Vi ska lägga om taket i sommar och velat nu mellan att göra arbetet själva eller leja ut det. Det gäller betongpannor på ett litet enkelt sadeltak på ca 80 kvm, samt nya vindskivor, rännor, och lite plåtarbete runt skorsten och lucka.

De offerter vi har fått in ligger alla mellan 90 och 100k efter rot, vilket jag upplever som rätt mycket? Är det någon i Stockholmsområdet som gjort likvärdig omläggning?

Jag har höftat materialkostnaden till ca 30-40k vilket stämmer överens med offerterna. Och vi lutar nu åt att göra jobbet själva. Vi har lagt papp, läkt, och pannor tidigare. Det som oroar mig är det plåtarbete som behövs göras runt skorsten och lucka. Är detta svårt att få till själv om man har tummen på ett godtagbart ställe?
 
Ni kan ju lägga taket själv och anlita plåtslagare för plåtarbeten. Så gjorde jag och det är jag nöjd med. Det blev inte så många tusenlappar.
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Ni kan ju lägga taket själv och anlita plåtslagare för plåtarbeten. Så gjorde jag och det är jag nöjd med. Det blev inte så många tusenlappar.
Hur lång tid tog det för dig?
 
3 veckor för 2 man. Vi började sex på morgonen och körde till fyra varje dag. Då rev vi allt utom takstolar, förstärkte takstolarna, byggde två kupor, lade råspont, papp samt läkt och pannor.

Med två kupor och två verandor var det många kapningar av pannor och det är ganska segt.

Ska ni ”bara” byta papp, läkt och pannor tar det inte många dagar.

Bifogar ett par bilder
Renoveringsarbete på hustak med delvis avlägsnade takpannor och synliga takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete på ett rött trähus, man förstärker takstolar och konstruerar en ny takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rött hus med svart tak, två kupor och en veranda, hund på gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niblet och 2 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
3 veckor för 2 man. Vi började sex på morgonen och körde till fyra varje dag. Då rev vi allt utom takstolar, förstärkte takstolarna, byggde två kupor, lade råspont, papp samt läkt och pannor.

Med två kupor och två verandor var det många kapningar av pannor och det är ganska segt.

Ska ni ”bara” byta papp, läkt och pannor tar det inte många dagar.

Bifogar ett par bilder
[bild]
[bild]
[bild]

Tack! Och snyggt gjort! Jag tänker att vi borde klara oss på 2 man i en vecka! Vilket gör att det känns helt uppåt väggarna att takfirmorna vill ha 90k (innan rot) för att göra det jobbet!
 
Kör själv är mitt tips. Det är kul att lägga tak och man får den sköna känslan av att man gjort det själv.

Lycka till!
 
lägg taket själv , men anlita plåtslagare för plåtarbeten är mitt tips.
 
Hur blev det? Vi har liknande tak, fast vi har 88kvm. Hittills fått en offert på plåt (planja trend) på 190k
 
M
T Tompsa skrev:
Vi ska lägga om taket i sommar och velat nu mellan att göra arbetet själva eller leja ut det. Det gäller betongpannor på ett litet enkelt sadeltak på ca 80 kvm, samt nya vindskivor, rännor, och lite plåtarbete runt skorsten och lucka.

De offerter vi har fått in ligger alla mellan 90 och 100k efter rot, vilket jag upplever som rätt mycket? Är det någon i Stockholmsområdet som gjort likvärdig omläggning?

Jag har höftat materialkostnaden till ca 30-40k vilket stämmer överens med offerterna. Och vi lutar nu åt att göra jobbet själva. Vi har lagt papp, läkt, och pannor tidigare. Det som oroar mig är det plåtarbete som behövs göras runt skorsten och lucka. Är detta svårt att få till själv om man har tummen på ett godtagbart ställe?
takarbetarna har ju timlön,skatt o moms arbetsgivaravgifter som kostar,ställning(dyr),milersättning,det pris ni fått är sjukt lågt så det låter som svart arbetskraft eller slarv med ställning,idag kostar takbyte enligt shablon från 1600 kvadraten o sen dyrare om firman är stor med många anställda så omkostnader är dyr,Men har ni tuden o orken o inte höjdrädda så gör det själv,omen gör det rätt för är olyckan framme så täcker nog inga garantier från försäkringsbolag.sen räkna med att det blir dyrare än dom 40 du skrev,färg,ställning,trekantslist,plåt,skorsstensbeklädnad,snörasskydd osv osv,sen har ni inte rabatter som takfirmor på material.
 
  • Gilla
Uppländare
  • Laddar…
M Ronny takläggare1 skrev:
takarbetarna har ju timlön,skatt o moms arbetsgivaravgifter som kostar,ställning(dyr),milersättning,det pris ni fått är sjukt lågt så det låter som svart arbetskraft eller slarv med ställning,idag kostar takbyte enligt shablon från 1600 kvadraten o sen dyrare om firman är stor med många anställda så omkostnader är dyr,Men har ni tuden o orken o inte höjdrädda så gör det själv,omen gör det rätt för är olyckan framme så täcker nog inga garantier från försäkringsbolag.sen räkna med att det blir dyrare än dom 40 du skrev,färg,ställning,trekantslist,plåt,skorsstensbeklädnad,snörasskydd osv osv,sen har ni inte rabatter som takfirmor på material.
vart kan jag se denna schablon på 1600kr/kvadraten ? Det låter otroligt dyrt jämfört med andra hantverkare tjänster. Jag kan förstå stora bostadsrättsföreningar med komplicerade tak, höga höjder och mycket kapital. Men en villa på 100 kvm 4 m ovanför marken ?!?

och materialet jag kan köpa som lekman i affären har varit i samma nivå som materialet i de offerter jag fått.

antingen så verkar ingen använda sig av dessa ”schablon prissatta hantverkare” för jag känner ingen som betalat dessa priser...

