Som rubriken säger egentligen.
Vintern är snart här och jag vill kunna flytta mina tomatplantor inomhus för att fortsätta odla dom där, eller plantera nya tomater,gurkor eller kryddor etc och ha en odling igång hela året oberoende av vädret och borta från ogräs och sniglar.

Jag har flera tomma rum i källaren, så yta är inget problem. Min tanke och önskan är att enkelt bygga "ett rum i rummet" med reglar och klä detta med växthusplast på rulle, med en öppning med dragkedja (som man har vid renoveringar). Kanske klä med två lager plast, ett på insidan av reglarna och ett på utsidan så det blir en luftspärr som isolerar lite för kylan som är i källaren på vintern.

Min fråga är om det kan skada källaren med en ökad fuktnivå? Källaren är i bra skick idag och vill att den ska fortsätta vara det eftersom jag kommer bo här många år till.

Som en annan användare skrev, innan skämten haglar på om cannabisodlingar så är detta inte en sån. Jag kommer posta bilder här senare när bygget är igång och när senare odlingen är det också.
 
Hej!
Spännande idé.
Utgår från att du även tänkt ha växtbelysning..?
Har du kalkylerat på hur mycket ström det kommer att förbruka?

Ventilation behöver du nog också. För att det ska fungera under vintertid, så behövs någon form av värmeväxlare med värmebatterier (som kan förvärma den kalla luften).
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Spännande idé.
Utgår från att du även tänkt ha växtbelysning..?
Har du kalkylerat på hur mycket ström det kommer att förbruka?

Ventilation behöver du nog också. För att det ska fungera under vintertid, så behövs någon form av värmeväxlare med värmebatterier (som kan förvärma den kalla luften).
Ja precis, jag hade tänkt att ha växtbelysning, har inte funderat på förbrukningen då jag inte kommit dit i planeringen ännu.
Min förhoppning var att växtbelysningen skulle generera värme inuti växthuset. Ventilation går att ordna annars då utsläpp också finns i det rummet.

Men är det en fuktrisk för källaren?
 
  • Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
Ja, det känns som en uppenbar fuktrisk för källaren.

Har du funderat på hur det kommer sig att vi inte odlar tomater och gurka i växthus i Sverige vintertid?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det känns som en uppenbar fuktrisk för källaren.

Har du funderat på hur det kommer sig att vi inte odlar tomater och gurka i växthus i Sverige vintertid?
Det är ju därför jag skriver och frågar, har sett att fler har gjort detta.
Om jag har funderat på det? Kan det vara på grund av kylan och färre soltimmar? Har du funderat över om växtlampor finns och om det är varmare inomhus än utomhus på vintern?
 
  • Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Växthus i källaren, varför?
Det kan väl inte vara någon form av Cannabis Sativa som du tänker odla?

Annars odlar man ju helst där det finns solljus, och där grannarna kan se vad man pysslar med.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Växthus i källaren, varför?
Det kan väl inte vara någon form av Cannabis Sativa som du tänker odla?

Annars odlar man ju helst där det finns solljus, och där grannarna kan se vad man pysslar med.
Jag har både trädgårdsland och uterum fyllt med grönssksodlingar, men sedan idag är det tomt och urstädat även i uterummet. Så därför önskar jag om det skulle gå att kunna odla i källaren under vinterhalvåret också.
Som jag skrev i första posten så är inte cannabis det handlar om så kommentaren är bara onödig.
Jag söker bara svar på hur man kan undvika fuktskada källaren om man bygger ett "växthus" där.
 
M maria01 skrev:
Bara köpa ett odlings tält att ställa i källaren ofta ingår allt lampor sprinklersystem

[länk] Finns i mängder av olika priser
Hej tack för tipset. Har sett de också men är mer sugen på att bygga mig en egen för att maximera möjlig yta i rummet där jag tänker placera det. Blir ganska mycket billigare och lite stabilare dessutom:)
 
P Plars skrev:
[länk]

Förvisso inte en källare, men det verkar inte vara så varmt i det garaget heller. Det är uppenbarligen till och med lönsamt att odla för försäljning. Du får gärna återkoppla kostnad per kg gröda så man kan jämföra med butikspris. Vore intressant att veta hur stor skillnaden blir.
Jag läste den artikeln också! Jag kommer fota bilder under bygget och när det är igång senare så ni får se, priset ska jag försöka räkna ut också.
Måste bara veta hur jag ska bygga så det inte ger någon fuktskada i källaren.
 
