Känns inte som du vill förstå vad jag menar. Jag menar att med minskad efterklangstid i rummet ökar ljudkomforten. Det kommer fortfarande in ljud men det upplevs mindre "hårt" i ett väldämpat rum. Sen ger allt ökat material mellan upptagningen och ljudkällan en ljudreduktion, även om det ibland är försvinnande liten

Sen skulle 5 lager mattor ge ungefär samma resultat som ett frikopplat rum i rummet ;)
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Känns inte som du vill förstå vad jag menar. Jag menar att med minskad efterklangstid i rummet ökar ljudkomforten. Det kommer fortfarande in ljud men det upplevs mindre "hårt" i ett väldämpat rum. Sen ger allt ökat material mellan upptagningen och ljudkällan en ljudreduktion, även om det ibland är försvinnande liten

Sen skulle 5 lager mattor ge ungefär samma resultat som ett frikopplat rum i rummet ;)
Nej, mattor kommer fortfarande inte hjälpa ett dugg. Att jämföra det med ett ljudisolerat rum i rummet måste vara ett skämt? Men om ni vill ge dåliga råd, kör på.
 
danniee skrev:
Haha, men nej! Inte ens en tjock matta kommer hjälpa det minsta. Är du på riktigt? Ärligt talat låter det inte som du någonsin upplevt liknande problem i lägenhet. Jag börjar på riktigt tro att jag hallucinerar när jag läser dina argument.
Hemskt ledsen danniee men den som är ute och cyklar är tyvärr du.
Ljudet hindras inte i sin väg genom bjälkar och liknande men när ljudet ska tränga in i ts lägenhet så dämpar en tung matta ljud.
Varför vet jag detta kan man då undra.
I mitt yrke så ser jag alltid till att bilar är så tysta som möjligt. Och de kläs därför med olika typer av "mattor".
Men det är egentligen orelevant.
Prova gå in i ett omöblerat rum så märker du att Ljudet får fri väg.

Att klä hela sin lägenhet med mattor i tak och på väggar är kanske inte så praktiskt men det kanske räcker med heltäckningsmatta i alla rum för att få ljudet under gränsen för vad man tycker är okej. Vill man ha helt knäpptyst så funkar det inte dock.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Hemskt ledsen danniee men den som är ute och cyklar är tyvärr du.
Ljudet hindras inte i sin väg genom bjälkar och liknande men när ljudet ska tränga in i ts lägenhet så dämpar en tung matta ljud.
Varför vet jag detta kan man då undra.
I mitt yrke så ser jag alltid till att bilar är så tysta som möjligt. Och de kläs därför med olika typer av "mattor".
Men det är egentligen orelevant.
Prova gå in i ett omöblerat rum så märker du att Ljudet får fri väg.

Att klä hela sin lägenhet med mattor i tak och på väggar är kanske inte så praktiskt men det kanske räcker med heltäckningsmatta i alla rum för att få ljudet under gränsen för vad man tycker är okej. Vill man ha helt knäpptyst så funkar det inte dock.
Nej, ditt yrke med ”bilar” är inte relevant när det kommer till lägenheter överhuvudtaget. Vad ska mattor göra när du har en barnfamilj ovanför dig eller vägg i vägg. Du kanske vet massor om bilar men det är helt uppenbart att du aldrig bott i en lyhörd lägenhet :rolleyes:

Seriöst, mattor. Hade det varit så enkelt hade jag själv inte behövt flytta två ggr pga just lyhördhet. Men visst, TS släng en massa pengar på mattor om du vill ta dåliga råd härifrån och kom sen och berätta hur det gick :crysmile:
 
Stort tack för alla svar och inlägg i tråden. Uppskattas verkligen! Det är lite åt det hållet jag haft mina tankar. Dvs både danniees resonemang och övrigas. Jag tror inte det går att isolera bort ljuden i den meningen. Hela lägenheten känns som en resonanslåda så vår förhoppning är att hitta lösningar som hindrar ljudet från att studsa runt inne i lägenheten och därmed minska känslan av att ljudkällan upplevs vara inne hos oss. Det lustiga är att om grannen tappar något lätt i golvet så tror jag det låter mer hos oss än hos dom.

