D doubleH skrev:
Vad som är viktigare än om de blir klara i tid är väl lämpligheten att de stressbygger klart på för kort tid - lär ju märkas på byggkvalitén. Och om man lägger så mycket pengar som ett husbygge handlar om så vill man ju att det blir rätt OCH snyggt gjort.

Ja självklart vill man ju att det blir bra. Men hinner de inte klart efter att ha haft paus i tre månader och även fortsättningsvis fortsätter att vara frånvarande så känns det mindre ok än om de jobbat på och ändå inte hunnit klart. Jag vet att de har flera hus de håller på med men känner att vi inte prioriteras.
Vill ogärna att de stressbygger klart heller just för att de har för mycket jobb, men det är lite det frågan handlar om - om det är rimligt och om jag oroar mig i onödan.
 
H hempularen skrev:
På din beskrivning så låter det ju inte som de kommer att vara klara i tid. Räkna med att de inte blir klara.

För att undvika stressrelaterad dålig kvalitet. Så kan man överväga att erbjuda byggaren att slippa vitet för varje dag som det är minst ett visst antal gubbar på bygget (ex. 3 eller 4). Dvs. ge dem den tid de behöver, men se till att de prioriterar just ditt bygge.
Tack för ditt svar, är redan inställd på att det kommer dra ut på tiden och får nog fortsätta vara det.

Får väl hålla koll så de inte stressbygger klart (och fel). Tack för tips om vitet också, kanske kan funka..
 
Jag kan väl fylla på med lite erfarenheter från vårat bygge.
Köksmonteringen gick oerhört fort, tog typ en dag så var det mesta uppe. Men då har vi ett relativt enkelt kök, dvs rakt, inga hörn eller annat som kan göra att det drar ut på tiden.
Att lägga golv tycker jag gick fort, och då vet jag att det mestadels var en man där som lade golvet. Det går ju att göra simultant i flera rum samtidigt om det är många gubbar på plats.

Det som jag däremot märkte tar en del tid, är kakel och klinker. Nu har vi hexagonplattor i ett badrum, och halvförband på kaklet. Kör man 30x30 på golv och 15x15 på väggar med med fogar i linje så går det väl betydligt fortare :)
 
  • Gilla
AnnaSundis
  • Laddar…
Kan inte svara på om dom kommer att hinna med och färdigställa allt, men det låter inte särskilt sannolikt med det du beskriver. Spontant så skulle jag vilja påstå att dom knappast prioriterar ert bygge om dom bara har en man som går där själv. Det är verkligen inte optimalt. Vi håller också på att få vårt nybygge klart nu de närmsta veckorna och hos oss har de alltid jobbat i par, något som underlättar mycket i många olika moment. Sedan har vi förvisso drabbats av en massa andra problem, men det är en helt annan historia....
Om ni inte är i absolut behov av att få flytta in på utsatt tid så skulle jag nog låta dom hålla på i sin takt utan att stressa dem med risk för fusk och slarv. Däremot skulle jag vara väldigt hård vad gäller vitet vid en försening och utkräva den. Om inte annat så för era ränteutgifter. Lycka till!
 
  • Gilla
AnnaSundis
  • Laddar…
Allt beror på... Går liksom inte säga om det blir klart i tid el inte på enbart TS beskrivning, saknas för mycket information.
Vitet är inte litet, 5000:- i veckan plus löner mm äter upp den lilla vinst byggaren gör på en villa väldigt fort. (Är både uppvuxen i snickarfamilj, far o bror driver byggföretag och är själv elektriker)
För det var byggbolaget som har totalentreprenaden?
 
  • Gilla
gson64 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte alls att de kommer att bli klara i tid. Det finns också en överhängande risk för slarv och misstag om tempot forceras. Vissa saker är bara att göra i tät följd, men allt som kräver torktid behöver ju gå långsamt för att bli bra.

Som redan tipsats om: Försök att hitta ett incitament till att öka hastigheten, utan att tumma på kvalitén.
 
