D
Hej!

Är inne på att riva en vägg, och tänkte kolla om någon av er kan tolka originalritningarna. Har ringat in väggen som jag vill ta bort (rött).

Kan tillägga att förra ägaren har redan tagit bort väggen på andra sidan huset på 90 talet samt mer än hälften än den jag tänkte ta bort. (grönt)

Anledningen till att jag frågar är att när jag tittar på delen som är kvar så ser det som den har nån slags bärande eller iaf stöd funktion.
 
  • Äldre husritning med en vägg markerad i rött för potentiell rivning och en delvis borttagen vägg markerad i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av hussektion med en vägg markerad med röd ring som föreslås att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal arkitektritning av en källarplan med måttangivelser, väggar markerade med rött för rivning och grönt där vägg är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset har plankstomme. Det beryder att alla vöggar kan ha en bärande funktion. Det är svårt att uttala sig med precision utan att veta exakt hur golvbjälkarna ligger. I princip finns det två parallella hjärtväggar. Golvbjälkarna kan vila på båda dessa. Antingen undersöker du med hjälp av regelsökare hur golvbjälkarna ligger eller så utgår du från att väggenn är bärande och avväxlar den med en limträbalk och pelare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ring kommunens byggnadsingenjör och be han komma ut och titta så får du rätt svar på en gång.
 
D
J justusandersson skrev:
Huset har plankstomme. Det beryder att alla vöggar kan ha en bärande funktion. Det är svårt att uttala sig med precision utan att veta exakt hur golvbjälkarna ligger. I princip finns det två parallella hjärtväggar. Golvbjälkarna kan vila på båda dessa. Antingen undersöker du med hjälp av regelsökare hur golvbjälkarna ligger eller så utgår du från att väggenn är bärande och avväxlar den med en limträbalk och pelare.
Tack för svar.

Har sågat upp en bit av taket och det ser ut som att golvbjälkarna går vidare till nästa vägg men även vilar det på den här väggen. Det är en 145x45 regel som hålls upp av väggreglar med 120 CC. Golvbjälkarna är 220x70 med 60 cc
 
Utgå från att du behöver växla av med en limträbalk. För att kunna räkna på det måste man känna till de aktuella måtten. Det rör sig om en balk i storleksordningen 90x315 mm.
 
  • Gilla
DMG
  • Laddar…
D
J justusandersson skrev:
Utgå från att du behöver växla av med en limträbalk. För att kunna räkna på det måste man känna till de aktuella måtten. Det rör sig om en balk i storleksordningen 90x315 mm.
Tack, hade ändå tänkt ha något slags stöd.

Som jag jag skrev i första inlägget så har förra ägaren rivit samma vägg på andra sidan huset i början av 90 talet. Vad jag kan se så sitter det bara 2 70 reglar på varsin sidan av den rivna väggen väggen, det finns alltså inget stöd alls, är det något jag måste oroa mig för? Vad är det värsta som kan hända? :)
 
Dey är inget du behöver oroa dig för., men ett problem för grannen.
 
  • Gilla
DMG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.