Hej.

Vi har fått godkänt av föreningen att köpa loss två stycken källarförråd precis under vår lägenhet så att vi kan bygga ner och utöka vår lägenhet. :)

Nuläge:
  • Vi är två vuxna och två småbarn som inom några år vill ha sina egna rum.
  • Lägenheten är nu 69 kvadratmeter med två sovrum och en kök/vardagsrum.
Framtiden:
  • Trappa ner från vardagsrummet.
  • Undervåning med en toalett, liten tvättstuga/förråd och ett sovrum.
  • Platsbygd garderob i sovrummet.
  • Helst skjutdörrar mellan rummet.
  • Undervåningen kommer bli ca 30 kvadratmeter.
  • Bara en dörr/utrymningsväg ut från källaren behövs. .
  • Är inne och undersöker på att använda ett fönster ut som utrymningsväg istället då fönstret är i markhöjd.

Vad tycker ni om vår planlösning vi har kommit fram till? Hur skulle ni ha gjort istället?

Tacksam för all hjälp vi kan få! :)

Mvh Erik.
 
  • Ritning av planlösning för en källare med sovrum, badrum, tvättstuga och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om tanken är att ni ska bo ett tag hade jag försökt få till en möjlighet att stänga till sovrummet vb, tex om barnen är uppe med kompisar och kollar på tv etc. Tex genom att man kommer ner i en liten hall med dubbelskjutdörrar till sovrummet (som oftast kan stå öppna).

Jag hade även försökt förlägga trappan så att den inte stör ljusinsläppet från det enda fönstret. Hur ser vardagsrummets planlösning ut?
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Erik_Andersson78 Erik_Andersson78 skrev:
Helst skjutdörrar mellan rummet.
Välkommen till forumet!

Man ska vara medveten om att en skjutdörr inte är lika ljuddämpande som en vanlig dörr och det är alltså mer störande om någon ska på toa på natten eller om ska iväg till jobbet innan den andra ska upp. Dessutom är skjutdörrar jobbiga att öppna och stänga varför de flesta låter bli att stänga dem jämnt.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
N nyss ny husägare skrev:
Om tanken är att ni ska bo ett tag hade jag försökt få till en möjlighet att stänga till sovrummet vb, tex om barnen är uppe med kompisar och kollar på tv etc. Tex genom att man kommer ner i en liten hall med dubbelskjutdörrar till sovrummet (som oftast kan stå öppna).

Jag hade även försökt förlägga trappan så att den inte stör ljusinsläppet från det enda fönstret. Hur ser vardagsrummets planlösning ut?
Tanken är att vi skall bo kvar där länge och bra tips med ljudvolymen från övervåningen i framtiden! :)
Vi har tänkt på samma sak med ljusinsläppet och lite rädda att trappan kan komma mitt i fönstret som du säger.

Bifogad hittar du ritning på övervåningen och trappan är placerad vid den röda rutan. [Rutan ej skalenligt]
Ritningen är i 90 grader vridning mot den ovan.

-Erik
 
  • Ritning av en övervåning med markerad plats för trappan vid en röd ruta, inkluderar mått och rumsbeteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det otänkbart att lägga sovrummet där badrum och tvättstuga ligger? Väggen ut mot det som idag är badrum kunde flyttas något till höger, dörr in till sovrum placeras mitt emot trappan. Det som idag är sovrum blir ett badrum och en del tvättstuga med varsin dörr mot trappan.
 
  • Gilla
Erik_Andersson78
  • Laddar…
BirgitS
Var/hur går stammarna för vatten, avlopp och ventilation?
 
J Johan456 skrev:
Är det otänkbart att lägga sovrummet där badrum och tvättstuga ligger? Väggen ut mot det som idag är badrum kunde flyttas något till höger, dörr in till sovrum placeras mitt emot trappan. Det som idag är sovrum blir ett badrum och en del tvättstuga med varsin dörr mot trappan.
Nej inte otänkbart och vi har kollat lite på detta men är rädda att man skulle komma rakt ner i en trång gång som bara skulle vara en transportsträcka för att komma till ett annat rum. Tycker det skulle ta värdefull yta som borde kunna användas bättre.

-Erik
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var/hur går stammarna för vatten, avlopp och ventilation?
Vatten och avlopp ligger ganska nära där vi har nu placerat badrummet och tvättstugan. Vi kommer fortfarande få bila en del men utgående avlopp ligger i föreningens tvättstuga som ligger ytterligare en halvtrappa ner så det borde inte bli några problem med fallet.

VI får skapa vår egen ventilation genom ytterväggarna i badrummet och sovrummet.