Anyway...tar till mig av era tips och råd. Skall se över tjocka mattor. När vi hade målare här så flyttade vi in en massa möbler och jux i ett mindre sovrum som blev övermöblerat. Då märkte vi en behagligare ljudkomfort. Ljudet var mer stilla, det var lättare att höra TVn på lägre volym etc. Vi får väl övermöblera som ett gammalt pensionärspar helt enkelt :). Den svenska minimalistiska trenden må vara snygg i ett magasin men mindre lämplig för ljudkomforten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Heltäckningsmatta är som sagt ett sätt att få hyffsat kort efterklangstid i ett rum så man inte behöver trycka in massa möbler.
Allt man ställer in ger olika vinklar och vrår som fungerar som små ljudfällor. Eftersom det inte finns nästan något som dämpar reflexerna i ett betongrum gör det stor skillnad att bara täcka en av ytorna med ljudabsorberande material. Sen avtar effekten ju större del av ytorna man täcker in. Att ha en mjuk sida i varje rikting gör att det inte blir så många reflexer.

Det låter ändå som att det är taket som är största ljudkällan för dig? Där skulle ett frihängande undertak kunna avhjälpa.

Hur är dörren ut till trapphuset? Är den ljudtät?
 
A
F flightsim18 skrev:
Stort tack för alla svar och inlägg i tråden. Uppskattas verkligen! Det är lite åt det hållet jag haft mina tankar. Dvs både danniees resonemang och övrigas. Jag tror inte det går att isolera bort ljuden i den meningen. Hela lägenheten känns som en resonanslåda så vår förhoppning är att hitta lösningar som hindrar ljudet från att studsa runt inne i lägenheten och därmed minska känslan av att ljudkällan upplevs vara inne hos oss. Det lustiga är att om grannen tappar något lätt i golvet så tror jag det låter mer hos oss än hos dom.

Anyway...tar till mig av era tips och råd. Skall se över tjocka mattor. När vi hade målare här så flyttade vi in en massa möbler och jux i ett mindre sovrum som blev övermöblerat. Då märkte vi en behagligare ljudkomfort. Ljudet var mer stilla, det var lättare att höra TVn på lägre volym etc. Vi får väl övermöblera som ett gammalt pensionärspar helt enkelt :). Den svenska minimalistiska trenden må vara snygg i ett magasin men mindre lämplig för ljudkomforten.
Så du har inga problem med stegljud t ex eller basljud? Det är enbart höga frekvenser? För lägre frekvenser kommer du aldrig någonsin få bort med hjälp av mattor. Låter märkligt att enbart höga frekvenser skulle läcka igenom i en så dåligt isolerad lägenhet. Oavsett står jag fast vid att mattor inte kommer göra någon märkbar skillnad. Men testa för all del om du tycker det är värt tiden och pengarna.
 
Motsätter du dig att mattor, möbler och absorbenter reducerar eko i rum?
Det är det som är min poäng för att förbättra ljudkomforten att reducera detta och det gör stor skillnad att vara i ett dämpat rum mot ett starkt ekande rum, även om ljudkällan in i rummet är oförändrad. Det kan man enkelt testa för att få en känsla att flytta en högtalare mellan olika rum. Det är en enkel lösning som hjälper en del.

I övrigt är det som sagt alternativet att bygga frikopplade väggar, tak och golv etc. för att blockera stomljud, det känns som överkurs och då är det nog bättre att flytta
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Motsätter du dig att mattor, möbler och absorbenter reducerar eko i rum?
Det är det som är min poäng för att förbättra ljudkomforten att reducera detta och det gör stor skillnad att vara i ett dämpat rum mot ett starkt ekande rum, även om ljudkällan in i rummet är oförändrad. Det kan man enkelt testa för att få en känsla att flytta en högtalare mellan olika rum. Det är en enkel lösning som hjälper en del.

I övrigt är det som sagt alternativet att bygga frikopplade väggar, tak och golv etc. för att blockera stomljud, det känns som överkurs och då är det nog bättre att flytta
Nej det motsätter jag mig inte, men de flesta har redan tillräckligt möblerat och i lyhörda lägenheter kommer ännu fler mattor inte göra nämnvärd skillnad. När det kommer till låga frekvenser som stegljud och basmusik kommer mattor inte göra någon skillnad överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.