Hej!

Grabben skaffade en 42 tums Digihome TV via Pandaförsäljningen förra året, och nu vill den inte längre starta. Den blinkar till tillfälligt men stänger sedan av sig igen, allt inom loppet av 5 sekunder.

Jag har kontaktat Pandaförsäljningen för att ta det på garantin, och ska just till att skicka in den när jag testat den en sista gång, denna gången nere i köket. Ta mig fan inte TVn går igång! Jag tar upp den igen på sonens rum, och då blir det samma fel som tidigare.

Jag tänker att det är fel på eluttaget och testar ett annat i samma rum - samma sak. Jag tänker att det är kanske någon störning på slingan så jag kopplar ut allting som sitter i något av strömuttagen på hans rum och testat igen. Fortfarande samma sak. Oavsett vilket uttag på ha s rum jag testat då funkar inte TVn, men den verkar funka i alla andra uttag i huset.

Därefter testar jag om det är för dålig effekt i slingan av någon anledning och kopplar in diverse lampor, dammsugare och annat, men allt funkar bra. TVn är märkt med 75w och jag har med god marginal kopplat på mer än så.

Slutligen hämtar jag syrrans TV av samma märke för att se om den funkar, och den går igång utan problem.

Är det inte SUPERMÄRKLIGT? Vad är det jag missar? Hur ska jag kunna skicka in den på lagning, de kommer ju inte hitta något fel på den...?

Något är det ju med elen, men vad?
 
Olika uttag, på olika faser, med olika spänning och något knas med nätdelen i TV:n som gör att den är känslig för hög/låg spänning?
Långsökt, men...
 
Det är inte så enkelt att fjärrkontrollens standbyknapp har fastnat och att den ligger kvar i sonens rum, när du testar Tv:n i de andra rummen? Lite långsökt kanske...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hej, efter vidare koll så är det något med effekten. TVn må vara märkt med 75W, och det verkar gå att få ut utan några större problem, men det finns definitivt en övre gräns. Dammsugaren fungerade tydligen inte, fast jag skrev det (sonen bedyrade att han damsugit nyligen, men den lilla lögnen är nu uppenbarad.... ).

Så vad kan orsaka effektfall? Det borde väl bero på glapp någonstans i slingan eller att en mus på något sätt gnagt på ledningen? Blir väl till att lossa på uttagen och kolla så allt sitter som det ska i första skedet. Men om man inte hittar något då, hur går man vidare med felsökningen för att hitta försvagningen?
 
Finns väl tre möjliga felkällor,
- Dålig kontakt i eluttaget
- Dåliga kablar till eluttaget
- Dålig anslutning i proppskåpet

Jag skulle börja med att lossa eluttaget och kolla att allt sitter fast ordentligt därinne. Om det inte är problemet, är det nog läge att få hjälp av en elektriker.
 
Det är inte bara ett uttag, utan alla uttag i hans rum, så kanske som du säger läge att ta hem en elektriker.
 
Det är inte så att någon satt en dimmer till uttagen?
 
Nej, inget sånt.
 
Ok. Har du en spänningsprovare? Mät isåfall spänningen i uttaget, notera. Stoppa i TVn, sätt på och mät. Vad visar instrumentet
 
Kolla huvudsäkringarna (finsn vid elmätaren). Om en huvudsäkring löser ut, så kan det som matas på den fasen få en begränsad effekt som "bakmatning" från en annan fas.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ok. Har du en spänningsprovare? Mät isåfall spänningen i uttaget, notera. Stoppa i TVn, sätt på och mät. Vad visar instrumentet
Går inte att mäta för jag kan inte sätta på TVn. Det blir förmodligen en effektspik precis när panelen går igång, och den effekten kan inte levereras så den stängs av igen.

H hempularen skrev:
Kolla huvudsäkringarna (finsn vid elmätaren). Om en huvudsäkring löser ut, så kan det som matas på den fasen få en begränsad effekt som "bakmatning" från en annan fas.
Ok, kan kolla det efter jobbet idag. Men jag tycker att förr när huvudsäkringar gått så brukar det vara ganska uppenbart, all belysning och el på den fasen funkar inte. Jag har inte märkt något sådant i huset för övrigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.