  • Gilla
AnnaSundis
  • Laddar…
Du kan ju alltid prata med eran KA för att få ett bud på vad denne tror om du inte vill 'tjata' mera på entreprenören.
Synd att ni har så lågt vite, vi har själva det dubbla. Men sen kan det hända väldigt mycket på kort tid. Gällande slarv etc. så rekommenderas det att göra en kontrollbesiktning någon vecka innan slutbesiktning för att hinna åtgärda eventuella fel.
 
Är tätskikt gjorda i våtrum, hur långt har röris kommit ?
Om inte så "övervaka" dom när det görs så dom inte genar för att spara tid

Låter spontant att dom behöver några mer veckor, men inflyttade till jul borde ni vara
Förseningsvite regleras mot slutbetalning?
 
Nej, det blir inte klart. Hade jag varit ni hade jag inte velat ha det klart förrän runt jul om det ska bli vettigt.

I mitt nuvarande projekt (69 LGH) är alla färdigmålade och 80% av köken klara. Alla dörrar monterade, alla badrum klara. Lister och foder klara i 75%. Vi har första inflyttningen 20/1. Jag misstänker att ett hus byggt med den stressen det skulle kräva dessa killarna för att bli klara i tid skulle ha 500-600 anmärkningar med den nivån vi besiktigar på.
 
A AnnaSundis skrev:
Vi har förseningsvite, men kanske lite lågt. 5000:- per vecka.
Det låter som om ni kommit längre då. Är ni oroliga?
Vem kom fram till den låga summan ni tillsammans?
 
hsd
5000 i veckan är ingenting, de blir inte klara i tid.
 
  • Gilla
AnnaSundis
  • Laddar…
Var i en liknande sits för 1,5 år sedan. Trodde aldrig husbygget skulle bli klart i tid. Vädrade min oro med entreprenören. Hade också 5000kr/vecka vite i kontraktet. Det stod som mest 12 hantverkarbilar ute på gatan sista veckorna och på något sätt blev de klara med en dags marginal. Är inte orimligt att de hinner klart med erat hus.
 
  • Gilla
AnnaSundis
  • Laddar…
Frågan är ju om man vill att de ska stressa ihop allt i slutet. För misstag och halvmesyrer kommer förekomma i så fall.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vi har just flyttat in i vårat hus (bott i en månad nu) och var i exakt samma situation som er, massor med jobb kvar i köket sista 2 veckorna innan inflytt.
Bl.a. försenat golv p.g.a. att det första var konstruktionsfel på som gjorde att allt annat fick skjutas på tills ett nytt kom (dom monterade tillslut köket direkt på plattan och la sedan nya golvet fram till kökets ben)

Vi hade beställt montage på:
Allt i köket inklusive inbyggda kyl/frys, ugn/micro och till det specialgjord inredning efter våra egna mått.
All inredning i tvättstugan (Ikea, vi monterade ihop paketen och dom fäste på vägg)
2 Badrum med inredningar (några kommoder och skåp bara)
Några garderober.

Vi var också oroliga att dom inte skulle hinna klart och frågade en gång ca 10 dagar kvar och fick höra att dom skulle hinna. Dom prioriterade också andra hus som skulle bli klara före och sen kom det massor med folk sista dagarna. Så jag kan garantera att dom hinner på utsatt tid om dom vill. Dom skickar bara extra folk och jobbar över det som behövs. (Hade också 5k i vite vilket inte känns som en motivation alls)

Och som svar på din oro om kvalitén så blev den katastrof på kyl/frys och dålig på tvättstugan. Så om dom kan jobba utan stress så låt dom för guds skull. Tycker det är helt fel av dom att vänta in i det sista när dom knappt varit här i flera månader innan.

Sedan kan tilläggas att ett badrum just blivit klart 3v efter inflytt p.g.a. försenad våtrumsmatta, och nu efter allt kaklande och el är klart så ser vi inte röken av några snickare. Alla punkter från slutbesiktningen är ogjorda och inga lister och foder finns i det nybyggda badrummet så vi har inte velat börja nyttja t.ex. duschen.

