poppo skrev:
det är säkert sant att dom suger men man är ju inte så djälva dum att man lägger in ett kök för 100 000 kr i en lägenhet  ;D och för det andra så skiter man ju inte pengar
Vårt kök landade på nästan 100 000 (Ikea) i bostadsrät då :p .......om man räknar in vitvaror för 35 000 - bänkskiva i granit monterad o klar för 25 000 och all el 7000 och övrig material :D
Köket var det billiga i det hela .

Men annars rockar ju Ikea då de har snygga högblanka kök (i vårt fall blanksvart - äckligt snyggt med rostfritt).

Snart är det klart - bara färg och kök som skall monteras.
* Infällning dosor och rör i tegel väggar - Check
* Snedvägg plywood & gips i bombsäker struktur - check
* Golv slipat o lackat - check
* Kök, vitvaror, fläktkupa inköpt - check
* El dragen - check
* Lagning småskador i tak mm - ToDo
* Måla putsad vägg - ToDo
* Montera kök - ToDo
* Kakla - ToDo
* Montera brytare / vägguttag vid kakel - ToDo

Kvaliteten - stommarna i spån av soso densitet. Får se om det håller i längden men det ska det väl.
Tycker nog de kunde kosta på ett lager "riktigt" trä ytterst i alla fall men lådor och så är det ju bara att gå till närmaste varuhus o dra i så känner du ju själv ;)

Boogi - hatar att putsa - man
 
Kvik var sämst av alla köksföretag vi gick igenom. Vi kanske hade otur med säljaren men sämre tomte får man leta efter... Vi satt i två timmar sent på kvällen (direkt efter jobbet och ingen middag samt med småbarn med, suck) och mannen skrev ner allt sakta på millimeterpapper ??? Sen skulle han skriva in allt på datorn och återkomma- vilket han aldrig gjorde! Vi tog kontakt men än i dag, 7 månader senare, så vet vi inte vad vårt kök skulle kosta hos dem! Som sagt, det blir inte Kvik för vår del!
 
Har monterat ett kvik kök och måste säga att det var väldigt lättmonterat, IKEA är ju alltid relativt självinstruerande så där skilljer det inte mycket. Har en liten invändning mot att IKEA har förkärlek för att använda 3/4 bajoneter för koppling av gavlar, dessa aluminium historier tenderar att gå sönder om de får för mycket kraft på sig.

Lite störande med KVIK är att de skickar med skruvsatser för flera varianter, dvs man får en hel del över.

Annars tycker jag att du ska låta ditt luckval bestämma, för stommarna är av samma (bra eller dålig) kvalite, men hos KVIK kan du få trä i stomkanterna, kan ge bättre helhetsintryck.

Sokeln hos kvik känns lite EPA, välj ben från IKEA och deras sockelsystem om du vill hålla nere priset

kuriosa

KVIK = Ballingslöv
 
Glömde en sak

Lådinsater BLUM hos båda

Kan använda insatser från IKEA i KVIK lådor
 
Ikea helt klart. deras bemötande från personalen, bättre får man leta efter. bra kvalitet och fina priser. Om något skulle vara fel eller något man måste reklamera, då är även ikea helt suveräna....
 
alm skrev:
CO!
vad hade ni valt för IKEA luckor som blev skadade så snabbt?? :(???
Tror du på otur eller på att alla av er sort är dåliga ???

Går de på garantin??

Är själv på G att välja till vårt kök nu?! .....
Sorry att jag dröjde med svar. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad våra luckor heter de finns inte kvar i sortimentet längre iaf (det är det där grå pärlspontluckorna med ramar runt!). Jag har inte hunnit kolla om det går på garantin (vi håller på med en juridisk fajt ang andra delar i vårt utbyggda hus så köket ligger på is sedan en tid tillbaka).
 
Anna_Dyring skrev:
(nu ær det ju vit høgglans som snart kommer på høgsta mode i sVerige, bod sjælv i Danmark och hær har det nu slagit igenom på allvar. ALLA som bygger køk vøljer nu vit høgglans med inbyggda handtag samt granitbænkskiva i mørkgrå eller svart. Dansk design ligger f ø ju några år fø're i tiden gentemot Sverige (med risk før att bli halshuggen nu :)
Anna
Jag har kollat på hus / lägenhet i Danmark under sommaren, och jag måste säga att jag tyckte att de flesta köken var väldigt släta, konforma och lite själlösa.

