B bullemedbulle skrev:
Vad bra. Men lufttrycket (förtrycket?) i expansionskärlet kommer inte ändras? Utan det är vattentrycket enbart?
Testade igår att pumpa luft i expansionskärlet med cykelpump och då gick manometern på kärlet upp. Kanske dum fråga men är detta rätt? Hade fått för mig att den manometern enbart skulle röra på sig när jag fyller på med vatten. Men det är kanske är kombinerat lufttryck och vattentryck som visas på kärlet?
 
J Josth skrev:
Fyll på tryckluft om det behövs så förtrycket blir rätt som möjligt (helst ska det göras med tomt kärl). Håll säkerhetsventilen på expansionskärlet öppen så inte trycket i värmesystemet stiger när luft fylls på. Sedan fyll på vatten i värmesystemet så manometern på expansionskärlet visar ca 0,8 bar.
Manometern visar systemtrycket. Pumpar man upp gummibälgen i expansionskärlet utan att ha öppen säkerhetsventil så stiger i regel trycket på manometern.
 
J Josth skrev:
Manometern visar systemtrycket. Pumpar man upp gummibälgen i expansionskärlet utan att ha öppen säkerhetsventil så stiger i regel trycket på manometern.
Ah, ja det hade jag helt missat att du skrev innan. Såg det nu.

Förmodar att det är det vita reglaget bakom manometern på kärlet som jag ska skruva på? Kan jag förvänta mig att det kommer spruta vatten när jag skruvar?

Då blir det att tömma luften igen, öppna säkerhetsventilen och pumpa in luft igen till 0,5 bar?
 
  • Värmeledningsrör med manometer och vit reglage bakom i ett uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen säkerhetsventil för värmevattnet?? Brukar vara röd och på 1,5 bar för lite äldre system. Från säkerhetsventilen ska det går ett rör ner till golvbrunn eller liknande bl.a. för att värmevattnet kan vara hett med risk för att skada sig. Har pannan varit avstängd en tid är ju dock värmevattnet som rumstemperaturen.
 
Nä kan inte hitta någon röd ventil. Det som finns är den vita skruven på bilden, på kärlet. Därifrån leds ett vitt rör ner mot golvet (har ringat in på bilden) och in i pannans botten där det enligt manualen är "Avtappning" med en förgrening på röret och ett blått vred där vatten kan tömmas i en spann. Är det inte vita skruven som är säkerhetsventilen för varmvattnet då som du nämner?
 
Bild :
 
  • Äldre pannrum med grön panna, rörledningar, expansionskärl och pekande röd pil mot pannans undre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst det kan vara den vita skruvhatten som är säkerhetsventilen även om den ser liten ut. Någonting borde stå på den tycker jag som t.ex. "1,5 bar" eller liknande. Det vita röret ser ut att gå åt rätt håll i alla fall.
 
Ska kika närmre på det senare men det verkar onekligen som att det är den ventilen. För nyfikenhets skull, vad är röret bredvid som också verkar vara för avtappning?
 
Den ena gamla röret är ju från säkerhetsventilen till varmvattnet. Det andra nyare vita röret vet jag faktiskt inte. Man behöver undersöka hur det är draget tillsammans med det andra nya vita röret i bakgrunden.
 
kulle
Du har säkerhetsventilen ovanför pannan, blå hatt
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Du har säkerhetsventilen ovanför pannan, blå hatt
Denna menar du? Är det denna som jag ska öppna när jag pumpar in luft i exanpsionskärlet?

Vad är det isåfall för skruv som sitter ovanpå kärlet? Där kommer det ut vatten när jag pumpar in luft.
 
  • Hand håller en blå säkerhetsventilkork nära en installationsdetalj, möjligtvis en expansionskärlets ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bullemedbulle skrev:
Denna menar du? Är det denna som jag ska öppna när jag pumpar in luft i exanpsionskärlet?

