Ett exempel till, Cylindahäll som dottern köpte. Fler val på den.....;)

Diagram och tabell för anslutning av kabel i kopplingssplint med olika strömföringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Något liknande denna brukar kunna förekomma:
images

Leta efter "400V3N~"
"N" är viktigt, utan N är det en 400V-spis.
Har du tur så står det som i bilden "Elementspänning 230V".
Där har man även vänt lite på ordningen, det står "400V ~ 3N", "N" är fortfarande där eftersom det är en 230V-spis.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Kanske ingen kul lösning, men ... det går inte att köpa en gammal spis på Blocket som ni sedan kan sälja igen/skänka bort när ominstallationen ska ske om några år?
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla era svar!

Jag tror att jag har tillräckligt med info nu för att lösa detta.


Än en gång tusen tack för eran hjälp!
 

Bästa svaret

K Kolbello skrev:
På vitvaruföretaget Elon så säger de svepande att de flesta spisar går att koppla om mellan enfas och trefas. Men när jag ber säljaren peka ut en spis som han är bombsäker på att det går att göra så får jag svaret att han inte vågar säga detta.
Anmärkningsvärt. Hade du varit på elgiganten hade jag inte blivit förvånad, men Elon borde ha mer kunnig personal. De borde ju vara intresserade av att sälja spisar kan man tycka... Skäll på dem.

K Kolbello skrev:
Jag ringde till Electrolux då de hade den 70 cm spis med häll som vi önskade (en enklare basspis). Men inte ens deras ansvariga inom detta kunde svara utan bad att få återkomma. Har nu väntat i flera dagar utan att ha fått något svar alls.
Än mer anmärkningsvärt, eller kanske inte. Du pratade antagligen med deras first line support och dessa individer verkar oftast mindre bemedlade och åstadkommer inget annat än att sätta tillverkaren i dålig dager. Men skäll på dem i alla fall, om de nu är intresserade av att folk köper deras spisar.... :rolleyes:

K Kolbello skrev:
jag har en elektriker som om tio dagar skall komma till lägenheten och installera några nya eluttag och en del annat smått.

Men inte ens han kunde svara på hur jag skulle göra. Han pratade något om att han skall dra fram en nolla till spisuttaget och montera ett uttag för stickkontakt där för 230v spis (idag är den trasiga 230v spisen fastkopplad med kabel till elen i väggen, alltså inget uttag för stickkontakt).
Men nu passerar vi verkligen en skamgräns. Ok, det finns elektriker som endast lärt sig dra åt en skruv och så finns de elektriker som faktiskt är pålästa och yrkesskickliga. Jag rekommenderar att du avbokar denna elektriker (och passar på att skälla på deras inkompetens) och söker en ny. Mindre elfirmor brukar ha bättre på fötterna. Följ inte de råd du fick här av denna.

K Kolbello skrev:
Men det är just hur jag skall kontrollera detta, vilken 230v spis som är omkopplingsbar när inte ens säljarna i vitvarubutikerna kan säga detta till mig.
står det på något sätt i beteckningen på spisen som jag skall titta efter?
Tyvärr framgår det endast i undantagsfall av bruksanvisning och information på nätet, utan man behöver ha spisen fysiskt framför sig så att man kan titta på inkopplingsanvisningen som finns på baksidan. Det finns tydligen ingen standard som säger att man ska ange inkopplingsanvisningen i bruksanvisningen. Det är varken en säkerhetsfråga eller energibesparingsfråga så ingen i EU-slips är intresserad, och det är dessutom främst i Sverige som är det en viktig fråga.

Det ska framgå av den fullständiga modellbeteckningen, men då ska man ju veta exakt vad man ska titta efter. Det är sådant man har kundsupport och butikspersonal till!

Vad ska man då titta efter på inkopplingsanvisningen?

Du ska i grunden leta efter en spis som kan kopplas till "400 V 3N~". Betydelsen kan du läsa om här: Koppla in en spis, häll eller ugn - Byggahus.se Men inte alla anvisningar använder denna beteckning utan det kan slira lite så man behöver dubbelkolla.

Här är en större version av bilden som Fotografen postade. Den är helt igenom korrekt med avseende på beteckningar och även extra tydlig med elementspänningen 230 V.

