5
Hej,
Vi renoverar vår källare och har anlitat en firma. Har putsade väggar och tanken är att fortsätta ha den rå men göra den fräschare. Inte nån lyxrenovering utan det är en källare för förvaring samt med tvättstuga som inte ska användas som bodel förutom vid nån enstaka gång för gäster.

Vi hade putssläpp och bom här och där på olika ställen på väggarna. Väggarna hade målats av någon tidigare ägare av huset med snickerifärg vilket jag läst mig till inte är bra då den stänger in fukt i väggen.

Hade pratat med firman och även skrivit ned att de skulle ta bort gammal puts där det behövs och sätta ny/laga men slipa bort snickerifärgen från ytterväggar och putsa om. Nu har firman börjat arbetet och börjat slipa bort färg även från innerväggar vilket gör att det är mycket ny puts som behövs och det betydligt längre tid än planen.

De använder sig av säckar från ”Weber Wall plaster rapid” vilket jag googlat på. Verkar vara dyrt jämfört med annat bruk och nu läser jag här på forumet att en putsvägg ska rödgrundas och ha nät på för att det ska bli bra och hållbart.

Vänder mig hit med frågor till alla betydligt mer kunniga än jag:

1. Räcker det att ta bort och ersätta puts ”där det behövs” och endast vara mer noggrann med ytterväggarna eller bör man slipa hela källaren när man ändå anlitar nån, även om putsen på många av väggarna är helt ok? Jag tänkte bara måla över den gamla putsen på innerväggarna där det ser ok ut.

2. Erfarenhet av Weber Wall plaster rapid? Bra eller dåligt att använda? Måste man rödgrunda och näta?

Har som ni märker ingen koll själv och kan därför inte bedöma kvaliteten på firmans arbete. Vill att det ska vara hållbart och inte behöva göras om efter några år.
 
Lita på firman att dom gör ett bra jobb!
Nät är inte ett måste, används sällan vid ilagning och rep. Däremot om en hel vägg ska putsas om helt.
Webers produkter kan du lita på.
 
Man rödgrundar inte när man lagar i väggarna, det är när det är nyputsade väggar. Sen är det bruket dom använder mer ett spackel men det har dom säkert koll på.
 
5
Tack för era svar. De har använt Weber Wall plaster rapid när de putsat om ett helt rum och hela väggar. Inte enbart som ett spackel.

Det tog 1 arbetsdag att putsa två väggar i ett rum som är ca 20 kvm. Inget förarbete gjordes på väggarna i det rummet då vi redan slipat där. Verkar det vara en rimlig tidsåtgång?
 
Jag, som ambitiös amatör, putsar 1-2 kvm i timmen. Dock snabbare vid grovputsning.
 
  • Gilla
freubinski och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.