A ArneTW skrev:
Jag har funderat i samma banor...

Men fallgroparna är många.

Vad är incitatementet för renoveraren att göra ett bra jobb? utan att ha dig över axeln hela tiden? hyran betalar ju inte särskilt många arbetstimmar per månad...

Lite som kvinnan som raggade upp en snickare och lät honom renovera hennes stuga... när han var klar blev han dumpad.

/ATW
Men snickaren fick kanske löpande betalt i natura, det kan vara värt mycket, beroende på yttre omständigheter hmm..
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Tror du missuppfattar lite angående käsnligt ämne, jag tycker att en sådan deal skulle bli att utnyttja någon till max för lite tillbaka. Handlade det om viss liten renovering men att riva och bygga nytt - nä. Kanske den som får nytt hus blir glad men ingen god deal alls för den andra parten tycker jag.
En deal ska kännas win win enligt mig. Jag klurar inte ut en maximal win för fastighetsägaren. Åter igen, varför skulle någon frisk människa vilja genomföra en dålig deal? Om man ritar upp ”nya stugan” som 600h arbete så får man räkna mot vad man tycker att ett 5årigt nyttjande av en sommarstuga kan tänkas vara.

Blir det för dyrt för fastighetsägaren så är det inte intressant.

Blir det för hög månadskostnad för snickaren så väljer denne en färdig billigare stuga via blocket.
 
  • Gilla
MoveMe
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Det finns en risig stuga i släkten som bara står. Merparten behöver nog jämnas med marken och bytas ut om man nu vill nyttja tomten till boende av någon form.

Låna ut tomten/huset gratis mot att någon bygger ett nytt hus. Om allt material och maskiner finns att tillgå. El är nydraget. Finns brunn på tomten. Storlek på byggnad ca 25-30kvm. Går väg till huset. Grundarbete behövs ej.

Finns givetvis massor av andra parametrar att ta hänsyn till, var stugan finns (2h från Sthlm, 50m till vatten). Nyttjandegrad, ej året runt.

skulle en sån här deal i något läge kunna vara intressant för en händig person?

Fallgropar för ”uthyraren” om huset byggs undermåligt, inte nyttjas enligt kontrakt, skattemässiga grejer. Finns givetvis massor av saker att beakta.
Skilsmässan då? Bygga mitt hus och sedan dra...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte alls på TS upplägg och vinsten är väl egentligen skattemässig, det blir lätt att hålla bort skattmasen från upplägget, men jag tror ändå att det rimliga är att räkna timmar.

Vad kan det ta att bygga och inreda en liten stuga, 500 timmar? Och hur mycket kan vara sådant den händige inte kan/vill/får göra själv, 15 %?

Säg vidare att den händige vill få ut motsvarande 125 kr/h netto, och att de extra hantverkarna kostar 600 kr/h.

425*125=53.125
75*600=45.000

Hittar man någon som verkligen vill ha tillgång till en sommarstuga i fem år får denne det alltså till en kostnad av ca 100.000 (om han ska stå för extrahantverkarna). Det synes mig vara en rätt kass deal.
Vi har hyrt stugor för upp emot 10.000kr/vecka så 100k för att ha fri tillgång till en sommarstuga i 5 år tycker jag inte alls låter farligt. Det har iof varit större, fullt utrustade, stugor men inte så nära vatten.
 
T tanaris skrev:
Jo, jag byggde exakt en likadan stuga åt dem för ett gäng år sedan, fast 10 kvadrat mindre. Och den blev alldeles utmärkt (bättre än snickarnas, jag la t ex takpappen slätt) så jag förstår inte heller.

Det här är OT, men sensmoralen är att akta sig för att bli lurad av snickare :)
Ja, vi drog iväg i en OT-diskussion. Dina familjeförhållanden hör inte hit.

Men det som var bra att vi fick ett pris, eller i alla fall en tidsåtgång för att bygga en sån stuga som TS efterlyser. 359 timmar. Hur mycket tog släktingen i timman? En vanlig snickare hade väl tagit en sådär 6-800. Så hela bygget borde kostat typ 250.000. Det är givetvis inte vad snickaren får i handen efter moms och skatt.
 
