Nissens
T tobbbias skrev:
Jag bygger allt själv. Då vet man att man får den kärlek och kvalitet man vill ha. Däremot så kan man såklart inte alla lösningar magiskt i huvudet... Men det finns ju oändligt många byggbeskrivningar på nätet. När man har läst några hundra stycken så börjar man förstå konceptet... Svenskt trä har t.ex. guider på de flesta byggdetaljer.
Hur som så är det ju en ganska liten stuga.
En enkel tumregel är ju att ett hus kostar mellan 10-20 kkr/m2. Då ingår material och timmar. Sen behöver du inte så många utomstående specialiteter i en liten stuga. Det är ju bara el du inte får dra själv. Men om du hittar rätt elektriker så kan du ju förbereda det mesta. Dra minst fyra kablar överallt i dina "rum" (hur många kan man lyckas få till på 30 JVM?) så har du tändtråd och nollor till alla dina plejd puckar :)
Det som kan ställa till det mkt när man bygger själv är ju att man får räkna med längre tider pga väder innan man fått en vädertätad konstruktion. Det kommer behöva läggas lite extra timmar på att lägga ut presenningar fram och tillbaka. Och man ska ha lite tur att det inte ska blåsa storm. Så kan ju vara bra att kunna kolla väderprognoser ofta. Kryssmäter gör du med fördel med en laser. Just det, att bygga enligt de förutsättningar du har gäller ju hemma när du renoverar ditt gamla hus. Här bygger du nytt och sätter dina egna förutsättningar. Att lägga 40 h i början på att projja upp ditt projekt tror jag gör att du kommer spara dig själv ganska många tankevurpor. (y):geek:

Så det är bara att köra :rofl: Zeke fixar biffen.
Räknar du inte med planeringen i byggtiden? Vad kallar du den tiden då?
I min värld har man flera faser i bygget, planering, införskaffning av materiel och sedan genomförandefasen. Men alla faserna är ju byggtid. För en amatör går det åt mycket mer tid för planering än för en yrkesman förstås.
 
Om nu byggaren skulle lägga omsorg på arbetet så tror jag inte att denne skulle vilja skiljas från sitt bygge efter fem år.. Känslomässigt har man nog knutit an till platsen och sin investering i tid och kraft. Snarare så att du får en person utan skills eller noggrannhet som dessutom underskattat hur mycket fritidtid denne behöver dedikera åt någon annans hus.

Skulle sälja.
Prisläget är fortfarande bra utifrån coronasommaren. Många kommer hemestra även nästa sommar och tidigt till våren så kan ni nog få skapligt betalt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
T tobbbias skrev:
500 h att bygga en 30 kvm stort/litet hus? Är det en covidsjuk pensionär som ska bygga eller ska den byggas i legobitar eller tar det verkligen så lång tid?
Tja, mina föräldrar fick en faktura på 359 timmar för att spika ihop en 25 kvm stuga bestånde av färdiga sektioner, förkapat virke och en enkel plintgrund, där allt material redan fanns på plats. Så visst går det, men jag hade satt ihop den på mindre än en vecka. Ensam.
 
  • Haha
Solweig Chramer Hjorth och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Tja, mina föräldrar fick en faktura på 359 timmar för att spika ihop en 25 kvm stuga bestånde av färdiga sektioner, förkapat virke och en enkel plintgrund, där allt material redan fanns på plats. Så visst går det, men jag hade satt ihop den på mindre än en vecka. Ensam.
Varför hjälpte du då inte dina föräldrar med stugan?
 
  • Gilla
jugge37 och 8 till
  • Laddar…
Hela upplägget låter som en hyfsat rimlig affär givet antal arbetstimmar, men jag tror inte att någon som kan göra ett vettigt byggjobb är intresserad. Då bygger man hellre långsiktigt åt sig själv.

Det som kanske kan funka är att någon får disponera/kallhyra befintlig stuga mot att göra specificerade underhållsarbeten motsvarande ca 80 - 120h per år. T.ex lagar takskador, målar fönstren, etc. Att hyra en risig sommarstuga sommartid kostar kanske 5000 kr/vecka under sommaren så för någon som t.ex är lågavlönad eller arbetslös så kanske det kan vara attraktivt? Lägg två-tre arbetsveckor på det och ha en stuga gratis resten av året.
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
Jag tror springande punkten här är avståndet "två timmar från sthlm".
Två timmar från Sthlm köpte kollegor till mig en stuga med sjötomt för en miljon. Det är visserligen mycket att göra (som på din) men de kommer göra det själva.

