Nån som har en bra idé på hur jag sågar av trall och får ett rakt snitt? Har lagt ut stödbräda osv, men den där j-a cirkelsågen drar åt alla j--a håll. Det diffar en hel centimeter!! Blir det att investerna i en sänksåg? Svider att lägga ut 3,000-4,000 för 4 snitt.
 
En ny fin och vass klinga.
 
E
Åk på en hyrfirma och hyr en Sänksåg med lång skena för nån hundring. Finns i dom flesta städer. Googla på typ cramo, wangeskogs eller ramirent så har du säkert en i din stad.
 
N Nisse Hult64 skrev:
Nån som har en bra idé på hur jag sågar av trall och får ett rakt snitt? Har lagt ut stödbräda osv, men den där j-a cirkelsågen drar åt alla j--a håll. Det diffar en hel centimeter!! Blir det att investerna i en sänksåg? Svider att lägga ut 3,000-4,000 för 4 snitt.
Klyver du eller kapar du?
Är stödbrädan rak?
 
Sitter stödbrädan fast och håller du sågen mot brädan hela tiden.
Pga att klingan oftast sitter till höger om handtaget kan göra att sågen vill till höger.

Protte
 
S
GoC GoC skrev:
En ny fin och vass klinga.
Börja där. (y)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Klyver du eller kapar du?
Är stödbrädan rak?
Kapar. Snittet måste vara helt rakt eftersom det kommer en fris.
Japp, stödbrädan är helt rak.
 
prototypen prototypen skrev:
Sitter stödbrädan fast och håller du sågen mot brädan hela tiden.
Pga att klingan oftast sitter till höger om handtaget kan göra att sågen vill till höger.
Tyvärr så sitter stödet helt fast och sågen går mot brädan. Det är själva klingan som verkar flexa o styr iväg.
 
N Nisse Hult64 skrev:
Tyvärr så sitter stödet helt fast och sågen går mot brädan. Det är själva klingan som verkar flexa o styr iväg.
En cirkelsågsklinga som deflekterar 1cm? Kan vi få en bild på härligheten?
Du har kollat så den är fastskruvad?
 
Låter som du pressar lite väl hårt om klingan böjs och vandrar, alternativt att du har en gammal taggad lp-skiva som klinga
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om man har stort utstick och en slö klinga kan det bli så här. Nu var det snack om en kommande fris så då sågat du antagligen inte mer än trallens tjocklek. Prova att såga i etapper och 5 mm per gång
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kapa 4 trallbitar rakt fixar du ju med en handsåg, helst en japansåg.
När det är så lite som ska kapas hoppar jag oftast över kap/gersågen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kapa 4 trallbitar rakt fixar du ju med en handsåg, helst en japansåg.
När det är så lite som ska kapas hoppar jag oftast över kap/gersågen.
4 snitt va, inte trallbitar?!
Ett snitt kan ju vara x antal meter. ;)
 
E
FredrikR FredrikR skrev:
4 snitt va, inte trallbitar?!
Ett snitt kan ju vara x antal meter. ;)
Skillnad på att kapa och klyva. Kapa en trallbräda rakt gör man enkelt med vinkelhake, penna, och handsåg
 
E Emil_K skrev:
Skillnad på att kapa och klyva. Kapa en trallbräda rakt gör man enkelt med vinkelhake, penna, och handsåg
Ska man såga (kapa) för en fris så sågar man väl enklast när allt är lagt och fastskruvat. Därmed kan ett kapsnitt betyda många trallbrädor.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.