”Gratis” ?

Blir ju billigare att den händiga ”hyresgästen” går till jobbet och jobbar extra och sen hyr ngt färdigt
Eller startar eget och hyr ut sina kunskaper för 18000/veckan .....450kr+m/h.... till dig
 
  • Gilla
Svajpa
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
500 h att bygga en 30 kvm stort/litet hus? Är det en covidsjuk pensionär som ska bygga eller ska den byggas i legobitar eller tar det verkligen så lång tid?
Du har inte byggt så mycket kan jag tänka mig. Ca 3 månaders jobb för 1st man. Tycker du det låter mycket?? Grund,stomme,inredning,kanske kök o badrum.
 
S Staffan123456789 skrev:
Du har inte byggt så mycket kan jag tänka mig. Ca 3 månaders jobb för 1st man. Tycker du det låter mycket?? Grund,stomme,inredning,kanske kök o badrum.

Som en total novis så hade jag gjort en snabb grovplanering såhär:

Egen projektering och inköpslista: 40 h.

Grund 50 h: 20 plint, handgräva. Du behöver en platt yta för att fixa 8 m långa bärlinor. 4 bärlinor. Imp-170x45 dubbelt limskruvade. Bottenarea 3,75 m X 8 m. Gräva ned avlopp (vilket skulle finnas). Dra en avlopp bort till ett dike typ.

Bjälklag 32 h: 170x45. Trossbotten och stenull. Golvspån 22 mm. Förbered med 3 brunnar, en för kök, en för toalett och en för dusch och tvättmaskin. Förberedd för en elkabel in och en fiberkabel in. Sist behöver du en vatten in.

Ytterväggar 40 h: 2 fönster och en dörr på ena sidan. 1 fönster på vardera kortsidan. 3 fönster på sista sidan. Vindpappad och ytterpanel på. Grundad panel.

Takstolar 14 h. 14 st egenbyggda slanka takstolar. Slänga upp dem på taket.

Tak 32 h. Råspont och takpapp och läkta. På med tegel. Och plåtar.

Fönster och dörr 20 h. Installerat, drevat och plåtar.

Smacka upp sista av panelen på gavlarna och måla klart yttersidan. 20 h.

Summa 248 h.

Isolera, plasta lite och sätt upp installationsskikt. Dra el och förbered för köksfläkt och paxfläkt i våtutrymme. Förbered även en paxfläkt för vindsutrymmet och en tillluftventil.
Förbered en liten kanal för luftluftvärmepumpen. 16 h.

Nu är det dags att dra lite vvs. Vattenrör och avlopp görs klart. 8 h.

Smacka upp osb, förutom i badrummet där du kör 15 mm plywood. Lägg ett enkelt klick-Parkettgolv över hela ytan utan badrum. 20 h.

Sätt upp ett par innerväggar. Sätt upp en toadörr. Smacka upp plast i taket och släng upp massa isolering. Skruva upp takgips. 30 h.

Badrummet, flytspackla golv. Kör plastmatta på golv och väggar. Smacka upp duschblandare installera ett litet handfat. 24h.

Nu är det gips i resten av bygget. Spackla spackla och lite slipa. Måla väggarna. 32 h.

Smacka upp ett lite kök. 24 h.

Lista, göra smygar. Kanske kalla någon liten bit och göra en bra tröskel till ytterdörren. Allt Catch Up på slutet. Kanske fixa en Yale doorman. 40h.

Sist får elektrikern komma och styra upp lite plejd-puckar och så... En elcentral också. Typ 16 h.

Installera luftvärmepump och en varmvattenberedare. Installera ugnen. 12 h.
Totalt ~470 h.

Då har du ett jäkla superhus sen. Året runt. Till vinden får du ha en liten kryplycka från utsidan.

Jag skulle inte bygga något sämre än det där...

