Hej.

Har rivit ur övervåningen på ett hus och märkte att isoleringen såg lite tärd ut och framförallt var den inte heltäckande. Ska byta ut den isoleringen och sätta i en 145mm men nu kommer frågan.
Kan jag sätta en vägg enligt det röda sträcket(bild 1) och isolera precis bakom utan att isoleringen täcker hela vägen ut mot befintlig luftspalt(boarden man ser mellan takstolarna). Det blir då ett tomt utrymme mellan isolering och luftspalt, gör det något eller måste jag sätta isolering dikt mot luftspalten? Isf måste jag ju sätta en innervägg till, närmare rummet och då blir det väl som ett oventilerat utrymme innan isolering? En kattvind utan tillgång kan man säga. (Bild 2 med vita streck)
Strecken anger innervägg på bilderna.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Vad hade ni gjort? Jag valde bort diffusionsspärr då det är ett äldre hus och att bara sätta där är väl ingen hit.

Mvh
/Ingemar
 
  • Renoverad övervåning med rött markerat område där ny vägg föreslås, synlig isolering och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt på vind med exponerade takstolar och vitmarkerad yta för planerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra som du beskriver. Har du rivit ner takstolsben eller är det original som syns på bilden? Samt, vilka typer av rum inreder du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går bra som du beskriver. Har du rivit ner takstolsben eller är det original som syns på bilden? Samt, vilka typer av rum inreder du?
Så enligt bild 1 alltså?

Ska bli ett sovrum och en walk-in closet. Båda uppvärmda.

Har inte sågat av något så det är original såvida inte gjort tidigare nån gång.
 
Redigerat:
Ja, nr 1. Har du bild på hela rummet med alla takstolar kan du lägga ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, nr 1. Har du bild på hela rummet med alla takstolar kan du lägga ut.
Fixar när om en stund. Åkte iväg en sväng.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, nr 1. Har du bild på hela rummet med alla takstolar kan du lägga ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, nr 1. Har du bild på hela rummet med alla takstolar kan du lägga ut.
 
  • Upprivet golv och vägg med exponerad isolering i ett ofärdigt renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat vindsutrymme med träbjälkar och isolering synlig, trägolv och en ensam räfsa på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, men jag menade hela rummet så man kan se från långsida till långsida. Jag anar att ni eller förra ägaren har kapat bort bärande delar av takstolarna nämligen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tack, men jag menade hela rummet så man kan se från långsida till långsida. Jag anar att ni eller förra ägaren har kapat bort bärande delar av takstolarna nämligen.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tack, men jag menade hela rummet så man kan se från långsida till långsida. Jag anar att ni eller förra ägaren har kapat bort bärande delar av takstolarna nämligen.
Aha. Får fota imorgon när jag fortsätter och lägga upp. Tror dock inget bärande är rivet. Det enda jag rev var kattvindarna(byggdes med huset) och de hade inga bärande bjälkar då de inte ens gick fullt från tak till golv. Väggen till kattvinden bars upp av bjälkar skruvat i innervägg. Andra delar av huset saknar förövrigt dessa utrymmen och där ser man det brutna taket som ett snedtak inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.