Så den där händiga personen (som det måste vara för att det inte ska bli ett lyxfällanhus) ska itne ha råd att låna ens till en stuga på en miljon. Det kommer antagligen spegla vad ni får ut av dealen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
A andersmc skrev:
Varför hjälpte du då inte dina föräldrar med stugan?
För att de redan hade "pratat med snickaren" som dessutom är en släkting, och de ville inte lyssna på mig när jag sa att det skulle ta tid och bli dyrt...

Men det är väl så det funkar, jag har väldigt svårt att se att mina egna barn skulle komma och visa sig vara smartare än jag, även om jag är fullständigt övertygad om att det kommer att ske när som helst :)
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
kikarhus kikarhus skrev:
Jag tycker det inte alls låter som en dum ide. Finns folk som letar efter liknande med ljus och lykta. Självhushållare som vill komma ut på landet.
Gemensamt för dessa är ju att de genrellt är drömmare utan pengar :D

Grönavågen vännerna brukar jag skicka denna till:

https://cornucopia.cornubot.se/2018/04/fredagsmys-det-har-behover-du-for-att.html

Eget hemman och går tar enormt mycket tid. Ska man dessutom utöver detta självhushålla med. Ja då ska man verkligen inte ha några andra intressen alls :D
 
  • Gilla
Vervain och 1 till
  • Laddar…
Och svaret på frågan är.

Sälj

Eller renovera det själv. Men som andra redan skrivit. Om det nu förfallit, vad säger att det inte kommer förfalla igen. Uppenbarligen saknas viljan och orken i släkten och då är det bättre att sälja och dela på pengarna.
 
Det här var allt ett känsligt ämne. :)

Det råkade stå ett litet hus på en jättetomt och huset var inte det primära för att köpa tomten. Den köptes för all skog samt jakträtten (kommer därför inte säljas). Virke har tagits ut till att snart ha byggt klart ett åretrunthus. Material verkar bli över. Dumt att kasta bort förstås men det kan sparas.


Upplägget att bygga och sedan ha rätten att bo och nyttja är rätt ointressant till merparten här ser det ut som. Har man god ekonomi så är tid mer en faktor... och högst ointressant att lägga den på att bygga någon annans hus. Det är nog som ni säger svårt att hitta en duktig snickare som har ”dålig ekonomi” och som har en familj som skulle önska sommarstuga under ett par år. De har köpt ett renoveringsobjekt i sälen som de snickrar på.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Hur är det med strandskyddet? Får man riva och bygga nytt?
 
T tanaris skrev:
För att de redan hade "pratat med snickaren" som dessutom är en släkting, och de ville inte lyssna på mig när jag sa att det skulle ta tid och bli dyrt...

Men det är väl så det funkar, jag har väldigt svårt att se att mina egna barn skulle komma och visa sig vara smartare än jag, även om jag är fullständigt övertygad om att det kommer att ske när som helst :)
Mina föräldrar frågade alltid mig först när det var något som skulle byggas.

Känner dina föräldrar inte till dina tidigare byggen?
 
T
A andersmc skrev:
Mina föräldrar frågade alltid mig först när det var något som skulle byggas.

Känner dina föräldrar inte till dina tidigare byggen?
Jo, jag byggde exakt en likadan stuga åt dem för ett gäng år sedan, fast 10 kvadrat mindre. Och den blev alldeles utmärkt (bättre än snickarnas, jag la t ex takpappen slätt) så jag förstår inte heller.

Det här är OT, men sensmoralen är att akta sig för att bli lurad av snickare :)
 
K Kirre2 skrev:
Hur är det med strandskyddet? Får man riva och bygga nytt?
Hittat på länsstyrelsens hemsida. Man måste givetvis kolla av det innan man börjar med nåt..


Tillåtna ändringar
Ofta är det tillåtet att bygga om och renovera,så länge byggnaden ska användas till samma sak som förut. Du får alltså renovera ditt hus utan dispens. Däremot får du inte bygga om ett förråd till en sommarstuga, eftersom det utvidgar din privata zon.
 
nikasp
Tror du missuppfattar lite angående käsnligt ämne, jag tycker att en sådan deal skulle bli att utnyttja någon till max för lite tillbaka. Handlade det om viss liten renovering men att riva och bygga nytt - nä. Kanske den som får nytt hus blir glad men ingen god deal alls för den andra parten tycker jag.
 
  • Gilla
MoveMe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.