Håller på med ett garageprojekt med sadeltak med spännvidd 7,5m, snözon 1,5.

Grundtanken var att ha en bärande innervägg på mitten så spännvidden är 3,25m per fack.

Reglarna i bärande innerväggen är ju 45x95mm cc 60 med en 45mm tjock överliggare som takbjälkarna vilar på.

Om jag nu skulle vilja byta ut den bärande innerväggen mot stolpar på ca 120cm istället utan skivbeklädnad hur mkt måste jag öka dimensionen på överliggaren då?

Jag har letat överallt men hittar ingen tabell eller förklaring på hur mkt bärigheten minskar om jag ökar avståndet mellan stolparna istället för den ursprungliga klassiska innerväggen med cc60?

Jag tänker mig spontant 95x95 stolpar med dubbla ihopspikade 45x145 på cc120. funkar det eller kan jag gå ner ytterligare i dimension?

Takhöjden är ett problem...

Mycket tacksam för svar.
 
N Novisfixaren skrev:
så spännvidden är 3,25m per fack.
Bör väl bli ca 3,75 m?
Det saknas lite uppgifter för att man ska kunna räkna på det ordentligt. Hur ser takstolarna ut? Vad ska loftet användas till etc. I normalfallet bör dubbla skruvlimmade 45x95 räcka. Observera att fristående stolpar måste dimensioneras med hänsyn till knäckningsrisken.
 
J justusandersson skrev:
Bör väl bli ca 3,75 m?
Det saknas lite uppgifter för att man ska kunna räkna på det ordentligt. Hur ser takstolarna ut? Vad ska loftet användas till etc. I normalfallet bör dubbla skruvlimmade 45x95 räcka. Observera att fristående stolpar måste dimensioneras med hänsyn till knäckningsrisken.
Fel av mig givetvis 3,75m.

Det finns inget loft jag slarvade tydligen väldigt det är ett pulpettak. Se gärna mitt inlägg här vad jag försöker bygga:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ring-konstruktionsvirke-till-baerlina.391630/

Mkt tacksam om du hade kunnat titta på det.
 
Du kan ladda hem lathunden i playbutiken.
En gratisapp från svenskt trä.
Där kan man dimensionera saker.
 
T Toffelhjälten skrev:
Du kan ladda hem lathunden i playbutiken.
En gratisapp från svenskt trä.
Där kan man dimensionera saker.
Där finns inte riktigt dimension på bärlina i en bärande innervägg med.
 
Går det inte bra att lägga takbjälkaarna på c/c 1200 mm?
 
Vad är fördelen med att lägga takbjälkarna på cc 120?

Ska jag lägga de på cc 120 måste jag gå upp i dimension på takbjälkarna och det äter takhöjd?
 
Vilka dimensioner har du räknat med?
 
J justusandersson skrev:
Vilka dimensioner har du räknat med?
Hade tänkt takbjälkar 45x145 C24 och mittbalk/bärlina/överliggare 2st skruvlimmade stående 45x145 som överliggare med stolpar på cc 120. Hade gärna kunnat rulla lastpallar mellan stolparna dock så då måste det va ca 130 mellan stolparna.

Din idé att lägga takbjälkarna direkt på stolparna cc 120 är bra på ett sätt men det är inte flexibelt om man vill flytta nån stolpe av nån anledning kanske?
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
[länk]
Men där är väl ingen möjlighet räkna på en mittbalk under ett pulpettak?
 
Såhär kan det tillexempel eventuellt bli då.
Blir 2st skruvlimmade 45x145 iförhållande till en 45x170 lika starkt eller starkare?

3D-illustration av en takkonstruktion med dimensioner och belastningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
45x145 C 24 med spännvidd 3,75 m i snözon 1,5 är i klenaste laget. Med c/c 600 mm behövs 45x220 enligt min snabbkoll. Du kan lägga dubbla skruvlimmade 45x220 på c/c1200 mm (eller 1300 mm) med samma resultat.
 
J justusandersson skrev:
45x145 C 24 med spännvidd 3,75 m i snözon 1,5 är i klenaste laget. Med c/c 600 mm behövs 45x220 enligt min snabbkoll. Du kan lägga dubbla skruvlimmade 45x220 på c/c1200 mm (eller 1300 mm) med samma resultat.
Ok så su tänker kalkylen enligt bilden är lite klen tolkar jag dig rätt då?

Mitt problem är att takhöjden längs ut i pulpettaket blir oerhört låg de är det som är mitt problem.

Du menar att 2st skruvlimmade takbjälkar 45x220 C24 direkt på stolpar cc 130 skulle funka? (Utan bärlina då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.