janwide
Har tänkt lägga plattor på badrumsgolvet. Har tidigare lagt klinkergolv i ett annat badrum och det har funkat bra. Nu har vi hittat snygga granitplattor avsedda för golv. Är det några svårigheter att lägga granit jämfört med vanlig klinker?
 
BirgitS
Menar du granitkeramik eller granit som i natursten?
 
janwide
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du granitkeramik eller granit som i natursten?
Ingen aning! Den heter Black Galaxy och det står att det är ”en svart granit med guld och kopparkorn”. Hittade den på stenscentralen.se
 
Det är granit som i natursten. Kan bli ganska halt i badrum med lite vatten på golvet dock.
 
BirgitS
Natursten är känsligare än keramik och får lättare fläckar eftersom den inte är lika tät.
 
I detta fallet är det ju en svart granit (diabas) och lår knappast ha problem med fläckar.
 
janwide
Att det blir halt är en aspekt som jag missat. Gäller alla högblanka plattor gissar jag?
 
janwide janwide skrev:
Att det blir halt är en aspekt som jag missat. Gäller alla högblanka plattor gissar jag?
Det gäller polerade (blanka plattor) så dessa försöker man undvika på golv i badrum, sätts oftast på väggen istället.
Inga problem i sig egentligen med polerad sten, däremot är halkrisken större bara. Men det kan ju undvikas genom att lägga matta eller annat som förhindrar eller minskar halkrisken.

De flesta svarta graniter är inte diabas som många tror, utan vulkanisk basalt eller plutonisk gabbro (djupbergart). Dessa saknar då, eller har väldigt lite av, kvarts och fältspat.
 
janwide
Tack för alla svar! Ursprungsfrågan var ju egentligen om den är svårare att lägga jämfört med vanlig klinker.
 
T
janwide janwide skrev:
Tack för alla svar! Ursprungsfrågan var ju egentligen om den är svårare att lägga jämfört med vanlig klinker.
Då är svaret nej!
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.