Bor i en bostadsrättsförening som förut varit ett Comhem-hus. Sedan några år har vi istället Telia som leverantör. Visst bör det då vara helt ok att ta bort det gamla comhem-uttaget i samband m en renovering?
 
N NettanC skrev:
Bor i en bostadsrättsförening som förut varit ett Comhem-hus. Sedan några år har vi istället Telia som leverantör. Visst bör det då vara helt ok att ta bort det gamla comhem-uttaget i samband m en renovering?
Vad svarade styrelsen när du frågade?
 
D Daniel_M_ skrev:
Vad svarade styrelsen när du frågade?
Att jag skulle ställa frågan till Comhem och det är helt hopplöst att få kontakt med dom.
 
N NettanC skrev:
Att jag skulle ställa frågan till Comhem och det är helt hopplöst att få kontakt med dom.
Så "utrustningen" tillhör comhem som ni inte längre har avtal med!? Demontera och skicka tillbaka till dem för destruktion :)
 
  • Gilla
NettanC
  • Laddar…
Märkligt att styrelsen inte kan svara, men har ni inte comhem längre så hade jag tagit bort det.
 
  • Gilla
NettanC
  • Laddar…
@NettanC nej, du får inte koppla bort detta uttag själv. Anledningen till detta är att kabeltv-nätet är ett delat medium. Om du själv ändrar är risken att du påverkar någon annan negativt, med risk för att någon ställer ersättningskrav mot er. Det du behöver är en cant-certifierad tekniker (cant.se). Denne kan koppla bort uttaget på ett korrekt sätt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
@NettanC nej, du får inte koppla bort detta uttag själv. Anledningen till detta är att kabeltv-nätet är ett delat medium. Om du själv ändrar är risken att du påverkar någon annan negativt, med risk för att någon ställer ersättningskrav mot er. Det du behöver är en cant-certifierad tekniker (cant.se). Denne kan koppla bort uttaget på ett korrekt sätt.
Om dom inte har comhem, hur påverkar man någon annan?
 
M merbanan skrev:
@NettanC nej, du får inte koppla bort detta uttag själv. Anledningen till detta är att kabeltv-nätet är ett delat medium. Om du själv ändrar är risken att du påverkar någon annan negativt, med risk för att någon ställer ersättningskrav mot er. Det du behöver är en cant-certifierad tekniker (cant.se). Denne kan koppla bort uttaget på ett korrekt sätt.
Ok! Tolkar jag dig rätt att trots att vi inte längre nyttjar Comhems tjänster så kan det nätet användas ändå till något annat? Vi har en annan installation bredvid det uttag man vill ta bort som är gjort av Telia så många medlemmar tänker att Comhems är ”dött” nu mer.
 
Om kabelnätet är avvecklat så kan man ju göra vad man vill med föreningens välsignelse. Frågan är om det verkligen är det. Jag som förening skulle inte bara riva infrastruktur som fungerar, jag har sett föreningar som bytt tillbaka till Comhem för sin gruppanslutning trots att de hade fiber in i huset. Iaf jag antog att nätet fortfarande var aktivt då föreningen tyckte man skulle kontakta Comhem. Men det kan ju enkelt testas med en antennkabel och en kanalavsökning på tvn. Alternativt gå till Comhems hemsida och knappa in adressen för att se vilken tjänst man kan få er adress.
 
  • Gilla
NettanC
  • Laddar…
Det kan kanske vara bra att ha ett fungerande alternativt nät rent förhandlingsmässigt när avtal ska förnyas.
 
  • Gilla
NettanC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.