Vi är i husköpartagen efter många år utomlands och efter att ha läst på och varit på mängder av visningar har jag lite observationer:


1. Är det verkligen rimligt att en säljare ska gå och oroa sig för dolda fel på något de sålde för 9 år sedan? Där vi har bott fungerar det så att man får titta, klämma, fråga, undersöka, krypa, hänga i takrännorna osv. hur mycket man vill innan köp men på köpdagen så är det jävlarimig ditt hus – de enda undantagen rör rent bedrägeri.

Jag blir svettig bara av att tänka på de saker som folk tydligen försöker få ersättning för, vore det inte ärligare och bättre för den mentala folkhälsan att man köper hus i befintligt skick?

2. Det här har ju ältats men vad är det för jävla system med mäklare som ska företräda båda parter? När jag skulle sälja hus anlitade jag en mäklare och deras enda uppgift var att pressa maximalt antal pesos ur eventuella köpare. När jag skulle köpa hus anlitade jag också en mäklare och deras enda uppgift var att se till att jag fick ett bra hus så billigt som någonsin var möjligt.

Känns som om det skulle göra det mycket enklare att vara mäklare, de skulle liksom kunna go all in för sin kund utan att behöva hålla på att spela amatörteater som de uppenbarligen gör nu.

3. Vad har besiktningarna (särskilt de som man får av mäklarna) egentligen för syfte? Nästan alla protokoll jag läst är så fulla med friskrivningar att de måste anses sakna allt värde:
”Taket är över 40 år och kan därför anses ha passerat sin tekniska livslängd” – vad är det för tomterier? Jag vill ju vet i vilket skick taket faktiskt är? Borde besiktaren inte som ett minimum masa sig upp på taket då?
 
  • Gilla
  • Älska
Sofriko och 10 till
  • Laddar…
Det behöver man egentligen inte bry dig om, är inte så lätt att få ut något på dolda fel,
Eller så skaffar man en dolda fel försäkring.
 
Ha ha.. förstår din frustration.
Vad gäller punkt 1 håller jag med kenneth5828.
Vad gäller punkt 2 så försöker jag fortfarande finna mig i den cirkusen mäklarbranschen är. Efter en del visningar och generella kontakter med mäklare har jag fullständigt tappat både förtroende och förståelse för detta yrke. Jag försår att de ska sälja men varför leka thrillerdrama?? Säg som det är. Och det där med lockpriser... Kan verkligen en mäklare efter 20 år i branschen så svårt att bedöma priset att det går upp (märkligt nog alltid upp!) med 200%?:thinking:
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
BirgitS
D Danielc skrev:
Jag blir svettig bara av att tänka på de saker som folk tydligen försöker få ersättning för, vore det inte ärligare och bättre för den mentala folkhälsan att man köper hus i befintligt skick?
Det går ju bra att sälja med friskrivningsklausul om man vill, priset blir ju normalt lägre men visst går det.

3. Är ju bra att anlita sin egen besiktningsman som man går runt med under minst en halv dag. Det kostar ju därefter men visst går det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju bra att sälja med friskrivningsklausul om man vill, priset blir ju normalt lägre men visst går det.
Vi kommer nog att göra det när vi någon gång (förhoppningsvis) har något att sälja, men - jag har flera gånger hört (inte av mäklare dock) att det egentligen inte fungerar, att det helt enkelt inte går att säga att man säljer det som det är och sedan vara säker på att man inte får problem med en köpare.


kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Är ju bra att anlita sin egen besiktningsman som man går runt med under minst en halv dag. Det kostar ju därefter men visst går det.
Detta är ju egentligen superbra här, att det finns folk som är proffs på hus som man kan fråga - men på samtliga visningar jag varit på har jag fått en liten folder i handen med besiktningar som liksom inte verkar ha någon betydelse. Det verkar så sorgligt att en stor del av försäljningskostnaden verkar läggas på låtsassaker.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Det behöver man egentligen inte bry dig om, är inte så lätt att få ut något på dolda fel,
Eller så skaffar man en dolda fel försäkring.
Sant, men jag tycker inte om principen att jag ansvarar för något som jag antagligen inte hade en susning om i 10 år.
 