Vad är det isåfall för skruv som sitter ovanpå kärlet? Där kommer det ut vatten när jag pumpar in luft.
Ja den blå är säkerhetsventilen för värmesystemet och din inkoppling av kärlet är lite udda utförd med uttag från botten av pannan i ett avtappningsuttag. Det är på sitt sätt bra eftersom kärlet slipper onödigt hett vatten som gör att det åldras fortare.

Den vita delen är bara en avluftning likt som på radiatorer och som kan användas första gången det installerats eller om kärlet bytts ut osv. Kommer det vatten när du öppnar är det bra så och ok, inget vettigt ställe heller att släppa ut större mängder vatten genom. Släpp hellre ut lite vatten genom att öppna den blå ventilen när du pumpar in luft och som tumregel kan du när det inte kommer direkt mer vatten fortsätta med luft till runt 0.5 bar sen som avslutning fylla med vatten till runt 1 bar.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja den blå är säkerhetsventilen för värmesystemet och din inkoppling av kärlet är lite udda utförd med uttag från botten av pannan i ett avtappningsuttag. Det är på sitt sätt bra eftersom kärlet slipper onödigt hett vatten som gör att det åldras fortare.

Den vita delen är bara en avluftning likt som på radiatorer och som kan användas första gången det installerats eller om kärlet bytts ut osv. Kommer det vatten när du öppnar är det bra så och ok, inget vettigt ställe heller att släppa ut större mängder vatten genom. Släpp hellre ut lite vatten genom att öppna den blå ventilen när du pumpar in luft och som tumregel kan du när det inte kommer direkt mer vatten fortsätta med luft till runt 0.5 bar sen som avslutning fylla med vatten till runt 1 bar.
Tack för det utförliga svaret!
Då ska jag testa att öppna ventilen när jag pumpar in luft, förmodar att man ska lyfta på själva "flärpen" som ska ställa sig upp?

Det har tidigare varit ett exp.kärl placerat på vinden som bytts till det befintliga, kanske därav den märkliga rörkopplingen. När jag öppnar säkerhetsventilen kommer allt vatten I systemet att tömmas? Eller bara lite grann när jag pumpar in luft?
 
B bullemedbulle skrev:
Tack för det utförliga svaret!
Då ska jag testa att öppna ventilen när jag pumpar in luft, förmodar att man ska lyfta på själva "flärpen" som ska ställa sig upp?

Det har tidigare varit ett exp.kärl placerat på vinden som bytts till det befintliga, kanske därav den märkliga rörkopplingen. När jag öppnar säkerhetsventilen kommer allt vatten I systemet att tömmas? Eller bara lite grann när jag pumpar in luft?
Nej det kommer inte tömmas mer än så länge du har övertryck från kärlet och luften där. Titta på manometern den mäter på vattensidan och när den är i närheten av noll kan du sluta tömma och gå på med luft igen. När du kan öka trycket på luftsidan utan att det följer på vattensidan kan du sluta tappa vatten och bara fortsätta med luft till det tryck du behöver, som sagt tumregelmässigt runt 0.5 bar.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej det kommer inte tömmas mer än så länge du har övertryck från kärlet och luften där. Titta på manometern den mäter på vattensidan och när den är i närheten av noll kan du sluta tömma och gå på med luft igen. När du kan öka trycket på luftsidan utan att det följer på vattensidan kan du sluta tappa vatten och bara fortsätta med luft till det tryck du behöver, som sagt tumregelmässigt runt 0.5 bar.
Testade nu att pumpa in luft till ca 0.5bar. Svårt att se på cykelpump men under 1 bar iallafall. Fyllde därefter på systemet till 1bar varpå vatten börjar droppa ur avtappningsröret kopplat till säkerhetsventilen, droppat ett par deciliter på 15 minuter nu.

Är säkerhetsventilen slut? Eller har jag pumpat in för mycket vatten så att systemet utjämnar? Uppskattar höjden från exp.kärlet till högsta punkten på radiatorn på andra våningen till ca 2 meter, max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.