Funderar på att uppgradera/utöka min handsåg samling då jag mer och mer börjar uppskatta avsaknaden av oljud och sågdamm i verkstaden. Har hängt en hel del på hyvlar.se, tradera och blocket.

Är inte redo att hosta upp 3000 spänn för en lie nielsen fogsvans (gånger två för klyv och kap) även om jag fullkomligt älskar min lie nielsen dovetail som jag fick i födelsedagspresent av min förstående fru ifjol.

Är det någon som har koll på Sandvik NOS (new old school) sågarna som dyker upp lite då och då. Vem tillverkar? Är de bra inställda från början om man köper en ny? Kommer naturligtvis behöva lära mig att vässa/skränka så småningom om, men det skulle kännas bra om man hade en referens till hur bra man kan få det om man är skicklig.
 
NOS brukar innebär New Old Stock.
Dvs varor som tillverkats sedan länge och sedan legat oanvända.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
NOS brukar innebär New Old Stock.
Dvs varor som tillverkats sedan länge och sedan legat oanvända.
Åh fan, läste jag så fel. Det låter ju intressant för en stofil som mig. Nåväl, frågan kvarstår ang kvalitet, bara för att det är svenskt (?) och gammalt behöver ju inte naturligtvis betyda att de är bra.
 
I ivp skrev:
Åh fan, läste jag så fel. Det låter ju intressant för en stofil som mig. Nåväl, frågan kvarstår ang kvalitet, bara för att det är svenskt (?) och gammalt behöver ju inte naturligtvis betyda att de är bra.
Mina Sandvik håller åtminstone skärpan lika bra som min ryggsåg från veritas.
Var i landet bor du?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Mina Sandvik håller åtminstone skärpan lika bra som min ryggsåg från veritas.
Var i landet bor du?
Norr om Stockholm
 
I ivp skrev:
Norr om Stockholm
Ah, lite långt att svänga förbi mig i Halmstad då för att testa.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ah, lite långt att svänga förbi mig i Halmstad då för att testa.
Jo, men tack för erbjudandet. Nu har jag slagit till på de jag såg på tradera som fick mig att ställa frågan här. Jag får väl försöka komma ihåg att lägga upp en recension när jag använt de en stund.
 
I ivp skrev:
Jo, men tack för erbjudandet. Nu har jag slagit till på de jag såg på tradera som fick mig att ställa frågan här. Jag får väl försöka komma ihåg att lägga upp en recension när jag använt de en stund.
Kolla bara så de inte är böjda för då är det hopplöst att säga med dem trots att man precis skärpt upp dem.
 
Det är inget större problem att rikta en böjd såg med hammare på städ. Jag har gjort det. Det gäller bara att hamra spänning i bladet efteråt på rätt sätt.
Skriv om ni vill ha en virtuell kortkurs.
 
H heimlaga skrev:
Det är inget större problem att rikta en böjd såg med hammare på städ. Jag har gjort det. Det gäller bara att hamra spänning i bladet efteråt på rätt sätt.
Skriv om ni vill ha en virtuell kortkurs.
Läst massor om det men får inte alltid till det så alla tips är välkomna :)
 
Bob Smalser skrev en bra artickel om det och med hans metoder har jag fått till det varje gång jag har försökt.

Kanske enklast om vi hittar artickeln?
 
Nu har de levererats, Sandvik 288,277,338, och jag har provsågat lite grann. Ryggsågen känns väldigt bra, däremot så tycker jag att fogsvansarna känns lite slöa, undra om det kan vara att de legat i typ 40år på lager. Inget rost överhuvudtaget. Ska försöka ta mod till mig och se om jag kan slipa upp de lite lätt.


Flera olika modeller av Sandvik-sågar på ett bord, inklusive en ryggsåg och fogsvansar, i nyskick utan rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Nu har de levererats, Sandvik 288,277,338, och jag har provsågat lite grann. Ryggsågen känns väldigt bra, däremot så tycker jag att fogsvansarna känns lite slöa, undra om det kan vara att de legat i typ 40år på lager. Inget rost överhuvudtaget. Ska försöka ta mod till mig och se om jag kan slipa upp de lite lätt.


[bild]
Klart du ska slipa upp dem. Blir det inte bra sånär det bara göra ett nytt försök, tills man får till det.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Klart du ska slipa upp dem. Blir det inte bra sånär det bara göra ett nytt försök, tills man får till det.
Körde ett varv med filen på klyvsågen nu, känns klart bättre. Tycker dock inte att filen passar lika bra i kapsågen, så där väntar jag nog på att att det ska komma några nya filar med posten.

Klyvsåg fastspänd i skruvstäd vid slipning på arbetsbänk med hyvelspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och trädetaljer på arbetsbänk, inklusive fil, såg och hyvel, med spån och måttverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
Gissningsvis har kapsågen en tandform som förutsätter en rombformad fil och inte en trekantfil.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.