Jag funderar på att dränera om längs en del av huset. Börjar se antydningar till fukt i nakna betongväggar inomhus.

Utanför ligger en gammal grävd brunn ca 50 cm från huset. Brunnen används inte till något. Den har ett betonglock, och om jag fattar det rätt sådana där runda betongväggar. Vattnet är mer än 2 m ned (provade efter skyfall). Kan man använda brunnen som dräneringsavlopp?

Om ja, hur borrar man hål i brunnsväggen? Och tätar runt?
 
Redigerat:
Staffans2000
M MagnusMaggie skrev:
Jag funderar på att dränera om längs en del av huset. Börjar se antydningar till fukt i nakna betongväggar inomhus.

Utanför ligger en gammal grävd brunn ca 50 cm från huset. Brunnen används inte till något. Den har ett betongblock, och om jag fattar det rätt sådana där runda betongväggar. Vattnet är mer än 2 m ned (provade efter skyfall). Kan man använda brunnen som dräneringsavlopp?

Om ja, hur borrar man hål i brunnsväggen? Och tätar runt?
Ja. Men den blir nog snart full om du ansluter dräneringsrören dit. Men du kan försöka.

Staffan
 
Du använder inte den, då är nästa fråga var du och dina grannar får ert vatten från?
Om du inte riskerar någons dricksvatten så är väl den sista frågan: Finns det *någon* ens teoretisk riksk för att brunnen får ett vattenstånd över den lägsta punkten på grunden?
Ett skyfall påverkar inte brunnens vattenstånd nämnvärt, Det tar tid för vatten att nå ner dit. De senare åren har det varit låg grundvattennivå i stora delar av sverige, med bevattningsförbud som följd.
Din dränering ska hålla längre.
Om du kopplar den till en brunn och vattennivån stiger över grundens höjd kommer den att leda in vatten mot huset mycket effektivare än en stenkista.
 
Njaa. Vattnet du vill dränera bort kommer ju till största delen underifrån. Om du leder dräneringsvatten in i brunnen kommer du höja ytan, vilket borde leda till mer fukt i grunden. Som ska ledas bort av dräneringen, vilket höjer nivån i brunnen. Osv osv.
Om brunnen är så nära (50 cm), är det inte bättre att pumpa ur den och därmed sänka vattennivån en aning? Hur fort fyller den upp igen? Hur djup är brunnen?
 
Det finns kommunalt vatten i området.

Jag vet inte hur djup den är, det enda jag vet är att ett två meter långt snöre med tyngd på inte visade tecken på vattenkontakt. Lyser man ned med en ficklampa ser man en vattenyta.

Jag tror inte att grundvattnet nånsin kommer upp över lägsta punkten av grunden. Skulle gissa att orsaken till fukt i väggarna är att det inte finns/någonsin har funnits nån dränering. Så fukt sugs upp vid regn. Kan det vara rimligt?
 
Hej.
Jag har en liknande fråga. Jag skulle också vilja dränera vattnet till en brunn men min gammla brunn ligger ca 9m från huset.
Dessutom undrar jag hur man gör så att inte löv och dylikt täpper till röret.
Mvh Clas
 
50 meter är ju en bit att gräva, inte läge för en stenkista (Dagvattenkasset) inom rimligt avstånd. Dräneringen ska ju inte hantera dagvatten ändå så volymbehovet borde inte bli så stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.