Jag skulle vilja ha en carport och tak från huset för att slippa skotta och borsta av bilen. Även slippa regnet. Även skydd för entre-dörren. Och även materialval, trä-glas, tillverkare?
 
  • Bil parkerad framför ett hus med en uppfart och utan synlig carport eller takskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Det första du bör göra är ju att kolla upp hur detaljplanen ser ut, om den har någon storleksbegränsning, och sen stämma av att du har byggyta kvar, så att säga. Sen vore det väl rimligt att förlänga garagets tak och takform så långt du önskar. Jag skulle nog rita in en inte helt stängd men ganska tät vägg mot grannen, eller kanske en spaljé, och ha så få stolpar som möjligt mot entredörren. Taket över entrédörren görs i samma vinkel som carporttaket, fast tvärtom, om du förstår hur jag menar, så kan de dela hängränna.

Ang material så lämpar sig väl trä bäst, och du kan ju fortsätta med takpappen som du har på garaget. Över entredörren kan man ju sätta glas eller någon bättre polykarbonat, för lite ljusinsläpp. Om du vill köpa en färdig byggsats skulle jag avråda från det då du får en lösning som inte är anpassad efter din situation.
 
Bra svar. Ett problem är att jag vill ha en bredare carport än garagets bredd. Då blir taket för lågt i ytterkanterna. Jag vill helst ha carport på hela ytan framför. Kanske också tak över passagen mellan hus och garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.