Den har trefasalternativet med tre faser, nolla och skyddsjord, inringat i blått. En sak du bör titta efter är avarter till spisar som inte kopplas till tre faser och som har en märkeffekt på långt under 11 kW.

Viktigt också att den har ett alternativ för enfas, inringat i rött. Det kan förekomma trefas 230 V-spisar som inte kan kopplas enfas pga underdimensionering av det interna kablaget.

Inkopplingsanvisning för spis med enfas 230V markerad i rött och trefas 400V 3N~ i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från https://www.byggahus.se/forum/threa...i-nuvarande-spisuttag-bilder-och-info.221191/


Här är en annan korrekt bild, denna från en electroluxspis. Återigen, alternativ för både enfas (230 V~) och trefas (400 V 3N~)
Diagram visar elektriska anslutningar för spisar med 230V~ och 400V 3N~ alternativ inringade.
Bild från https://www.byggahus.se/forum/threa...kopplad-400-eller-230-volt-hur-koppla.252533/

Detta är ett exempel på spis som du inte ska köpa. Det står "400 V 3~", dvs "N" saknas i beteckningen. Du kan visserligen använda en sådan spis efter att lägenheten konverterats till trefas, men inte idag.

Inkopplingsanvisning för spis med "380V 3~" markerat i blått, vilket indikerar olämplig för enfas, överkryssat som varning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Totem och 37 till
  • Laddar…
Wow! Tack Bo Siltberg!

Vilket fantastiskt bra svar jag fick utav dig. Jag utnämnde det till det bästa svaret av alla!!!

Nu vet jag precis vad jag bör titta efter när jag åker och köper spis imorgon.

tusen tack alla ni andra som tog er tid och var villiga att förklara för mig vad jag bör tänka på och så

Med vänlig hälsning
Kolbello
 
K Kolbello skrev:
Hejsan!

Vår spis pajade för ett tag sedan och nu måste vi köpa en ny.
Vi har under en tid (ca 2 år) kört på campingplattor när vi (frugan) har lagat mat men det är väldigt jobbigt i längden.

Men fick precis reda av vår ordförande i bostadsrättsföreningen att man beslutat att elrenovera hela områdets lägenheter. I samband med detta så kommer man att installera trefas till lägenheterna. Man beräknar att vår lägenhet inom 2 till 3 år kommer att få trefas.

Men då vår spis nu är trasig och jag måste köpa en ny så vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
Jag vill ju inte köpa en ny 230v spis nu för att bara om några år behöva köpa en ny 400v spis.

På vitvaruföretaget Elon så säger de svepande att de flesta spisar går att koppla om mellan enfas och trefas. Men när jag ber säljaren peka ut en spis som han är bombsäker på att det går att göra så får jag svaret att han inte vågar säga detta.

Jag ringde till Electrolux då de hade den 70 cm spis med häll som vi önskade (en enklare basspis). Men inte ens deras ansvariga inom detta kunde svara utan bad att få återkomma. Har nu väntat i flera dagar utan att ha fått något svar alls.

jag har en elektriker som om tio dagar skall komma till lägenheten och installera några nya eluttag och en del annat smått.

Men inte ens han kunde svara på hur jag skulle göra. Han pratade något om att han skall dra fram en nolla till spisuttaget och montera ett uttag för stickkontakt där för 230v spis (idag är den trasiga 230v spisen fastkopplad med kabel till elen i väggen, alltså inget uttag för stickkontakt).

Kan någon vänlig själ här råda mig hur jag skall göra.

Spisen måste vara 70 cm bred, omkopplingsbar mellan enfas till trefas och får helst inte vara dyrare än 10 000:-

Spisen vi är intresserade av finns i en 230v version och en 400v men vi är intresserade av 230v:
Electrolux Spis EKC7051BOW 230 Volt (vit)

Manualen finns här (men det står inte om den är för 230v eller 400v versionen:
[länk]

Tack på förhand!
Kolbello
kolla på Blocket och köp/få en där till att börja med.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K Kolbello skrev:
Hejsan!

Vår spis pajade för ett tag sedan och nu måste vi köpa en ny.
Vi har under en tid (ca 2 år) kört på campingplattor när vi (frugan) har lagat mat men det är väldigt jobbigt i längden.