Jag är kanske världens tidsoptimist... Eller pessimist:crysmile:
Såga mig gärna längs med fotknölarna (y)
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 1 till
  • Laddar…
M
B backstrom82 skrev:
Vi har hyrt stugor för upp emot 10.000kr/vecka så 100k för att ha fri tillgång till en sommarstuga i 5 år tycker jag inte alls låter farligt. Det har iof varit större, fullt utrustade, stugor men inte så nära vatten.
Hade en byggare kunnat bygga en helt ny stuga som kan hyras ut för det höga priset är hans timkostnad nog mer värd än 5 år gratis sommarstuga. Är det inte smartare att bygga mot lön och sen köpa egen tomt och bygga till sig själv? Tycker dealen låter rätt utnyttjande om ingen lön är tänkt alls. Dock, om nu denna tomt är så värdefull och det går att hyra ut en ny stuga för 10000kr/v så skulle en snäll byggare kanske kunna bygga först, få disponera stugan viss antal dagar per år OCH bli betald % ifrån stuguthyrning. Det blir som man lånar arbetskraften och betalar i efterhand. Undrar bara vad byggaren ska leva på under 2-3 mån utan lön dock.
 
Nissens
T tobbbias skrev:
Som en total novis så hade jag gjort en snabb grovplanering såhär:

Egen projektering och inköpslista: 40 h.

Grund 50 h: 20 plint, handgräva. Du behöver en platt yta för att fixa 8 m långa bärlinor. 4 bärlinor. Imp-170x45 dubbelt limskruvade. Bottenarea 3,75 m X 8 m. Gräva ned avlopp (vilket skulle finnas). Dra en avlopp bort till ett dike typ.

Bjälklag 32 h: 170x45. Trossbotten och stenull. Golvspån 22 mm. Förbered med 3 brunnar, en för kök, en för toalett och en för dusch och tvättmaskin. Förberedd för en elkabel in och en fiberkabel in. Sist behöver du en vatten in.

Ytterväggar 40 h: 2 fönster och en dörr på ena sidan. 1 fönster på vardera kortsidan. 3 fönster på sista sidan. Vindpappad och ytterpanel på. Grundad panel.

Takstolar 14 h. 14 st egenbyggda slanka takstolar. Slänga upp dem på taket.

Tak 32 h. Råspont och takpapp och läkta. På med tegel. Och plåtar.

Fönster och dörr 20 h. Installerat, drevat och plåtar.

Smacka upp sista av panelen på gavlarna och måla klart yttersidan. 20 h.

Summa 248 h.

Isolera, plasta lite och sätt upp installationsskikt. Dra el och förbered för köksfläkt och paxfläkt i våtutrymme. Förbered även en paxfläkt för vindsutrymmet och en tillluftventil.
Förbered en liten kanal för luftluftvärmepumpen. 16 h.

Nu är det dags att dra lite vvs. Vattenrör och avlopp görs klart. 8 h.

Smacka upp osb, förutom i badrummet där du kör 15 mm plywood. Lägg ett enkelt klick-Parkettgolv över hela ytan utan badrum. 20 h.

Sätt upp ett par innerväggar. Sätt upp en toadörr. Smacka upp plast i taket och släng upp massa isolering. Skruva upp takgips. 30 h.

Badrummet, flytspackla golv. Kör plastmatta på golv och väggar. Smacka upp duschblandare installera ett litet handfat. 24h.

Nu är det gips i resten av bygget. Spackla spackla och lite slipa. Måla väggarna. 32 h.

Smacka upp ett lite kök. 24 h.

Lista, göra smygar. Kanske kalla någon liten bit och göra en bra tröskel till ytterdörren. Allt Catch Up på slutet. Kanske fixa en Yale doorman. 40h.

Sist får elektrikern komma och styra upp lite plejd-puckar och så... En elcentral också. Typ 16 h.

Installera luftvärmepump och en varmvattenberedare. Installera ugnen. 12 h.
Totalt ~470 h.

Då har du ett jäkla superhus sen. Året runt. Till vinden får du ha en liten kryplycka från utsidan.

Jag skulle inte bygga något sämre än det där...