Jag har i flera års tid odlat hydroponiskt i köket, men det skåpet är rätt öppet så det här med ventilation löser sig själv där.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hydroponisk-odling.270066/

Visst kan man köpa odlingstält, men det är roligare att bygga själv.

Jag läste om nån som byggde in i en garderob, han fick problem med fukten (det blev kondens på plasten som rann ner och det fanns ju ingen dränering). Jag har haft problem med att returslangar satt igen av rötter så det runnit över. Så första steget är nog att se till att man har ett underlag som kan ta hand om vatten. Behöver kanske inte vara våtrumsstandard dock.

Riktig växtbelysning är dyrt. Jag körde med blandat kallvita och varmvita lågenergilampor, men sånt börjar bli svårt att få tag på (jag har en låda kallvita jag köpte på rea på Hornbach eftersom nästan alla andra ställen bara hade varmvita, men nu går varmvita knappt att få tag på heller). Men man behöver kanske inte ha optimalt ljus om man inte är ute efter att maximera avkastningen. Läste en artikel av nån expert som tyckte att det är bättre med mycket ljus än att det nödvändigtvis ska vara rätt färg på ljuset. Men det finns andra som säger att färgen är viktigare.
 
Den mängd ljus som går åt för att faktiskt kunna skörda något vettigt är ganska stor. Och beroende på vad du tänkte göra av värmen så kan det finnas ekonomi i det. Dvs kär du direltverkande el idag så blir det inte så mycket dyrare för dig med uppvärmningen förutsatt att du inte börjar värma upp mer av huset än tidigare.
Beroende på hur mycket du tänkte odla så kan det vara en idé att förvärma luften i växthuset för att sen skicka in det i huset.
Skickat du ut varm luft i en kall källare så finns risk för kondens.
Ju värmare du har det i växthuset ju mer ljus behöver du också.
Så en medelväg är nog att sikta på 20 grader.
Är syftet att få grönsaker så är det bara att köra. Är det ekonomi så är det inte en toppen idé.
Själv kör jag vanliga lysrör för min odling som brukar börja i januari i ett fönster.
Där försöker jag hålla ner temperaturen till under 20 grader för att de ska matcha mängden ljus
 
  • Gilla
Ägeretthus
  • Laddar…
Ä Ägeretthus skrev:
Som rubriken säger egentligen.
Vintern är snart här och jag vill kunna flytta mina tomatplantor inomhus för att fortsätta odla dom där, eller plantera nya tomater,gurkor eller kryddor etc och ha en odling igång hela året oberoende av vädret och borta från ogräs och sniglar.

Jag har flera tomma rum i källaren, så yta är inget problem. Min tanke och önskan är att enkelt bygga "ett rum i rummet" med reglar och klä detta med växthusplast på rulle, med en öppning med dragkedja (som man har vid renoveringar). Kanske klä med två lager plast, ett på insidan av reglarna och ett på utsidan så det blir en luftspärr som isolerar lite för kylan som är i källaren på vintern.

Min fråga är om det kan skada källaren med en ökad fuktnivå? Källaren är i bra skick idag och vill att den ska fortsätta vara det eftersom jag kommer bo här många år till.

Som en annan användare skrev, innan skämten haglar på om cannabisodlingar så är detta inte en sån. Jag kommer posta bilder här senare när bygget är igång och när senare odlingen är det också.
Fukthalten i luften reglerar du med en avfuktare. Du får samtidigt rent vatten som kan recirkuleras i odlingen. Ett odlingstält kan du skaffa senare när du fått kontrollrutiner över bevattning och ohyra. Belysningen är en helt annan fråga...
 
Att avfukta luften gör ju att den blir torr, många växter föredrar fuktig luft så det är risk att det blir kontraproduktivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.