Jag var hos svägerskan idag och installerade lite dimmers.
Men jösses va slarvig installation.
Började med första strömbrytaren, de hade skalat på tok för mycket enligt standard.
När jag skulle plocka bort nästa uttag så var en fasledare helt löst.

Dessutom fanns det ett papper på koppling men saknades en hel del, så jag fick prova mig fram för med att koppla bort säkringar.

Det fick mig att börja oroa mig en hel del.

Mina tankar är att låta en elektriker med behörighet besikta anläggningen och om denna elekriker hittar fel så bör man väl kunna åtgärda och kräva säljaren att betala det?
 
Vad ingick i besiktningen när huset köptes? Normalt ingår inte el och VVS utan det får man undersöka själv med en egen besiktning. Så dolt fel är inte utan faller väl in under undersökningsplikten.
 
  • Gilla
Kizzekatten och 4 till
  • Laddar…
Besiktning skulle hon gjort innan hon köpte, det du upptäckte skulle en besiktningsman också upptäckt...
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Skall dubbelkolla allt.
Hur som så skall jag hjälpa dem att snarast möjligt besikta elinstallationen då den känns väldigt undermålig och de har ingen kunskap om det.

De har två små barn så jag är väldigt orolig.
Var barnkalas idag så hade inte mycket tid att kontrollera själv.
 
E
Som innehavare har du också ansvaret för att alla brister i anläggningen åtgärdas, oavsett hur och när de har uppkommit.
"Dolda fel" gäller även elen. Men som andra redan antytt så kan det bli väldigt svårt att driva vidare eftersom det med största sannolikhet faller in under undersökningsplikten
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Vill först och främst poängtera att jag bad svägerskan skicka bilder på de uttag och strömbrytare som fanns när hon var på visning och det var Eljo Trend, vilket i mina ögon gjorde att det kändes säkert och att installationen inte var urgammal.

Man kan väl inte under en visning kräva att få öppna uttag, strömbrytare för att kolla sådant?
 
E
Huvudsaken är att brytare och uttag sitter fast ordentligt och är petskyddade. Det ihop med en fungerande jordfelsbrytare minimerar personskaderisken till väldigt nära noll.

Övriga fel är bra att åtgärda så snart som möjligt då glappkontakt, och eventuell överbelastning till följd av att t.ex flera säkringar från samma fas delar neutralledare är en förhöjd brandrisk
 
E
Music Man Music Man skrev:
Man kan väl inte under en visning kräva att få öppna uttag, strömbrytare för att kolla sådant?
Innan tillträde kan man begära att få utföra en elbesiktning, precis som en vanlig överlåtelsebesiktning
 
  • Gilla
Nikihellion och 1 till
  • Laddar…
Music Man Music Man skrev:
Vill först och främst poängtera att jag bad svägerskan skicka bilder på de uttag och strömbrytare som fanns när hon var på visning och det var Eljo Trend, vilket i mina ögon gjorde att det kändes säkert och att installationen inte var urgammal.

Man kan väl inte under en visning kräva att få öppna uttag, strömbrytare för att kolla sådant?
Lite som att köpa en bil med schyssta fälgar och ta för givet att motorn är ok pga fälgarna.

Att kontrollera elen ingår i köparens undersökningsplikt. Har man själv inte kompetens att göra en grundlig undersökning t.ex. lossa ett uttag så får man anlita en elektriker.
 
  • Gilla
  • Haha
faf och 5 till
  • Laddar…
O
Music Man Music Man skrev:
Man kan väl inte under en visning kräva att få öppna uttag, strömbrytare för att kolla sådant?
Kanske inte, men mellan det att man vunnit budgivningen till det att man gör slutbetalning och övertar fastigheten har man alla möjligheter i världen att genomföra mer ingående besiktningar.

Sen är det där med dolda fel ett kapitel i sig. Att döma av de många inlägg här på forumet så verkar det springa runt väldigt många människor som tror att det är någon sorts garanti. Att säljaren har en skyldighet att rätta till alla möjliga upptänkliga fel och brister som köparen hittar i efterhand. Otroligt många trådar som börjar med: Jag hittade något som inte var perfekt i mitt nya hus, det måste ju vara ett dolt fel, hur får jag säljaren att fixa det åt mig?

Den hårda verkligheten är att hus köps i befintligt skick och den som köper det har en långtgående skyldighet att undersöka byggnaden noggrant innan. Dolda fel handlar enbart om sådan som 1) inte hade gått att hitta vid en ingående undersökning av en sakkunnig, och 2) som säljaren inte kunnat förvänta sig utgående i byggnadens ålder och skick. I det här fallet uppfylls inget av dessa vilkor. 1) Du som inte är behörig elektriker hittade felen utan någon större ansträngning. 2) Huset är en äldre byggnad men har apparater och uttag av nyare slag. Då dessa är fullt lagliga att byta utan behörighet, men där folk inte alltid vet vad de håller på med, så är det en tydlig indikation på att en ordentlig besiktning är på sin plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Jag blev väldigt skeptisk när en fasledare var lös samt att de skalat kablarna på tok för mycket.
Samt struntat i de skruvar som satt i dosan och bara använt klorna med gummibandet kvar.
 
Sanningen är att man hinner inte alltid göra en besiktning. Givetvis beroende på var i landet fastigheten ligger. I storstadsområdena går det oerhört fort och börjar man ”krångla” så står köparna på rad. Vissa kan då tycka att man ska hoppa av isåfall men då kommer det bli svårt att köpa sig ett hus. Man köper lite grisen i säcken och får räkna med att hitta saker efteråt som man hade kunnat se vid en besiktning, men hade det påverkat priset? Kanske ibland men inte alltid. Sen är det inte säkert att en elbesiktning hittat fel som TS nämner. Man går liksom inte över alla kopplingar. Men såklart det beror ju på vad beställaren av besiktningen vill betala för. Stickprov är väl ungefär rimligt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
O
J Johan456 skrev:
Sanningen är att man hinner inte alltid göra en besiktning.
Må så vara men det förändringar ingenting i sak gällande varken undersökningsplikt eller den juridiska definitionen av det som i dagligt tal lite slarvigt kallas dolda fel.
 
  • Gilla
Chrissekrim
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Må så vara men det förändringar ingenting i sak gällande varken undersökningsplikt eller den juridiska definitionen av det som i dagligt tal lite slarvigt kallas dolda fel.
Nej, det har jag inte påstått heller. ”Man får räkna med att hitta saker som man sett vid en besiktning”. Alltså köpa grisen i säcken.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.