Hej!

Håller på att slita bort den gamla karmen och dörr till toaletten. Och nu har jag kommit så långt som att fått bort allt. Problemet är att någon har spikat karmen och tröskeln från insidan på något höger? Och nu lär jag såga bort spikarna. Problem är att betongen är gammal och porös det faller bitar hela tiden från skiten. Hur och vad ska jag tänka på när jag ska borra och skruva dit karmskruvar när betongen är som den är. Vad tycker ni att jag ska göra utan att förstöra för mycket? Tacksam för svar
 
  • Rivning av gammal dörrkarm och tröskel med exponerad, porös betong och träspill på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avlägsnad dörrkarm vid en toalett med synliga spikar och porös betong där tröskeln varit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal, porös betongvägg med en utstickande spik vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borttagen dörrkarm och tröskel i ett renoveringsprojekt där spikar och porös betong syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd infästningar avsedda för lättbetong en del "limmar" fast karmen med fogskum om de inte lyckas få karmen att sitta bra.
Ett annat knep om det finns plats nog är att fästa remsor av plywood i lättbetongen längs långsidorna därefter kan man fästa karmen som vanligt.
 
  • Gilla
Raiden1983
  • Laddar…
Raiden1983 Raiden1983 skrev:
Hej!

Håller på att slita bort den gamla karmen och dörr till toaletten. Och nu har jag kommit så långt som att fått bort allt. Problemet är att någon har spikat karmen och tröskeln från insidan på något höger? Och nu lär jag såga bort spikarna. Problem är att betongen är gammal och porös det faller bitar hela tiden från skiten. Hur och vad ska jag tänka på när jag ska borra och skruva dit karmskruvar när betongen är som den är. Vad tycker ni att jag ska göra utan att förstöra för mycket? Tacksam för svar

1. Jag skulle kapa av spiken med en vinkelkap.
2. Ta bort betongen som är lös.
3. Gör en grovspackling med gypsum för att fylla igen ojämnheter.

Sen monterar du karmhylsa i dörrkarmen.
Typ en sån här. (Finns säkert flera fabrikat.)
https://www.brider.se/forbrukningsa...YyhKE4Yjs8MEPoBDpFG6gIp7hUsCYVQ0aAk2KEALw_wcB
Se till att få rätt längd på hylsan eller köp flera längder.

Sen sätter du en lättbetong skruv genom hylsan. Du kan för-borra med smalt borr om du är orolig att väggen ska spricka. Var aktsam för el rör till tex strömbrytare i väggen då skruven är ganska långa. Typ en sån här. (Finns säkert flera fabrikat.)https://www.brider.se/forbrukningsa...ongskruv-indu-prog-rund-skalle-essve-corrseal

Finns säkert nån som har några andra trix, men så som jag beskriver har fungerat för mig.

Lycka till
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
Ok tack ska försöka med det :)

Nu har jag kommit så långt med att fått bort gamla karmen och provmonterat den nya. Men det är nivåskillnad mellan hallen och in till badrummet med ca 2cm höjdskillnad. Och dom trösklarna te.x byggmax säljer passar inte. Hur kan jag bära mig åt med detta?
 
  • Höjdskillnad mellan golv i hall och badrum med borttagen dörrkarm och tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Raiden1983 Raiden1983 skrev:
Ok tack ska försöka med det :)

Nu har jag kommit så långt med att fått bort gamla karmen och provmonterat den nya. Men det är nivåskillnad mellan hallen och in till badrummet med ca 2cm höjdskillnad. Och dom trösklarna te.x byggmax säljer passar inte. Hur kan jag bära mig åt med detta?
Kan du inte få upp karmen 2 cm? Om inte måste väl sågen fram.
 
Jag utgår ifrån att du köpt en badrumströskel som är lite högre och den ändå är för låg. Då kan du testa att höja upp den med att lägga den tröskeln du fick med dörrkarmen under badrumströskeln. Denna lösning kanske löser ditt problem, men kan tyvärr också göra att du får problem med dörren. När du ska hänga dit dörren så kommer nog dörren vara för stor för dörrhålet. Då det ser ut som karmen står nere i försänkningen. Svårt att se på bilden. Men är den jämnt med resten av golvet så är det rätt.

Det går att lösa ganska lätt med att såga av dörren i underkant.

Om nu karmen står lägre än det andra golvet och du har andra dörrar precis jämte toadörren så kan du få handtagen i olika höjd, vilket inte är så snyggt. Så det är att rekommendera att höja karmen med distans bitar för att få upp den till ”vanliga” golv nivån som andra dörrar har.
 
Redigerat:
  • Gilla
Raiden1983
  • Laddar…
P Pekman skrev:
Jag utgår ifrån att du köpt en badrumströskel som är lite högre och den ändå är för låg. Då kan du testa att höja upp den med att lägga den tröskeln du fick med dörrkarmen under badrumströskeln. Denna lösning kanske löser ditt problem, men kan tyvärr också göra att du får problem med dörren. När du ska hänga dit dörren så kommer nog dörren vara för stor för dörrhålet. Då det ser ut som karmen står nere i försänkningen. Svårt att se på bilden. Men är den jämnt med resten av golvet så är det rätt.

Det går att lösa ganska lätt med att såga av dörren i underkant.

Om nu karmen står lägre än det andra golvet och du har andra dörrar precis jämte toadörren så kan du få handtagen i olika höjd, vilket inte är så snyggt. Så det är att rekommendera att höja karmen med distans bitar för att få upp den till ”vanliga” golv nivån som andra dörrar har.
Ok tack ska pröva göra sån lösning får se om det hjälper.
 
Om det behövs en tröskel som är ännu högre än badrumströskeln så är det vanligt att limma och skruva på en ek bit och plugga skruvhålen med ek-pluggar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.