BirgitS
A Argastesnickaren skrev:
Finns ju fler som inte använder 120cm.

[länk]

Dom rekommenderar ju gärna mer än 120cm.
Nu riktar sig väl Sköna hem mer till dem som renoverar sina kök och inte behöver söka bygglov. Artikeln är från 2014 då många kommuner använde sig av reglerna i https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf där det står:
• Arbetsbänk som binder samman diskbänk och spis, där det mesta köksarbetet bedrivs. Den ska vara minst 80 cm lång, högst 120 cm, med möjlighet att ta bort bänkskåp för att sitta och arbeta och nå både spis och vatten och avlopp.
 
BirgitS
A Argastesnickaren skrev:
Vi hade samma diskussion i våras om du kommer ihåg.
Se länk och kolla hur det gick.

[länk]
Inget som jag kom ihåg. Men jag kan inte se att det framgår i den tråden att handläggaren har tagit med tillgänglighetsaspekten i sitt beslut.

Men i den här tråden vet vi ju inte ens om det gäller ett för långt avstånd eller att avståndet bara är 60 cm.
 
Men bevisligen fick ju ICANiklas igenom sitt kök precis som jag eller hur.
Max måttet är bortplockat och bara minmåttet står kvar enligt hans handläggare och jag hade inte ens en diskussion om det..
Har en del udda saker i mitt hus som när man tog upp dom så sa dom blankt nej.
Efter många diskussioner så fick jag flera svar som att så brukar man inte göra.
Jag fick igenom alla då dom inte kunde styrka på varför utan det handlade om deras godtycke utan att kunna backa upp det med ett regelverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.