Jag är kanske världens tidsoptimist... Eller pessimist:crysmile:
Såga mig gärna längs med fotknölarna (y)
Sådär ser den teoretiska planeringen ut kanske. Den har inget utrymme för strul, att transportera materiel, och att man som amatör kanske inte har precis alla verktyg på plats.
Jag tror du kan dubbla tiderna typ. Och då har det gått bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Som en total novis så hade jag gjort en snabb grovplanering såhär:

Egen projektering och inköpslista: 40 h.

Grund 50 h: 20 plint, handgräva. Du behöver en platt yta för att fixa 8 m långa bärlinor. 4 bärlinor. Imp-170x45 dubbelt limskruvade. Bottenarea 3,75 m X 8 m. Gräva ned avlopp (vilket skulle finnas). Dra en avlopp bort till ett dike typ.

Bjälklag 32 h: 170x45. Trossbotten och stenull. Golvspån 22 mm. Förbered med 3 brunnar, en för kök, en för toalett och en för dusch och tvättmaskin. Förberedd för en elkabel in och en fiberkabel in. Sist behöver du en vatten in.

Ytterväggar 40 h: 2 fönster och en dörr på ena sidan. 1 fönster på vardera kortsidan. 3 fönster på sista sidan. Vindpappad och ytterpanel på. Grundad panel.

Takstolar 14 h. 14 st egenbyggda slanka takstolar. Slänga upp dem på taket.

Tak 32 h. Råspont och takpapp och läkta. På med tegel. Och plåtar.

Fönster och dörr 20 h. Installerat, drevat och plåtar.

Smacka upp sista av panelen på gavlarna och måla klart yttersidan. 20 h.

Summa 248 h.

Isolera, plasta lite och sätt upp installationsskikt. Dra el och förbered för köksfläkt och paxfläkt i våtutrymme. Förbered även en paxfläkt för vindsutrymmet och en tillluftventil.
Förbered en liten kanal för luftluftvärmepumpen. 16 h.

Nu är det dags att dra lite vvs. Vattenrör och avlopp görs klart. 8 h.

Smacka upp osb, förutom i badrummet där du kör 15 mm plywood. Lägg ett enkelt klick-Parkettgolv över hela ytan utan badrum. 20 h.

Sätt upp ett par innerväggar. Sätt upp en toadörr. Smacka upp plast i taket och släng upp massa isolering. Skruva upp takgips. 30 h.

Badrummet, flytspackla golv. Kör plastmatta på golv och väggar. Smacka upp duschblandare installera ett litet handfat. 24h.

Nu är det gips i resten av bygget. Spackla spackla och lite slipa. Måla väggarna. 32 h.

Smacka upp ett lite kök. 24 h.

Lista, göra smygar. Kanske kalla någon liten bit och göra en bra tröskel till ytterdörren. Allt Catch Up på slutet. Kanske fixa en Yale doorman. 40h.

Sist får elektrikern komma och styra upp lite plejd-puckar och så... En elcentral också. Typ 16 h.

Installera luftvärmepump och en varmvattenberedare. Installera ugnen. 12 h.
Totalt ~470 h.

Då har du ett jäkla superhus sen. Året runt. Till vinden får du ha en liten kryplycka från utsidan.

Jag skulle inte bygga något sämre än det där...

Jag är kanske världens tidsoptimist... Eller pessimist:crysmile:
Såga mig gärna längs med fotknölarna (y)
Jo, skissen /kalkylering ser ju bra ut på pappret....
Men du borde tillväga att det som var där innan allt skulle bort oxå.
+ Ytan behöver vara förberedd på det nya huset.
+ eventuella problem som kan dyka upp
+ i väntan på att rätt väder infaller när du vill att det ska vara.
+ en rad punkter som troligen kan tillskrivas här...
 
Z Zeke_Varg skrev:
Det finns en risig stuga i släkten som bara står. Merparten behöver nog jämnas med marken och bytas ut om man nu vill nyttja tomten till boende av någon form.

Låna ut tomten/huset gratis mot att någon bygger ett nytt hus. Om allt material och maskiner finns att tillgå. El är nydraget. Finns brunn på tomten. Storlek på byggnad ca 25-30kvm. Går väg till huset. Grundarbete behövs ej.

