Hej,
Jag håller på bygga utebord med sibiriskt lärk, riktigt tunga tjocka reglar, 20 cm bredden och 7 cm tjockt, 5st reglar x 2,5 meter. Det ska står ute sommar och vinter. Ska skruva 3st regel, 4 cm x 7 cm under på tvären, för att hålla allt på plats. Räcker det för att hålla dem på plats och inte ska börja vrida under sommaren. Det räcker kanske med olja 1 till 2 gånger per år.
Några tips/erfarenheter?
 
Trät kommer svälla och krympa tvärs fiberriktningen med årstiderna så endera lämnar du mellanrum mellan plankorna eller också sätter du skruvarna i avlånga hål som tillåter att det rör sig.
 
  • Gilla
Peter Beltman
  • Laddar…
Härligt feta plank. Kommer bli fint. Dock rejäla vridningskrafter. Du behöver kraftigt mothåll. Jag skulle borra genomgående hål genom bordsplankorna och genom reglarna och dra en vagnsbult rakt igenom och skruva bulten på undersidan. Blir snyggt på ovansidan. Bulten skulle jag sätta rätt långt ut på kanten av plankorna ca 2,5 cm från kanten dvs med 15 cm mellanrum. Olja inte, det blir bara fult, svart och hemskt. Låt det bli vackert silverfärgat. När du inte är nöjd med ytan så slipa bara av lite. Då blir det som nytt.
 
  • Gilla
Peter Beltman
  • Laddar…
Kul projekt!
Gjorde ett matsalsbord i våras i liknande konstruktion.

Trät orkade inte hålla mot styrkan när plankorna ville röra lite på sig.
Efter lite justering i form av hyvling ersattes strävorna under bordet med plattstål och modell grövre ankarskruv. 3 st totalt, mitt bord är 2,8 meter långt.
 
  • Ett långt matsalsbord i ljust trä med svarta stålsträvor och matchande stolar i ett ljust rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter Beltman
  • Laddar…
Om du vill ha skruvarna utan rost för all framtid skulle jag köpa syrafast A4. Dyra grejer men med ett sådant bord kan man inte snåla. Du klarar dig nog med 120 mm. Bättre med 130 men jag tror det är prisskillnad, kolla.Lägg en bricka (A4) under bulten på baksidan. Banka ner huvudet med en hammare. Om du har svårt att få på bulten så borra några mm med ett borr som är lite större än brickan så kommer det att gå. Dra muttrarna en gång om året.
 
  • Gilla
Peter Beltman
  • Laddar…
N nodden skrev:
Kul projekt!
Gjorde ett matsalsbord i våras i liknande konstruktion.

Trät orkade inte hålla mot styrkan när plankorna ville röra lite på sig.
Efter lite justering i form av hyvling ersattes strävorna under bordet med plattstål och modell grövre ankarskruv. 3 st totalt, mitt bord är 2,8 meter långt.
Det brukar vara skruvarna som inte kan hålla emot därför genomgående. Tror att det räcker med genomgående i tre reglar, två kan du skruva underifrån. Om reglarna är så kraftiga som dina så håller dom troligen emot. Kom ihåg att den yttersta regeln mot kortsidan måste sitta ganska nära sidan på bordet, plankornas fria ändar kommer vrida sig. Här är dock krafterna mindre och du kan också nöja dig med en extra mindre regel som du skruvat underifrån och sätter allra ytterst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter Beltman
  • Laddar…
H
D Dr Jumping Jack skrev:
Härligt feta plank. Kommer bli fint. Dock rejäla vridningskrafter. Du behöver kraftigt mothåll. Jag skulle borra genomgående hål genom bordsplankorna och genom reglarna och dra en vagnsbult rakt igenom och skruva bulten på undersidan. Blir snyggt på ovansidan. Bulten skulle jag sätta rätt långt ut på kanten av plankorna ca 2,5 cm från kanten dvs med 15 cm mellanrum. Olja inte, det blir bara fult, svart och hemskt. Låt det bli vackert silverfärgat. När du inte är nöjd med ytan så slipa bara av lite. Då blir det som nytt.
Håller med, olja inte, tvätta bara av det med såpa och vatten, en borste är inte fel heller, är det riktigt smutsig blanda 50/50 vatten och ättika och lägg på en stund, skrubba sen av som vanlig vatten och såpa. Slipa om behövs inte. Det blir vackert silvergrått efter en säsong.
 
  • Gilla
Peter Beltman
  • Laddar…
Tack alla, för alla bra tips. Framförallt med genomgående hål och vagnbult, blir gedegen och snyggt samtidigt. Och slippa någon gång istället för olja, jag håller med.
 
N nodden skrev:
Kul projekt!
Gjorde ett matsalsbord i våras i liknande konstruktion.

Trät orkade inte hålla mot styrkan när plankorna ville röra lite på sig.
Efter lite justering i form av hyvling ersattes strävorna under bordet med plattstål och modell grövre ankarskruv. 3 st totalt, mitt bord är 2,8 meter långt.
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du vill ha skruvarna utan rost för all framtid skulle jag köpa syrafast A4. Dyra grejer men med ett sådant bord kan man inte snåla. Du klarar dig nog med 120 mm. Bättre med 130 men jag tror det är prisskillnad, kolla.Lägg en bricka (A4) under bulten på baksidan. Banka ner huvudet med en hammare. Om du har svårt att få på bulten så borra några mm med ett borr som är lite större än brickan så kommer det att gå. Dra muttrarna en gång om året.
Hej, tack för tipset. Jag tror jag behöver 130 mm ändå. Regel 4,5 cm (skrev fel innan) och bord regel 7 cm. Inte billigt stämmer, men det är värd, som du säger.
Hittade på nätet, rostfri M12x130 vagnsbult. Tänkte 20st, så i varje regel 2st. Eller räcker det, tror du, med M8 eller M10? Och en annan fråga..... räcker det med "varmförzinkad" eller ska det var "rostfri"?
 
Redigerat:
H
P Peter Beltman skrev:
Tack alla, för alla bra tips. Framförallt med genomgående hål och vagnbult, blir gedegen och snyggt samtidigt. Och slippa någon gång istället för olja, jag håller med.
Slipa ska du nog undvika om det inte är absolut nödvändigt, för då försvinner ju den grå färgen och risken blir att det blir flammigt den säsongen iallafall.
 
  • Gilla
Peter Beltman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.