M
Skall helrenovera badrummet. Fönstret på ritningen kommer sättas igen pga att utrymmet utanför kommer bli en hall om några år när hus och garage bredvid byggs ihop.

Skulle vilja få in WC, kommod/handfat och badkar/dusch. Ogillar skarpt de P-formade duschbadkaren som finns då de ser klumpiga ut (i mina ögon) så letar alternativ till detta.

Hur skulle ni gjort planmässigt? Det går inte att bredda badrummet åt något håll.

Bredden på badrum är 190 cm och djupet är 250. Ritningen är husets originallösning, ogillar den dock då det känns trångt att ta sig till toastol mellan handfat och bad, speciellt om man ska tänka på lite mer tillgänglighet.

Ritning av ett badrum med mått, inkluderar toalett, handfat och badkar, planerat för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Du vill inte ha ett duschbadkar. Vill du då stå och duscha i ett vanligt badkar eller menar du med "badkar/dusch" att du vill ha badkar och en separat dusch?

Gäller det badkar så skulle jag ha det längs fönsterväggen samt kommod och toalett längs högerväggen. Att få dit både badkar och separat dusch tror jag blir trångt på något sätt oavsett hur man gör.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Du vill inte ha ett duschbadkar. Vill du då stå och duscha i ett vanligt badkar eller menar du med "badkar/dusch" att du vill ha badkar och en separat dusch?

Gäller det badkar så skulle jag ha det längs fönsterväggen samt kommod och toalett längs högerväggen. Att få dit både badkar och separat dusch tror jag blir trångt på något sätt oavsett hur man gör.
Det jag menar är att jag tycker att badkar av denna typ: https://www.stonefactory.se/badrums...MIjPeFgsLc7AIVsiB7Ch3s6wtWEAQYASABEgJ13PD_BwE

är rätt fula. Tycker de ser klumpiga ut, helt enkelt.

Jag skulle vilja ha något mer som detta:
https://watersbaths.co.uk/products/ebb-hybrid-shower-bath-1

Men de finns inte i Sverige, iaf inte vad jag hittat.
 
BirgitS
Nu svarar jag också på badkarsfrågan istället för på planlösningsfrågan. Sök efter ”badkarsvägg” så hittar du en del. Väggen köpa alltså separat, inte som ett färdigt kar med vägg.
 
M
JonasZent JonasZent skrev:
Nu svarar jag också på badkarsfrågan istället för på planlösningsfrågan. Sök efter ”badkarsvägg” så hittar du en del. Väggen köpa alltså separat, inte som ett färdigt kar med vägg.
Har gjort det. Men de funkar ju bara med fyrkantiga badkar hela bunten...
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan hålla med dig om att de ser lite klumpiga ut men de är nog mer bekväma att duscha i än det som du länkar till som är smalt.
Är det här en kompromiss som du kan tänka dig? [länk]

Men du har lagt tråden i Planlösningar så den kanske ska börja med det i stället för i en produktdiskussion.
I värsta fall, men jag tycker inte de är lika fina som de brittiska jag hittade. Klumpigare, liksom.

För badkar har jag funderat på detta med:https://www.buildor.se/duravit-badk..._BuGuymRByqZTXFldCdqFm9dqU6ioRnxoCjFIQAvD_BwE
Mer ståyta för dusch men smalare i ena änden.
 
BirgitS
M EmmaRa skrev:
I värsta fall, men jag tycker inte de är lika fina som de brittiska jag hittade. Klumpigare, liksom.

För badkar har jag funderat på detta med:[länk]
Mer ståyta för dusch men smalare i ena änden.
Just det där är för inbyggnad om du inte har sett det och det är ju väldigt stort med en djup på 130 cm, men inte mer än 80 cm ståyta som bredast. Men visst är ditt badrum tillräckligt långt för det.
https://www.duravit.se/products/all_series/paiova.com-en.html?product=3169198
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Just det där är för inbyggnad om du inte har sett det och det är ju väldigt stort med en djup på 130 cm, men inte mer än 80 cm ståyta som bredast. Men visst är ditt badrum tillräckligt långt för det.
[länk]
De fanns i djup 100 med. :)

Funderade dock mycket på planlösning nu och ideer hur andra löst liknande badrum. Jag skulle vilja ha ett badrum som känns mysigt också, inte enbart praktiskt. Därför har jag lite svårt för dessa fyrkantiga P-formade badkar eftersom de kanske inte osar av charm...
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Mysighet sitter ju ofta i handdukar, belysning, ljus och liknande saker och inte så mycket i formen på badkaret.
[länk]
Förvisso. Försöker dock också få en 50-60-tals-touch på hela huset och har lite svårt att få in de där badkaren i ekvationen. :)
 
BirgitS
M
BirgitS BirgitS skrev:
På 50-talet var det rätt mycket inbyggda badkar och under båda årtiondena så var det ju fyrkantiga badkar som det gick bra att stå och duscha i.
[länk]
[länk]
De tycker jag känns tidstypiska och jag växte upp i hus byggda under tidigt 60-tal och sambon i ett från tidigt 50-tal.
Har kikat på den modellen med. Gillar utseendet, men jag är fundersam till inbyggnad efter att ha läst trådar på detta forum som varit väldigt avskräckande. (Gäller ju även vissa av de triangelformade versionerna som var inbyggnad.)

Men ja, de är snygga. Funderar på den andra där, är den inte rätt låg i baddjup?
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.