Jag brukar ta en vinkelslip och ritsa putsen för att det inte förstöra för mycket, sen putsa eller utefog till nya gallret
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Jag brukar ta en vinkelslip och ritsa putsen för att det inte förstöra för mycket, sen putsa eller utefog till nya gallret

Funkar tec7? Lim och byggfog?

Du byter bara nätet inte hela ventilen?
 
Funkar de gamla ventilerna att återanvända är det ju bra. Annars gillar jag de ventiler med perforerad plåt innanför
 
Hur ser ventilerna ut? Är det puts över kanterna, eller hur har man gjort?
(Mina ventiler såg ut att sitta fast, men de gick att lirka loss med en liten kofot.)
Har du någon bild på din ventil?
 
Hej! Jag har samma fundering som Gkäll. De flesta av krypgrundens ca 14 ventiler är med trasiga nät och skulle vilja byta ut enbart nätet då ventilerna är fastmurade. Min tanke är ju att innifrån grunden ta bort trasiga nätbitar och dra nån form av lim i ramen och trycka dit ett nytt nät.

Problemet är att jag hittar inte ett metallnät med tillräckligt små maskor, mindre än 5mm för att inte få in möss. Tips på detta? Och idén i sig borde väl fungera?
 
B Battistino skrev:
Hej! Jag har samma fundering som Gkäll. De flesta av krypgrundens ca 14 ventiler är med trasiga nät och skulle vilja byta ut enbart nätet då ventilerna är fastmurade. Min tanke är ju att innifrån grunden ta bort trasiga nätbitar och dra nån form av lim i ramen och trycka dit ett nytt nät.



Problemet är att jag hittar inte ett metallnät med tillräckligt små maskor, mindre än 5mm för att inte få in möss. Tips på detta? Och idén i sig borde väl fungera?
Har ni så små möss som 6mm? :crysmile:
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Har ni så små möss som 6mm? :crysmile:
Ne inte musen i sig så klart ;), men tydligen krävs inte större hål än 6-7 mm för att en mus ska kunna ta sig igenom. Därav behövs ganska finmaskit nät.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
B Battistino skrev:
Hej! Jag har samma fundering som Gkäll. De flesta av krypgrundens ca 14 ventiler är med trasiga nät och skulle vilja byta ut enbart nätet då ventilerna är fastmurade. Min tanke är ju att innifrån grunden ta bort trasiga nätbitar och dra nån form av lim i ramen och trycka dit ett nytt nät.

Problemet är att jag hittar inte ett metallnät med tillräckligt små maskor, mindre än 5mm för att inte få in möss. Tips på detta? Och idén i sig borde väl fungera?
Ja, idén fungerar säkert, men då får du nog krypa runt i husgrunden en hel helg. Det är mycket plock.

Jag håller också på med mushinder, men inte just ventiler. Det är lite mindre glipor och luckor som jag tätar. Jag har lite material liggande:
Putsnät och musnät med olika maskstorlekar bredvid montageskruvar och en bit fransat nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har putsnät, som är stabilt och starkt, men maskorna 12,7 mm är för stora.
Jag har även musnät, 4 mm, galvat och flätat. Det fransar lätt sönder i kanterna när man arbetar med det.
Ibland viker jag helt enkelt vikt ihop dessa 2 sorter, så det blir stabilt. Det går att lägga lite smältlim i hörnen också.
Det galvade musnätet kan börja rosta efter några år. Jag sprejar på lite rostskyddsmedel, men rostfritt är alltid bättre.

Limma? Jag använde smältlim på mina ventiler, som jag kunde ta ut. Det går kanske inte så bra när det är kallt. Sist jag monterade mushinder, använde jag montageskruvar - inte den självborrande utan den vassa sorten. Plåtskruv med en extra bricka kan också fungera.

Vete katten om det är lönt att lägga ner så mycket arbete på 14 ventiler. Idén med vinkelslipen verkar mycket bättre.
Det går att köpa riktigt bra ventiler 15x15 med perforerad plåt för en 50-lapp per styck. Och de kan hålla länge,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.