Och då den stora besvikelsen kyl/frys där det är inbyggt med tunna trälister runt om och mellan överskåp och dörrar. Problemet är bara att alla dessa lister och dörrar är sneda och jävliga. Det är inte rakt nånstans. Dom har verkligen stressmonterat alltihopa. Frysen stängde inte ens ordentligt.

Man får rent känslan av att man kunde monterat allt 100gr bättre själv. Och det är jävligt tråkigt när man lejer proffsen för att det ska bli bra. Så det är en läxa man tar med sig. Tror du att du kan montera nånting själv så gör det!

Återstår att se om dom kommer och fixar till allt. Än har dom tid på sig enligt slutbesiktningens avtal.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
W Whakka skrev:
Vi har just flyttat in i vårat hus (bott i en månad nu) och var i exakt samma situation som er, massor med jobb kvar i köket sista 2 veckorna innan inflytt.
Bl.a. försenat golv p.g.a. att det första var konstruktionsfel på som gjorde att allt annat fick skjutas på tills ett nytt kom (dom monterade tillslut köket direkt på plattan och la sedan nya golvet fram till kökets ben)

Vi hade beställt montage på:
Allt i köket inklusive inbyggda kyl/frys, ugn/micro och till det specialgjord inredning efter våra egna mått.
All inredning i tvättstugan (Ikea, vi monterade ihop paketen och dom fäste på vägg)
2 Badrum med inredningar (några kommoder och skåp bara)
Några garderober.

Vi var också oroliga att dom inte skulle hinna klart och frågade en gång ca 10 dagar kvar och fick höra att dom skulle hinna. Dom prioriterade också andra hus som skulle bli klara före och sen kom det massor med folk sista dagarna. Så jag kan garantera att dom hinner på utsatt tid om dom vill. Dom skickar bara extra folk och jobbar över det som behövs. (Hade också 5k i vite vilket inte känns som en motivation alls)

Och som svar på din oro om kvalitén så blev den katastrof på kyl/frys och dålig på tvättstugan. Så om dom kan jobba utan stress så låt dom för guds skull. Tycker det är helt fel av dom att vänta in i det sista när dom knappt varit här i flera månader innan.

Sedan kan tilläggas att ett badrum just blivit klart 3v efter inflytt p.g.a. försenad våtrumsmatta, och nu efter allt kaklande och el är klart så ser vi inte röken av några snickare. Alla punkter från slutbesiktningen är ogjorda och inga lister och foder finns i det nybyggda badrummet så vi har inte velat börja nyttja t.ex. duschen.

Och då den stora besvikelsen kyl/frys där det är inbyggt med tunna trälister runt om och mellan överskåp och dörrar. Problemet är bara att alla dessa lister och dörrar är sneda och jävliga. Det är inte rakt nånstans. Dom har verkligen stressmonterat alltihopa. Frysen stängde inte ens ordentligt.

Man får rent känslan av att man kunde monterat allt 100gr bättre själv. Och det är jävligt tråkigt när man lejer proffsen för att det ska bli bra. Så det är en läxa man tar med sig. Tror du att du kan montera nånting själv så gör det!

Återstår att se om dom kommer och fixar till allt. Än har dom tid på sig enligt slutbesiktningens avtal.

Tack för input! Fasen vad träligt läge och irriterande att de inte verkar bry sig om att få det klart. Man kan ju undra om de inte ser den sista summan för kompletteringar efter besiktning som tillräckligt stor för att vara viktig.

Nu har våra byggare redan missat deadline och jobbar på utan att kunna ge en ny prognos på när det ska vara klart. Nu händer det i alla fall saker i huset men svårt att säga hur långt de har kvar.

Men ni fick alltså flytta in innan det var klart? Trodde huset behövde vara färdigt för att få godkänt på slutbesiktningen och att man inte fick flytta in innan godkännandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.