Men fick precis reda av vår ordförande i bostadsrättsföreningen att man beslutat att elrenovera hela områdets lägenheter. I samband med detta så kommer man att installera trefas till lägenheterna. Man beräknar att vår lägenhet inom 2 till 3 år kommer att få trefas.

Men då vår spis nu är trasig och jag måste köpa en ny så vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
Jag vill ju inte köpa en ny 230v spis nu för att bara om några år behöva köpa en ny 400v spis.

På vitvaruföretaget Elon så säger de svepande att de flesta spisar går att koppla om mellan enfas och trefas. Men när jag ber säljaren peka ut en spis som han är bombsäker på att det går att göra så får jag svaret att han inte vågar säga detta.

Jag ringde till Electrolux då de hade den 70 cm spis med häll som vi önskade (en enklare basspis). Men inte ens deras ansvariga inom detta kunde svara utan bad att få återkomma. Har nu väntat i flera dagar utan att ha fått något svar alls.

jag har en elektriker som om tio dagar skall komma till lägenheten och installera några nya eluttag och en del annat smått.

Men inte ens han kunde svara på hur jag skulle göra. Han pratade något om att han skall dra fram en nolla till spisuttaget och montera ett uttag för stickkontakt där för 230v spis (idag är den trasiga 230v spisen fastkopplad med kabel till elen i väggen, alltså inget uttag för stickkontakt).

Kan någon vänlig själ här råda mig hur jag skall göra.

Spisen måste vara 70 cm bred, omkopplingsbar mellan enfas till trefas och får helst inte vara dyrare än 10 000:-

Spisen vi är intresserade av finns i en 230v version och en 400v men vi är intresserade av 230v:
Electrolux Spis EKC7051BOW 230 Volt (vit)

Manualen finns här (men det står inte om den är för 230v eller 400v versionen:
[länk]

Tack på förhand!
Kolbello
Köp en begagnad spis. Det finns massor av bra, nästan nya spisar på marknaden just för att folk renoverar hela tiden (och då byter till inbyggd häll/ugn).
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
K Kolbello skrev:
Hejsan!

Vår spis pajade för ett tag sedan och nu måste vi köpa en ny.
Vi har under en tid (ca 2 år) kört på campingplattor när vi (frugan) har lagat mat men det är väldigt jobbigt i längden.

Men fick precis reda av vår ordförande i bostadsrättsföreningen att man beslutat att elrenovera hela områdets lägenheter. I samband med detta så kommer man att installera trefas till lägenheterna. Man beräknar att vår lägenhet inom 2 till 3 år kommer att få trefas.

Men då vår spis nu är trasig och jag måste köpa en ny så vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
Jag vill ju inte köpa en ny 230v spis nu för att bara om några år behöva köpa en ny 400v spis.

På vitvaruföretaget Elon så säger de svepande att de flesta spisar går att koppla om mellan enfas och trefas. Men när jag ber säljaren peka ut en spis som han är bombsäker på att det går att göra så får jag svaret att han inte vågar säga detta.

Jag ringde till Electrolux då de hade den 70 cm spis med häll som vi önskade (en enklare basspis). Men inte ens deras ansvariga inom detta kunde svara utan bad att få återkomma. Har nu väntat i flera dagar utan att ha fått något svar alls.

jag har en elektriker som om tio dagar skall komma till lägenheten och installera några nya eluttag och en del annat smått.

Men inte ens han kunde svara på hur jag skulle göra. Han pratade något om att han skall dra fram en nolla till spisuttaget och montera ett uttag för stickkontakt där för 230v spis (idag är den trasiga 230v spisen fastkopplad med kabel till elen i väggen, alltså inget uttag för stickkontakt).

Kan någon vänlig själ här råda mig hur jag skall göra.

