Hej

ska täta betongtaket på matkällaren och funderar på att använda kallasfalt eller dammduk.

Funkar kallasfalt känns enkelt men man använder väl inte det längre? Det känns som att man ska använda platonmatt istället men jag får en skarv på taket (dålig lutning på taket).

Källarytterväggar körde man asfalt innan platonmattan fanns men nu är det väl bara Platon som gäller.

Nån som har idéer?
 
Varför ska du täta taket?
Ah, du menar utsidan?
 
J Jörgen Ö skrev:
Varför ska du täta taket?
Ah, du menar utsidan?
Japp
 
Beskriv mer vad det gäller. Vadå ”matkällare”. Jordkällare? Ett rum i enkällare under ett hus? Osv.
 
Sorry, det ska vara jordkällare!

Alltså fristående litet under jorden hus med murade väggar av Leca och platt betongtak med jord/grus ovan.

Ska förvara lite syltburkar osv i den men vill ha det torrt och därmed något tätskikt.
 
Rickard.
Kallasfalt tror jag inte kommer kunna täta en horisontell yta utan då behövs något annat.

Dammduk kan säkert fungera bra om du kan köra skarvfritt eller måttbeställda färdigskarvad.
 
Rickard.
Tänk bara på att den är väldigt tunn och känslig mot vassa stenar osv. Vidta viss försiktighet mot punkteringar så blir det säkert bra.
 
Precis, det är jag orolig för.
 
Rickard.
Förr var det inte ovanligt att man la ut nån cm singel direkt på gummiduk på yttertak (ett s*ttyg att göra om) så lite tål dom ju såklart. Just singel är ju rätt runt och snällt men tänk efter vad du lägger närmast duken och är man fortfarande nervös kanske man kan lägga någon sorts geoduk/markduk som skydd.
 
Varför inte lägga platonmatta uppe på gummiduken?
 
Jag kommer nog lägga 5 cm frigolit direkt på betongen och sedan dammduken och sedan 5 cm frigolit till + markduk för att skygga duken och få lite extra isolering.

Tack för bra svar allihopa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.