BirgitS
D Danielc skrev:
Detta är ju egentligen superbra här, att det finns folk som är proffs på hus som man kan fråga - men på samtliga visningar jag varit på har jag fått en liten folder i handen med besiktningar som liksom inte verkar ha någon betydelse. Det verkar så sorgligt att en stor del av försäljningskostnaden verkar läggas på låtsassaker.
En säljarbesiktning är till för att man ska ha ett hum om hur mycket man vill ge för huset inför budgivningen. Sin egen besiktning gör man ju normalt efter att man har skrivit ett avtal (så man inte riskerar att betala 10-15 000 kr när någon annan är villig att betala mycket mer för huset).
 
Det är samma här i Frankrike köper huset på dagen man skriver under finns inga garantier eller krav på säljaren köpt är köpt man får besikta huset själv om man vill ganska skönt system för både säljare o köpare jag blir ju mörkrädd om att läsa alla trådar om folk som ska kräva ersättning för nåt som har hänt efter några år efter husköpen det är ju som att köpa en begnade bil och sen 10 år kräva ersättning för rosten
 
  • Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
Håller helt med. Tycker det är sjukt. När man sålt bör man vara fri från ansvar på tillträdesdagen så får köparen se till att kolla ordentligt innan.
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det är samma här i Frankrike köper huset på dagen man skriver under finns inga garantier eller krav på säljaren köpt är köpt man får besikta huset själv om man vill ganska skönt system för både säljare o köpare jag blir ju mörkrädd om att läsa alla trådar om folk som ska kräva ersättning för nåt som har hänt efter några år efter husköpen det är ju som att köpa en begnade bil och sen 10 år kräva ersättning för rosten
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När man sålt bör man vara fri från ansvar på tillträdesdagen så får köparen se till att kolla ordentligt innan.
Jo, jag tycker det vore mer juste för alla, det är ju väldigt stora värden inblandade men jag tror ändå det skulle vara bättre med ett rakare system där man vet att kollar man inte ordentligt innan så har man ingen att skylla på (och i de fall där ingen normal undersökning i världen skulle ha hittat ett fel så tycker jag att det liksom bara får vara så - saker pajjar, då får man fixa dem).
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Men dagens svenska husköpare tror att dom har rätt att ställa krav på allt
 
D Danielc skrev:
Vi kommer nog att göra det när vi någon gång (förhoppningsvis) har något att sälja, men - jag har flera gånger hört (inte av mäklare dock) att det egentligen inte fungerar, att det helt enkelt inte går att säga att man säljer det som det är och sedan vara säker på att man inte får problem med en köpare.




Detta är ju egentligen superbra här, att det finns folk som är proffs på hus som man kan fråga - men på samtliga visningar jag varit på har jag fått en liten folder i handen med besiktningar som liksom inte verkar ha någon betydelse. Det verkar så sorgligt att en stor del av försäljningskostnaden verkar läggas på låtsassaker.



Sant, men jag tycker inte om principen att jag ansvarar för något som jag antagligen inte hade en susning om i 10 år.
Köp en tomt, bygg huset själv, då kan du bara skylla på dig själv.
Så gjorde jag, så jag kan inte skylla på någon annan, tror inte det går att anmäla sig själv.
 
Bygg huset i ett AB, sälj och likvidera bolaget...
 
  • Haha
Sofriko
  • Laddar…
det är svåra tider för prut idag,

ha is i magen. be en kompis krångla med mäklaren, typ dra sig ur presis innan kontraktsskrivning, vela fram och tillbaka, så kanske kanske säljaren/mäklaren blir så trött på strulpellarna så dom tar erat bud på 1,550,

eller spara ihop lite mer kontantinsats och köp det finaste huset i byn
 
  • Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.