Finns givetvis massor av andra parametrar att ta hänsyn till, var stugan finns (2h från Sthlm, 50m till vatten). Nyttjandegrad, ej året runt.

skulle en sån här deal i något läge kunna vara intressant för en händig person?

Fallgropar för ”uthyraren” om huset byggs undermåligt, inte nyttjas enligt kontrakt, skattemässiga grejer. Finns givetvis massor av saker att beakta.
Först och främst krävs det bygglov! :)
 
T TräMaggan skrev:
Först och främst krävs det bygglov! :)
Först och främst får man kolla om det ens krävs bygglov på valt upplägg. Ombyggnad kräver inte alltid det om byggnaden fortsatt är i samma storlek.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Först och främst får man kolla om det ens krävs bygglov på valt upplägg. Ombyggnad kräver inte alltid det om byggnaden fortsatt är i samma storlek.
Fast jämna med marken och bygga nytt låter inte som ombyggnad eller renovering. Speciellt inte om det är strandskydd inblandat också.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Som en total novis så hade jag gjort en snabb grovplanering såhär:

Egen projektering och inköpslista: 40 h.

Grund 50 h: 20 plint, handgräva. Du behöver en platt yta för att fixa 8 m långa bärlinor. 4 bärlinor. Imp-170x45 dubbelt limskruvade. Bottenarea 3,75 m X 8 m. Gräva ned avlopp (vilket skulle finnas). Dra en avlopp bort till ett dike typ.

Bjälklag 32 h: 170x45. Trossbotten och stenull. Golvspån 22 mm. Förbered med 3 brunnar, en för kök, en för toalett och en för dusch och tvättmaskin. Förberedd för en elkabel in och en fiberkabel in. Sist behöver du en vatten in.

Ytterväggar 40 h: 2 fönster och en dörr på ena sidan. 1 fönster på vardera kortsidan. 3 fönster på sista sidan. Vindpappad och ytterpanel på. Grundad panel.

Takstolar 14 h. 14 st egenbyggda slanka takstolar. Slänga upp dem på taket.

Tak 32 h. Råspont och takpapp och läkta. På med tegel. Och plåtar.

Fönster och dörr 20 h. Installerat, drevat och plåtar.

Smacka upp sista av panelen på gavlarna och måla klart yttersidan. 20 h.

Summa 248 h.

Isolera, plasta lite och sätt upp installationsskikt. Dra el och förbered för köksfläkt och paxfläkt i våtutrymme. Förbered även en paxfläkt för vindsutrymmet och en tillluftventil.
Förbered en liten kanal för luftluftvärmepumpen. 16 h.

Nu är det dags att dra lite vvs. Vattenrör och avlopp görs klart. 8 h.

Smacka upp osb, förutom i badrummet där du kör 15 mm plywood. Lägg ett enkelt klick-Parkettgolv över hela ytan utan badrum. 20 h.

Sätt upp ett par innerväggar. Sätt upp en toadörr. Smacka upp plast i taket och släng upp massa isolering. Skruva upp takgips. 30 h.

Badrummet, flytspackla golv. Kör plastmatta på golv och väggar. Smacka upp duschblandare installera ett litet handfat. 24h.

Nu är det gips i resten av bygget. Spackla spackla och lite slipa. Måla väggarna. 32 h.

Smacka upp ett lite kök. 24 h.

Lista, göra smygar. Kanske kalla någon liten bit och göra en bra tröskel till ytterdörren. Allt Catch Up på slutet. Kanske fixa en Yale doorman. 40h.

Sist får elektrikern komma och styra upp lite plejd-puckar och så... En elcentral också. Typ 16 h.

Installera luftvärmepump och en varmvattenberedare. Installera ugnen. 12 h.
Totalt ~470 h.

Då har du ett jäkla superhus sen. Året runt. Till vinden får du ha en liten kryplycka från utsidan.

Jag skulle inte bygga något sämre än det där...

Jag är kanske världens tidsoptimist... Eller pessimist:crysmile:
Såga mig gärna längs med fotknölarna (y)
Om du är så effektiv som du säger så kan du få börja jobba hos mig. Vi kommer att tjäna miljoner!
 
  • Haha
Kinta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.