B
De två tomterna blir knappt 700m2 styck och den tilltänkta byggnaden har en bya på strax under 100m2. Befintligt hus är mindre med ca 70m2 bya
 
B Baskavoda skrev:
Lantmäteriet gör väl ingenting utan godkännande från bygglovenheten, och även om det skulle gå att stycka av så betyder det ju inte att det får byggas ett hus på tomten om det inte finns förhandsbesked.

Invändningarna handlar om att huset inte passar in i omgivningen samt att man menar på att det krävs omfattande sprängningsarbete vilket inte följer utnyttjande av mark mht nsturförutsättningar. Även storleken I övrigt finns anslutning till gata, el, va osv väldigt lättillgängligt.

Har även hänvisat till andra hus i området som är lika stora eller större och där hus ligger väldigt varierat i terrängen samt där omfattande markarbeten utförts.

Men handläggaren har överhuvudtaget inte kommenterat mina synpunkter.
Är det husets utformning/storlek som gör att det måste bli omfattande sprängningsarbeten? Skulle det bli mindre grundarbete om ni valde annan husmodell? Har ni under processen diskuterat om att byggnadsnämnden skulle godkänna en annat typ av hus eller skulle naturförutsättningarna och storlek på den nya fastigheten sätta stopp där också? Dessa punkter har med platsens lämplighet att göra.

Du skriver att byggnadsnämnden inte tog upp dina synpunkter alls, lämnade du in dem skriftligt?
 
Redigerat:
B
Ja det är ett hus som är insprängt i berg där källaren ligger helt under mark förutom förutom mot gatan och sedan är det två våningar ovan.Tillgängligheten ska lösas med invändig (eller utvändig) hiss upp till våning 1.

Utformning är planerat för att ha entre i källare med parkering utanför. Huset kan inte ligga högre upp för att inte bli högre än grannhusen, och inte längre till vänster då gatan ligger där. Det går inte heller att göra det mindre djupt då bredden är begränsad för att inte hamna för nära grannhusen.

Huset är ca 8m brett och drygt 12m djupt. En lösning för att minimera sprängning är ju att helt skippa källare. Tycker dock att det vore synd då det är utrymme som jag gärna hade haft till tvättstuga osv.

Men hur tar man bäst till vara på naturförutsättningar när det är en sluttningstomt, och vad är den mest lämpad för (enligt PBL)? Den ligger ju i ett område där infrastruktur är klar och den nyttjas ju inte till annat av mer värde som jag kan se.

Mina synpunkter står ju med i tjänsteskrivelsen, men handläggaren har inte kommenterat dessa och det är inget som framgår i beslutet. Där står det mer eller mindre att det allmänna intresset av en en god stadsbild och sparsamhet med naturresurser väger tyngre än det enskilda intresset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.