Spisen måste vara 70 cm bred, omkopplingsbar mellan enfas till trefas och får helst inte vara dyrare än 10 000:-

Spisen vi är intresserade av finns i en 230v version och en 400v men vi är intresserade av 230v:
Electrolux Spis EKC7051BOW 230 Volt (vit)

Manualen finns här (men det står inte om den är för 230v eller 400v versionen:
[länk]

Tack på förhand!
Kolbello
Ni måste se till att nolla är framdraget till kontakten eller uttaget vid spis när elen görs om,sen välja en spis med 230 V elementspänning . Om ni nu har 230 voltspis då har ni nolla + 1 fas men med ny spis måste den bleckas ihop på plint bakom spis. När trefas är inkopplat måste 5 ledare dras till spisen och då ta bort byglingar på plinten. 400V produkter har försvunnit aĺlt mer på marknaden eftersom det är mest i sverige det använts och det är så liten marknad för tillverkarna. Hälsningar från en gammal montör.
 
S safecracker skrev:
Köp en begagnad spis. Det finns massor av bra, nästan nya spisar på marknaden just för att folk renoverar hela tiden (och då byter till inbyggd häll/ugn).
Jag misstänker att det är svårare att hitta en 70 cm spis på blocket dock. Jag sålde en 60-spis och skrev inte ut bredden då jag tänkte att 60 är underförstått om man inte skriver annat, men det ringde mängder med folk som undrade om det var en 70-spis.
 
B Bigfoot skrev:
Jag misstänker att det är svårare att hitta en 70 cm spis på blocket dock. Jag sålde en 60-spis och skrev inte ut bredden då jag tänkte att 60 är underförstått om man inte skriver annat, men det ringde mängder med folk som undrade om det var en 70-spis.
Beror på var man bor antar jag. Jag hade inga problem att hitta 70 cm spis i Storstockholm förra året. En snabb koll på Blocket ger ganska många träffar i övriga landet också.
 
Ytterligare ett exempel på hur det kan/brukar se ut. Här min egen spis sedan dackefejden ungefär... kan kopplas in med en, två eller tre faser.
Vi har bara enfas i lägenheten, och det är lite surt faktiskt. Blir dåligt drag i plattorna om man kör alla samtidigt, gissar att spisen är lite fiffig och fördelar tillgänglig effekt solidariskt på något vis. Så grattis till stundande trefas! :)
 
  • Elektrisk schematiketikett från en Bosch-spis som visar kopplingsmöjligheter för en, två och tre faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att döma av den begränsade märkeffekten så är det ingen "riktig" spis ni har, utan nånting Bosch har snålat in på. Den är dessutom felmärkt map säkring. Det ni upplever med "dålig drag" är troligen spisen själv som begränsar effekten, annars är det fel i anläggningen. Spisen kan ha en inställning för max effekt som den själv ser till att inte överskrida. Så den passar bra i en enfaslägenhet, men ni kommer inte att kunna nyttja den fullt ut även om ni hade trefas.

J jsl skrev:
kolla på Blocket och köp/få en där till att börja med.
S safecracker skrev:
Köp en begagnad spis. Det finns massor av bra, nästan nya spisar på marknaden just för att folk renoverar hela tiden (och då byter till inbyggd häll/ugn).
Jag ser att tråden hamnat i BH's nyhetsbrev ;)
När jag klickar på länken i mailet så hamnar jag på första inlägget.
Men så verkar det inte vara för er då ni inte läst hela tråden från första inlägget!?
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att döma av den begränsade märkeffekten så är det ingen "riktig" spis ni har, utan nånting Bosch har snålat in på. Den är dessutom felmärkt map säkring. Det ni upplever med "dålig drag" är troligen spisen själv som begränsar effekten, annars är det fel i anläggningen. Spisen kan ha en inställning för max effekt som den själv ser till att inte överskrida. Så den passar bra i en enfaslägenhet, men ni kommer inte att kunna nyttja den fullt ut även om ni hade trefas.



Jag ser att tråden hamnat i BH's nyhetsbrev ;)
När jag klickar på länken i mailet så hamnar jag på första inlägget.
Men så verkar det inte vara för er då ni inte läst hela tråden från första inlägget!?
OK...
 
En annan vinkling på det hela: Kommer brf:en verkligen byta inne i din lägenhet? Här byttes elstammarna, alltså fram till lägenhetens central, av föreningen. Elinstallationer inne i lägenheten är vanligtvis innehavarens ansvar?
Jag har alltså fortfarande en 230V-spis men möjlighet att installera en 400V när jag nån gång köper ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.