Vi har fått komplettering av bygglovet då vi inte får placera vask o häll som vi vill i vårt husbygge, vi planerar ett U kök med vask i botten på u:et o vasken i ena benet o fått avslag på detta i det bygglovet vi söker för vårt kommande hus. Alla ställer sig frågande till detta. Nån som vart med om nått liknade? Han hänvisar till bbr men där står de att de skall placeras på samma inredningslängd. Vilket jag tolkar att de är när de sitter ihop med bänkskiva?
 
Det finns mer specifikt redovisad i svensk standard för inre mått. Dock kostar den standarden någon tusenlapp, be handläggaren att redovisa vad som är problemet
 
Hej, Det verkar petigt. Hittade detta i BBR om det är ett litet hus

Allmänt rådI bostäder med en BOA om högst 35 m2 bör
  • a) utrymmet för inredningslängden för matlagning vara minst 1,80 meter brett,
  • b) utrymmet för inredningslängden för förvaring vara minst 1,20 meter brett, och
  • c) platsen för ytterkläder i kapphylla vara minst 0,40 meter bred.
I bostäder med en BOA om högst 35 m2 bör
  • a) inredningslängden för matlagning vara minst 1,80 meter bred, och
  • b) inredningslängden för förvaring vara minst 1,20 meter bred.
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Det som står i bbr är att arbetsytan emellan spis och diskbänk ska vara minst 80cm och inte mer än 120cm.

Tittar man tex i "Tillgänglighet och användbarhet" från Nacka kommun så har de tom ritat ut exempel på vinklad bänkinredning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok. Vart står den så jag kan hänvisa till
 
Sätt en tillfällig bänkskiva i plyfa tills ni har fått slutbesked. Så hade jag gjort iaf.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Sätt en tillfällig bänkskiva i plyfa tills ni har fått slutbesked. Så hade jag gjort iaf.
Är det temporärt så kommer dom aldrig få ett slutbesked, så det tipset kanske inte ska rekomenderas. Det som händer då är att i bästa fall så får dom ett interimistiskt slutbesked pga plyfan
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Är det temporärt så kommer dom aldrig få ett slutbesked, så det tipset kanske inte ska rekomenderas. Det som händer då är att i bästa fall så får dom ett interimistiskt slutbesked pga plyfan
Nej, plyfan är naturligtvis permanent. Lite sådär industriellt som är populärt nu.

Har svårt att se att man kan neka slutbesked beroende på materialval på bänkskiva, men det skulle iofs inte förvåna mig. Om man köper den billigaste bänkskivan på IKEA, räcker det för ett slutbesked, eller måste det vara från en mer exklusiv tillverkare?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Nej, plyfan är naturligtvis permanent. Lite sådär industriellt som är populärt nu.

Har svårt att se att man kan neka slutbesked beroende på materialval på bänkskiva, men det skulle iofs inte förvåna mig. Om man köper den billigaste bänkskivan på IKEA, räcker det för ett slutbesked, eller måste det vara från en mer exklusiv tillverkare?
Sant, skulle kunna gå att argumentera frö den saken
 
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Sant, skulle kunna gå att argumentera frö den saken
Ja, jag tror som sagt att det är svårt att neka slutbesked för materialval. Finns ju flera trådar här där folk har gjort rullstolsramper som är uppenbart tillfälliga för att få slutbesked, och det har gått igenom.

Så skulle jag göra, men annars är ju en populär lösning att sätta in en liten miniho i anslutning till hällen. Det kan ju vara ett alternativ om man kan tänka sig det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Det som står i bbr är att arbetsytan emellan spis och diskbänk ska vara minst 80cm och inte mer än 120cm.

Tittar man tex i "Tillgänglighet och användbarhet" från Nacka kommun så har de tom ritat ut exempel på vinklad bänkinredning.
Det stämmer inte.
Max 120cm är inte längre ett krav.
Mitt hus blev klart för 2 månader sedan med ett L kök.
Vasken i ena delen och hällen i andra och betydligt mer än 120 cm emellan och inga problem varken på byggsamrådet eller slutbesiktningen.
 
BirgitS
A Argastesnickaren skrev:
Det stämmer inte.
Max 120cm är inte längre ett krav.
Mitt hus blev klart för 2 månader sedan med ett L kök.
Vasken i ena delen och hällen i andra och betydligt mer än 120 cm emellan och inga problem varken på byggsamrådet eller slutbesiktningen.
Då är ju frågan om det är något som har ändrats generellt eller om det är just din kommun som har ändrat sig. Det lär ju fortfarande vara så att det är meningen att en som sitter i rullstol ska kunna använda köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.