Rampamuffen
En fundering...

Ni som har luft/vattenvägmepump hur många starter/24h har ni? Jag har 70-100 st/24h nu när det är ca 6-8grader på dagen. Är en ca 14 år gamal CTC

Har bytt expansionskärl nu, får se om det har nån påverkan.

Är det rimligt?
 
Min startar ca 1 gång i timmen vid runt 6 grader
Ctc ecoair från 2008
e-logger.png
 
Min startar 1 gång vid ca 19.00 just nu, stänger av sig vid 9-10.00 på morgonen efter, rumstermostat, start/stopp hänger på solinstrålningen just nu. (6 c på natten, 10-13 c dag). Vid jämn kyla(inte hänt sista 8 åren) så startar den 1 gång på hösten och stänger av sig på våren. Inverter.
 
  • Haha
  • Wow
guggen och 1 till
  • Laddar…
Antar att du skämtar :cool:
 
Rampamuffen
Ny verkar min ha ”hittat tillbaka” 15-20 starter/24h
 
Hade varit intressant att veta, men jag har en äldre utedel, kan inte se nånting om den på innedelen. :rolleyes:
 
C Comfort Thomas skrev:
Antar att du skämtar
Den gör bara värme till huset, på lägsta frekvens så drar den 300 w vilket väl stoppar in ca 1000 w i värme i huset. Så under 5-8 c utetemp så går den konstant med enbart stopp för avfrostning. Men det är på en "vanlig" vinter, senaste vintern hade vi totalt 3 dagar med minusgrader.
 
Ok, då är jag med vad du menar.
Tänkte just på att den måste stanna för avfrostning och det var det jag reagerade på när du skrev att den aldrig stannade
 
Nej den avfrostar, men inte över 8-9 c, då klarar den sig utan.

Men till TS frågeställning, har inte CTC möjlighet att ställa hysteres ?
 
Har själv en CTC med närmare 15 år på nacken och reglertekniken hos dem är inte den vassaste alla gånger. Du kan förvisso ställa upp start-stopp-diffen något, men det låter som att din (liksom min) pump är något överdimensionerad för dina behov. Allteftersom husets värmebehov stiger när det blir kallare blir dock problemet mindre och mindre.
 
Min startar typ en gång var tredje minut, och går en minut, när det är 5-10 grader ute. Det är en Daikin Altherma från 2009. Den har visserligen inverter men kan inte gå lägre än med en ineffekt på ca 800 W. Så vid ljumna vår- och hösttemperaturer löser den det genom täta starter och snabba stopp. Det har den gjort i 10 år så tydligen klarar den av det.

Nu går den väl sönder i morgon bara för att jag sa så.

Jag antar att det skulle gå att lugna ner den lite genom att installera en volymtank på 100-200 liter men det har inte blivit av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.