-Erik
 
  • Arkitektonisk ritning som visar placering av vatten, avlopp och planerad trappa i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Erik_Andersson78 Erik_Andersson78 skrev:
Vatten och avlopp ligger ganska nära där vi har nu placerat badrummet och tvättstugan.
Då är det ju enklast att ha badrum och tvättstuga i den änden för det kan ju bli lite besvärligt att dra avlopp långa sträckor.

En spiraltrappa tar mindre plats men är ju inte lika trevlig att gå i.

Hur blir det om man placerar trappan längs väggen mellan vardagsrum och hall?
Är det samma sak som längs väggen mot källargången där nere?
Det känns ju som en mer naturlig placering av trappan på övre plan.
 
  • Gilla
Erik_Andersson78
  • Laddar…
Kommer ni ha en dörr ut mot trapphuset från källaren? I så fall kan en spiraltrappa funka - om ni kan ta in större möbler etc utan att använda den "interna" trappan. En alternativ placering av en rak trappa kan vara längs med väggen där ni ritat in soffan. Man kan ha soffan med ryggen mot trappan, och på nedre planet kan man ha en vägg med dörr mot trappan. Vardagsrummet blir lite trångt, men det kommer det ju bli oavsett.
 
  • Gilla
Erik_Andersson78
  • Laddar…
Vi har gjort en etagevåning, och då gjorde vi en mall av papper för trappan (vi gjorde enklast möjliga och tejpade ihop dagstidningar) som vi flyttade runt i rummen där trappan skulle vara för att se var den skulle vara minst "störande" och ändå funka. Kan vara en idé för er med.
 
  • Gilla
Erik_Andersson78 och 2 till
  • Laddar…
Hej.

Vi brottas fortfarande lite med placering av trappa men vi tror placering blir bäst där vi initialt satte den. :)
Gjorde badrummet och tvättrummet mindre. Var ju nästan en dansbana där innan.
Vi har adderat en "klädkammare" i det stora rummet för det blev ett väldigt stort utrymme innan.

Ritning av ett hus med badrum, tvättrum och källare inklusive mått och trappplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av en husplan med trappa, sovrum, minskat badrum och ny klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Erik
 
Tycker det ser överlag bra ut.

Ett problem som jag ser, eftersom tanken var att bo kvar länge är att det inte finns någon möjlighet att stänga till källaren.

Därmed funderar jag på om det inte vore möjligt att vrida trappan 90° grader? :thinking:
Så att den löper längs med "soff'-väggen i vardagsrummet.
Då hade man kunnat få till en liten korridor i källaren och på så vis även få möjligheten att stänga till sovrummet där nere. Men även då kunna gå på wcn utan att gå igenom sovrummet.

Bredden på tvätt/bad hade du även kunnat minska ner från 2600 till 2350-2400 istället :)
 
J Jarlsgård skrev:
Tycker det ser överlag bra ut.

Ett problem som jag ser, eftersom tanken var att bo kvar länge är att det inte finns någon möjlighet att stänga till källaren.

Därmed funderar jag på om det inte vore möjligt att vrida trappan 90° grader? :thinking:
Så att den löper längs med "soff'-väggen i vardagsrummet.
Då hade man kunnat få till en liten korridor i källaren och på så vis även få möjligheten att stänga till sovrummet där nere. Men även då kunna gå på wcn utan att gå igenom sovrummet.

Bredden på tvätt/bad hade du även kunnat minska ner från 2600 till 2350-2400 istället :)
Hej Jarlsgård.

Tack för input men vi vill inte ha någon korridor/passage i källaren utan får leva med att vi ibland kan bli störda från ovanvåningen.

Bästa placeringen av trappan skulle vara att ha den längs "soff-väggen" men det förstör tyvärr för mycket i vardagsrummet med tanke på placering av TV och soffa osv. Vi har kollat och lekt med olika lösningar av trappan men placering som vi har nu är nog bäst utifrån vad vi tänkt och planerat för. :)

Vi har anpassat oss utifrån placering av fönster annars skulle vi nog ha gjort badrum/tvätt mindre.
Vill inte ha en vägg mitt i fönstret då vi inte får flytta fönstret.

Mvh Erik
 
Nu kanske jag missat något, men var är tvn tänkt att vara? För jag ser inte vart den skulle kunna sitta när jag kollar på planlösningen :)

Jag kan förstå delen med korridoren.

Gällande fönstret i badrummet så förste jag absolut. Man hade ju dock kunnat dra in väggen till vänster om wc dörren 10-20cm, vilket så inte påverkar fönstret men ger lite mer utrymme åt resterande del :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.