Hej!
Har en lite annorlunda väggkonstruktion och försöker hitta vilken typ av dörrkarm jag ska välja men har kört fast i tankeverksamheten. (Är ju bara hobbysnickare och aldrig monterat ett dörrkarm tidigare).
Djupet på öppningen är ca 38-39cm, inget vanligt djup så det finns inga passande dörrkarmar förstås, men ska man välja en så djup karm som möjligt ändå? Tänker så att karmen iaf täcker så mycket som möjligt av betongväggen (dörren måste sitta jäms med den reglade sidan av öppningen).
Har reglat på befintlig vägg med 45 regel +osb och gips.
Bredd och höjd på öppning är 90x200cm.

Tacksam för svar,
Mvh Johan
 
  • Öppning för dörr i betongvägg med synlig regel och osb-skiva samt rörinstallationer ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggöppning med måttstocken som visar 38-39cm djup och en träregel bredvid en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ur en hobbysnickares synvinkel:

jag hade placerat dörren (och dess karm) så när din "fina sida som möjligt", alltså där du har gipset.
Sen hade jag putsat på den sida som är mot det andra rummet. Måla vitt. Kvartslist mellan puts och dörrkarm.
Ett annat alternativ är ju att göra en snygg mdf-smyg, kanske åt båda håll. Men känns som du kastar pärlor åt det "mindre fina rummet". :)
 
C
Har gjort ett antal sånna här. Sätt en vanlig karm 93 mm i reglarna - alltså åt det håll dörren ska öppnas, annars kan man ju inte öppna dörren maximalt.
Sen skär du till bitar av gips, och limmar mot betongen. Spackla hörn, målarfog mot karm, måla.
 
Alla synvinklar är välkomna :).

Har nog tänkt å göra så som du beskriver först, snitten är raka å fina så tänker att det bör räcka med att bara måla den delen? Och sätta en smyg upptill så man täcker den ilagda balken. För som du säger, den andra sidan är mindre fin, bara ett förråd av ett gammalt pannrum som jag har putsat upp och målat. Men blir inte klok på valet av karm bara. Har det någon betydelse vilket djup på karmen man väljer för infästningen? Finns vad jag kan se från 68mm djup upp till 147mm (har fastnat på byggmax's sortiment).
https://www.byggmax.se/komplett-karmset-med-tätningslist-68mm-diplomat-vit-p6611242
 
C cffol skrev:
Har gjort ett antal sånna här. Sätt en vanlig karm 93 mm i reglarna - alltså åt det håll dörren ska öppnas, annars kan man ju inte öppna dörren maximalt.
Sen skär du till bitar av gips, och limmar mot betongen. Spackla hörn, målarfog mot karm, måla.
Tackar för svar, okej, och så dras karmskruvarna i 45 regeln då?. Troligtvis en dum fråga, men är de förborrade hålen för karmskruven i karmen alltid på samma djup oavsett vilket djup på karmen man väljer? Vill ju inte att hålen ska vara där det inte finns tillräckligt eller inget material att skruva i.
 
Ja, hålen är ju oftast dold av dörrbladet och bredden vid dörrbladet ändras aldrig. För att möjliggöra full öppningsvinkel.

Tyvärr hamnar många förborrade hål i skarven mellan regel och skiva (om man kör dubbelskiva). Så det blir ofta att man salar på även på den sidan och flyttar in karmen.
 
Du kan behöva göra egna. Köp ett 14mm (tror det är 14mm) speedborr. Alternativt Om det finns karmar utan förborrade hål.
 
Jag hade lätt dragit några av karmens skruvar mot betongen... Den är ju lätt starkaste delen av fästa i...
Försänk och spackla över och måla, så kommer någon bli väldigt frustrerad i framtiden när den ska försöka få loss dörrkarmen också... :geek:
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Ja, hålen är ju oftast dold av dörrbladet och bredden vid dörrbladet ändras aldrig. För att möjliggöra full öppningsvinkel.

Tyvärr hamnar många förborrade hål i skarven mellan regel och skiva (om man kör dubbelskiva). Så det blir ofta att man salar på även på den sidan och flyttar in karmen.
Tackar för svar, vad menas med att sala? Men om man flyttar in karmen får man väl inte full öppningsvinkel heller?
 
J Johan456 skrev:
Du kan behöva göra egna. Köp ett 14mm (tror det är 14mm) speedborr. Alternativt Om det finns karmar utan förborrade hål.
TAckar för svar, ja de kanske finns? Hade ju vart bra då det vad jag fattar som inte alltid är hundra med placeringen av dessa. Är ju lite synd att behöva borra extra hål för att det inte passar, att ha dubbla skivor på vägg är väl ändå ganska standard?
 
J Jicen skrev:
Tackar för svar, vad menas med att sala? Men om man flyttar in karmen får man väl inte full öppningsvinkel heller?
Jepp, men små salningslister på 13mm påverkar inte så mycket. Men man kan nog inte ställa upp dörren helt.
Salning/Sala är att sätta smyg, men jag brukar använda det ordet för mindre bredder/justering :)
 
T tobbbias skrev:
Jag hade lätt dragit några av karmens skruvar mot betongen... Den är ju lätt starkaste delen av fästa i...
Försänk och spackla över och måla, så kommer någon bli väldigt frustrerad i framtiden när den ska försöka få loss dörrkarmen också... :geek:
Ja egentligen, varför inte? Haha, kommer troligtvis sluta med att det är en själv som står där å svär en dag
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Jepp, men små salningslister på 13mm påverkar inte så mycket. Men man kan nog inte ställa upp dörren helt.
Salning/Sala är att sätta smyg, men jag brukar använda det ordet för mindre bredder/justering :)
Okej, har man lärt sig något nytt :). Så hade du kört på en 93mm karm och sedan salat vid behov?
 
Finns väl ingen förborrad karm i världen som är borrad efter 45mm samt dubbelskiva?
 
C
Nu görs nåt som är väldigt enkelt väldigt komplicerat.
- Köp en 93 mm karm med förborrade hål - du behöver inte göra egna när du har en fin regel sådär som på bilden
- Förborrade skruvhål sitter 32 mm in från den sida dörren öppnas mot
- En OSB+gipsskiva blir 23 mm så om du sätter karmen kant i kant med gips har du ca 9 mm till kanten på regeln (mot OSB) för skruven. Inte optimalt, så därför drar du in karmen något, och sätter en salningslist. Foder kan också "fånga upp" några mm när du sen sätter det på utsidan.
- Karmskruv är inget måste - du kan köra med vanlig skruv och mellanlägg för att få den perfekt - eller justerskruvar
- Krångla inte med att skruva i betongen - då måste du plugga och dona, och det blir mycket svårare att få karmen rak - tillför heller inget för en vanlig innerdörr

Lycka till och överarbeta det inte!
 
  • Gilla
Jicen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.