen om ni kanske ska komplettera med långa plastfibrer. Det brukar vi använda vid synliga golv som ska HTC slipas.
Hmm, 6-150 armering har jag ju på distans 50mm. Plattan ska bli ca 95mm hög.
Har förstärkt på vissa ställen som ni vet.
Du gör mig orolig att detta inte ska räcka. Du menar man ska köra dubbelnät så det blir 6-75 ?
Stålfiberarmering avråder HTC från. Plastfiberarmering vetifan om jag vågar nu.
 
Redigerat:
N NoOne2k skrev:
Har du personlig erfarenhet av det? Vad jag vet rekomenderar slangtillverkarna att slangen ska vara trycksatt under gjutning. Jag har inget direkt minne att att jag någonsin har sett en säkerhetsventil monterad på fördelaren vid gjutning.

Däremot hade jag nöjt mig med att trycksätta slangen till 1bar inför gjutning.
Ha det trycksatt under gjutning å sen efter att dom gjutit klart håll koll på trycket å släpp ut efter hand. 1-2 bar kan du väl ha som riktmål att följa efter?
 
Just nu är trycket 3 bar, men jag sänker det ikväll till 2bar. Kommer följa upp det noggrant under härdningstiden av betongen.
Sedan kommer jag inte sätta igång golvvärmen på ett riktigt bra tag för jag har läst om många här som fått stora sprickproblem (temperatursprickor). Tror det blir driftsättning först i mitten på januari. Måste dock se över frysrisken i rören, men det tar jag senare.

Imorgon ska det bli 11 grader, torde vara bra förutsättningar för gjutning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
Betongaren var precis hos mig och jag har även pratat med Betongindustri.
Elektrikern har också dragit all el i plattan.

Betongkvaliteten blir följande;
C28/35 8/16 SF1 vct 0,6 (samt plastfiberarmerad)
Alltså flytegenskapen blir SF1, som ju är en SKB men lägre klassen.

Tabell över konsistensklasser för självkompakterande betong med flyttjocklek och användningsområden.

HTC rekommenderar ju traditionell gjutning, dvs inte SKB eftersom den kan bli gropig i ytan och lite mer porer.
Dock tyckte betongaren att om man använder en traditionell betong med vibrering så blir det ofta märken från vibration när den förflyttas och man snubblar över armeringen.
Jag tänker att det viktigaste är att slodning och glättning blir väl utfört för att få en bra yta.
 
Gjutning pågår. Än så länge gått galant.
Nyligen gjuten betongplatta i en byggnad under renovering med synliga träbjälkar och omslutande presenningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare övervakar den nyligen gjutna betongplattan i ett konstruktionsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
Gått 7h sedan gjutningen, 10 grader utomhus men betongen är fortf lite för mjuk för att skura. Beror antagligen på att det är inomhus och hög fukthalt i luften. Syns på bilden efter helikoptern att det är för mjukt...
Går förhoppningsvis att få snyggt ändå.
Nyggjuten betong inomhus med spår av helikoptersläta, indikerar för mjuk yta, i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Runt 18:30 gick det att glättja klokt. Alltså 11h efter gjutningen! Berodde antagligen på att det var i en instängd miljö med hög RF%.
Resultatet blev inte perfekt men inte dåligt heller. En del porer som behöver täppas till senare innan Bronzepolering börjar.
Men inga missöden skedde vilket är viktigast.

Hade jag själv ägt och kunnat hantera en helikopter hade jag fortsatt en timme till men betongarna jobbade övertid och behövde sluta. Nu väntar intensiv vattning i några veckor. Skippade membranhärdare eftersom det kan påverka HTCs produkter.
 
  • Nyglättad betonggolv i instängd miljö med person som använder glättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyglättad betonggolv i byggnadsprojekt med synliga verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i arbetskläder glättar nygjuten betonggolv med en betongslipmaskin i en instängd byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten betonggolv yta med vissa porer synliga, i en instängd arbetsmiljö med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
Ser ut å bli fint. Steg golvvärmen något i tryck?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
P Phasio skrev:
Ser ut å bli fint. Steg golvvärmen något i tryck?
Golvvärmen har ej stigit i tryck men betongens exoterma reaktioner har knappt börjat. Borde bli varmare nu i natt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.