Om Danmark är före Sverige vet jag inte / hoppas inte. Och så är jag ändå uppvuxen i Danmark.
 
Har köpt tre Kvik-kök men inga Ikea-kök.
Gillar Kvik på det stora hela. Trevlig design till Ikeapriser. Kommer nog att köpa Kvikkök fler gånger.
Blandad respons från personalen på Kvik dock.
En del av Kvik-serierna har begränsade kombinationsmöjligheter, exempelvis Mano.

Tycker nog att danskarna liksom en del andra länder är före oss svenskar på köksdesign. Det finns en del riktigt schyssta danska kök.

mvh
David
 
WOW, Kvik har tänkt på att man inte vill skänka bort 10 centimeter under varje skåp till andan i sockeln ::)

Fiffigt !!!

Och att man kan bygga på överskåpen i 32 centimeters intervaller, det är också fiffigt ;)

Nu måste jag nog åka dit och kolla på kök oxå :p
 
Hej,

Verkar som om det är IKEA som gäller i.a.f. om man läser denna tråd...:D

Måste då gå emot majoriteten...
Vi valde mellan Kvik å IKEA blev Kvik till slut.

Detta för att dels att jag är närmare 2m (kvik design har som standardhöjd 95 cm,98 om ni tar 6 cm bänkskiva vilket vi gjorde..:D )
Finns 120 cm lådor
Har snyggare kök (tycker jag i.a.f.)
Skulle "bara" kosta 10k mer.
Har bättre självstängande lådor..
osv osv... så min rekomendation är att välja kvik (men det är ju bara jag)

Rekomenderar Kvik i Kungenskurva (Finns en ung kille där som är helt kanon,han ser vid första anblick inte ut att kunna något men när man börjar prata med han blir man glatt motbevisad, kommer dock inte ihåg namnet)

samt Arninge(Annika)

Dom monterar även skåpen så att man slipper det dom tog ca 2500 för detta av oss

Så mitt råd är ta Kvik ni kommer inte att bli besvikna...;)

/Steksmar







 
jag var hos Kvik i Kungens Kurva igår och fick jättebra, grundlig hjälp av en kvinnlig expedit. och så snygga vitvaror de hade  :surprised:

köken såg bra ut men deras björkfaner är så ultraslät och 'enfärgad' att den ser plastig ut. ikeas björkfaner är iallafall väldigt levande, (jag har en sån nexus köks/garderob.)

kvik skulle ha 32000 för mitt kök. jag pratade precis med tibrokök i bromma som ska ha 64000, men då med massiva björkluckor till väggskåpen och färgkodade (röda) luckor i bänkskåpen. det är ju trots allt en mer gedigen känsla med massiv björk. vi får se var jag hamnar till slut  :-/ just nu känner jag mig som en väldigt dum åsna mellan alla hötappar.

kvik hade väldigt smarta luckstängare. och så har ju kvik 80 cm bänkskåp (kommer upp i 95-98 cm arbetshöjd), det borde de få nobelpriset för. vi är ju faktiskt inte enbart pygméer här i landet längre.
 
fogden skrev:
Sokeln hos kvik känns lite EPA, välj ben från IKEA och deras sockelsystem om du vill hålla nere priset
Kvik har numera även sockelben (liksom Ikea)
 
Tjena,

Saknar lite feedback från Poppo här på tråden...:D

 
jag har följt tråden med spänning, men besluta mig ganska snabbt för Kvik, gillar höjden på deras design, då det blir en högre arbetshöjd och så känns det "annorlunda" och snyggare än IKEA.

Föll för Antracit/Alu
http://www.kvik.se/product.asp?PID=473&prodid=250 beställde förran veckan så det kommer om en eller 2 veckor.

ev så sätter jag på ben istället för Kviks sockel, på golvet ska jag ha svart klinkers och valnöt bänksiva. Väggar och tack blir vita med massa punktbelysning. HAr inte bestämt mig hur det blir för system på väggarna men troligtvis någom snygg öppen variant med hyllplan.

Kommer mig kosta mindre än 12000 kr Inkl allt (-vitvaror)
för det extremt stora köket på 5,72 m2 ;-)

lägger upp bilder då jag börjar
 
:-[ oooops vilken dålig svenska det blev,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.