Hallå har idag en lite äldre variant av värme i garaget som är vattenburen. Och undrar vad man kan koppla in som alternativ. Kan man sätta dit ett vanligt vattenburet element ?

Typskylt på ett äldre vattenburet värmeelement från Sverige, fastsatt på en vägg bakom en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre vattenburet värmeelement med synlig rost och märkesetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
En riktigt gammal fläktkonvektor som kanske tar luften utifrån, blir då kall luft som ska värmas och kostar mycket att värma på Du kan koppla in en fläktkonvektor ( radiator med fläkt i ) , den tar värmen i rummet och värmer på den och blir bra mycket snålare i drift.. Finns flera typer att välja på.[länk]
Jaha! Häftigt visste inte att sånna fanns. Ska kollas upp!
 
Finns i både golvmodell och takmodell, din nuvarande är väggmodell och beroende på var rören kommer ifrån så kan du ansluta med slang,
 
Tar den verkligen luft utifrån, måste bli övertryck i garaget då.
Jag tror inte att något nytt har bättre verkningsgrad, den är nog redan 100%

Protte
 
Vad finns på andra sidan väggen där fläktluftvärmaren sitter?
 
L lordi skrev:
Vad finns på andra sidan väggen där fläktluftvärmaren sitter?
Det är endast ett skåp som dom monterat den i. med en lucka på sidan.. är bara vatten rör som går till fläkten
 
prototypen prototypen skrev:
Tar den verkligen luft utifrån, måste bli övertryck i garaget då.
Jag tror inte att något nytt har bättre verkningsgrad, den är nog redan 100%

Protte
Det går vatten rör i och fläkten blåser typ ut?! Fast fläkten är död så just nu gör den ingen nytta alls :crysmile:
 
z0ul z0ul skrev:
Det är endast ett skåp som dom monterat den i. med en lucka på sidan.. är bara vatten rör som går till fläkten
Det verkar ju helt skevt. Den måste ju kunna suga luft ifrån någonstans. Det låter som någon hade otur vid tankeverksamhet.
 
L lordi skrev:
Det verkar ju helt skevt. Den måste ju kunna suga luft ifrån någonstans. Det låter som någon hade otur vid tankeverksamhet.
Luckan på sidan är som ett jalusi
 
z0ul z0ul skrev:
Luckan på sidan är som ett jalusi
Ok, då förstår jag.

Du kan sätta upp radiatorer, eller montera en ny fläktluftvärmare.
Fördelen med fläkt är att det går snabbare att värma upp lokalen om du bara har underhållsvärme och vill värma lite extra när du är där. Radiatorer är ett trögare system.

Troligen är det bara fläkten som är sönder, så det går säkert att hitta en ny sådan. Eventuellt behövs lite ombyggnad för att den ska passa.
 
L lordi skrev:
Ok, då förstår jag.

Du kan sätta upp radiatorer, eller montera en ny fläktluftvärmare.
Fördelen med fläkt är att det går snabbare att värma upp lokalen om du bara har underhållsvärme och vill värma lite extra när du är där. Radiatorer är ett trögare system.

Troligen är det bara fläkten som är sönder, så det går säkert att hitta en ny sådan. Eventuellt behövs lite ombyggnad för att den ska passa.
Ja de är bara fläkten som är sönder. När den funkade tyckte jag att det mest bara blåste kallluft
 
z0ul z0ul skrev:
Ja de är bara fläkten som är sönder. När den funkade tyckte jag att det mest bara blåste kallluft
Då är antingen vattenflödet för lågt, eller fläkthastigheten för hög i förhållande till vattentemperaturen.
Dessa värmare behöver ofta högre temperatur än radiatorer
 
Ett sådant aggregat är ett hettempvariant och ska det bli varmt så beövs det mellan 60 - 80 C in på vattnet. allt beroende på luftflödet.
 
Tomture61
z0ul z0ul skrev:
Hallå har idag en lite äldre variant av värme i garaget som är vattenburen. Och undrar vad man kan koppla in som alternativ. Kan man sätta dit ett vanligt vattenburet element ?
Vart bor garaget , södra / norra Sverige ?
Hur stort är garaget ?
Vad vill du hålla för temp i garaget ?
Har du koll på hur välisolerat det är .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.