Hejsan!

Är på gång att bygga ett trädäck för första gången och
är i behov av lite hjälp av Er experter ;)

Har precis fått hem betongplintar, virke mm. Till
bärlinorna och reglerna blir det tryckimp. virke (45, 145) och
som trall sibirisk lärk (28, 120). Däcket kommer vara
8,30 x 3,40. Betongplintarna blir 15 till antal och kommer
sättas i 3 rader med 5 i varje och här kommer min första fråga.

På betongplinten sitter en stålsko som är 18 cm hög och 5 cm bred.
Virket är som sagt 14,5? Har jag fått fel dimension på virke eller
plint eller skall brädan fästas en bit upp från cementen?

Sen när det gäller bärlinorna där varje bräda är 3,60. Iom längden som
är 8,30 gör att jag behöver "3" brädor för att få till hela längden. Vilket
är bäst, att via en hålplatta fästa ihop bräderna eller försöka skarva i stålskon
på plinten? Och isåfall hur?

Jag kommer sedan att fästa 14 st reglar på tvären (cc 60) med hjälp av balkskor och
vinkelhakar. Det blir väldigt många men torde vara den bästa konstruktionen?

Sist men inte minst undrar jag över avstånd mellan lärk trallen både vid skarvar och
mellan bräderna. Man vill ju varken få jätte glipor, men inte heller att träet skapar
ojämna kanter.

Väldigt tacksam!
 
Sätt toppen på bärlina i höjd med ovankant på plintjärnen eller högre. Det kan vara svårt att sätta plintarna exakt rätt, men försök altså att undvika att behöva kapa järnen. Dom är galvade och det blir inte bra om man måste kapa och rostskydda för hand. Hursomhelst ska man undvika att låta trät vila mot betongplintarna.

Skarvar gör du med 1m brädor. Altså, börlinor kant mot kant och sen spikar du dit 1m brädor i sama dimension på vardera sidan av skarven. ta minst 10 st 100mm spik från varje sida så sitter det som berget.

Till avsluten behöver du inga plåtar. Du spikar helt enkelt två 150mm spik in i ändträt. Deyt sitter lika bar, jag lovar :)

Trallen ska läggas tätt ihop om virket är fuktigt och någon millimeter om det är torrare. Fråga på brädgården vad virket har för mått då det är tort alternativt vått. Mät sen bredden på ett par brädor och bestäm ett mellanrum som du har genomgående. Personligen tycker jag att ett tätt golv är så mycket snyggare än ett med glipor men det är en smaksak.

hade jag varit du skulle jag undvika skarvar. Lägg helre trallen ut från huset eller lägg sektiner som sen växlas av med två trallbrädor åt andra hållet där skarven kommer. Mönstret måste förståss funka ihop med regelverket under.

PS! Glöm inte att lägga en bräda längs med huset som enkelt kan skruvas bort vid målning av huset.

Jag kan rekommendera rostfri skruv på byggmax. All annan skruv blir ful efter några år.

/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.