Om man drar bort materialkostnader. Vad blir timpriset ungefär ? vad som kund kan man göra för att få ner priset?
 
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
vart kan jag se denna schablon på 1600kr/kvadraten ? Det låter otroligt dyrt jämfört med andra hantverkare tjänster. Jag kan förstå stora bostadsrättsföreningar med komplicerade tak, höga höjder och mycket kapital. Men en villa på 100 kvm 4 m ovanför marken ?!?

och materialet jag kan köpa som lekman i affären har varit i samma nivå som materialet i de offerter jag fått.

antingen så verkar ingen använda sig av dessa ”schablon prissatta hantverkare” för jag känner ingen som betalat dessa priser...

Om man drar bort materialkostnader. Vad blir timpriset ungefär ? vad som kund kan man göra för att få ner priset?
från 500 kr gubbe vitt i timmen,annars tjänar ägaren/ägarna noll kronor,på gubbarnas lön betalas arbetsgivaravgifter o sociala avgifter,en gubbe på 30,000i lön i månaden kostar 40 efter betalda avgifter,o betalar du lika som offert så har firman varit usel på förhandla procent,jag har 20 procent som företag där jag handlar,att göra själv blir självklart billigare då du inte tar timlön,eller hur,tänk efter nu,om du hadde företag skulle dina gubbar jobba gratis då??
 
M
T Tompsa skrev:
Tack! Och snyggt gjort! Jag tänker att vi borde klara oss på 2 man i en vecka! Vilket gör att det känns helt uppåt väggarna att takfirmorna vill ha 90k (innan rot) för att göra det jobbet!
1 vecka???glöm det,räkna med en dag bygga ställning,1 dag vindskivor om ni är duktiga,räkna på minst 4 veckor som amatörer om vattensystemet oxå skall bytas.
 
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
vart kan jag se denna schablon på 1600kr/kvadraten ? Det låter otroligt dyrt jämfört med andra hantverkare tjänster. Jag kan förstå stora bostadsrättsföreningar med komplicerade tak, höga höjder och mycket kapital. Men en villa på 100 kvm 4 m ovanför marken ?!?

och materialet jag kan köpa som lekman i affären har varit i samma nivå som materialet i de offerter jag fått.

antingen så verkar ingen använda sig av dessa ”schablon prissatta hantverkare” för jag känner ingen som betalat dessa priser...

Om man drar bort materialkostnader. Vad blir timpriset ungefär ? vad som kund kan man göra för att få ner priset?
vill du som kund ha billigare så kan nog nån mindre nogräknad ägare göra det svart utan garantier,90 är som sagt för billigt redan.
 
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
vart kan jag se denna schablon på 1600kr/kvadraten ? Det låter otroligt dyrt jämfört med andra hantverkare tjänster. Jag kan förstå stora bostadsrättsföreningar med komplicerade tak, höga höjder och mycket kapital. Men en villa på 100 kvm 4 m ovanför marken ?!?

och materialet jag kan köpa som lekman i affären har varit i samma nivå som materialet i de offerter jag fått.

antingen så verkar ingen använda sig av dessa ”schablon prissatta hantverkare” för jag känner ingen som betalat dessa priser...

Om man drar bort materialkostnader. Vad blir timpriset ungefär ? vad som kund kan man göra för att få ner priset?
tänk såhär,om du har en villa för ca 2 miljoner,Taket är ett hus hjärta,är det då dyrt byta dåligt läckande tak för 90,000????
 
2 veckor för 2 personer tog det mig att byta 90m2 lertegel mot betong.
Första takbytet för oss båda.
Det som gjordes var byte av papp, läkt, tegel, vindskivor, och hängrännor. Samt Byte/reparation av ca 1,5m2 råspont.

Jag tog in hjälp av kranbil för upplyft av tegel. Samt plåtslagare med skorstensbeslaget.

Vindskivor bytte jag och hade de gamla som mall.

En vecka per sida, hade bara ställning till en sida i taget.

Samt container för gammalt tegel.

Det var endast några få pannor som behövdes kapas runt skorsten.
Monterade även steg till skorstenen. Och glidskydd.

Det jag hade förberett med var att ha allt hemma. Läst på och frågat om hur man gör så det var vara att köra. Arbetade 7:30-17:00 inget arbete lördag eller söndag. Hade tur med vädret.

Det som jag betalade utöver material var hyra ställning, kranlyft, plåtslagare för skorstensbeslaget och Container

Totalt blev kostnaden hälften mot billigaste offerten. Nu var det här ett enkelt tak utan kupor, skorsten upp i nock. Så det var väl egentligen två släta sidor utan krångel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.