Klaaart!

Tre av dom mindre hyvlarna var i mycket bättre skick än jag hade förväntat. Det var bara en av dom små trubbnosade som behövde lite extra handpåläggning. Den stora långa falshyveln verkade nästan oanvänd!
Intressant att dissikera dom olika hyvlarna och märka att det finns ett system i hur dom är uppbyggda. Samma lameller som används till hyvelsulorna har man använt vid konstruktionen av dom olika hyvlarna. Putshyveln och den stora falshyveln använder samma lameller. Det är bara antalet (bredden) som skiljer. Dessutom går det att justera spånöppningen några mm. på dessa två. Även dom mindre hyvlarna delar samma komponenter. Stålet på putshyveln (48mm) är fixerat i fast läge men i dom smalare 30mm-hyvlarna kan man förskjuta stålet lite åt bägge sidorna så att hyveln alltid når ända in i 90˚ hörnet. Smart! Falsanhållet passar både den större och mindre falshyveln.
Genomgången/renoveringen har gått fortare än beräknat och jag har fått ett positivt intryck av hela systemtänket. Har nu beställt två nya stålsatser `a 10st. (30mm & 48mm) från fabriken och när dom kommer skall jag provhyvla i lite olika träslag. Kunde inte motstå den lilla men breda enhands putshyveln så den slank med i beställningen!

RALI 105 Evolution N enhands putshyvel med justerbar spånöppning och rött justeringshjul.
Slutsummering +/- och kostnaden för hela kalaset kommer när jag har fått dom nya stålen och provhyvlat.

Samling olika trähyvlar och komponenter ordnade i svart skumfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två metallyvlar med skruvar på en svart arbetsbänk, används för träbearbetning, i gott skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två staplade hyvelstål, övre bredare och längre än det undre, mot en ljus bakgrund.

Metallhyvel märkt "RAU G30" med distinkta utsågade öppningar och en justerbar spånbegränsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad falshyvel med justerbar spånöppning och distinkta lameller, liggande på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart handhyvel med metalldetaljer mot vit bakgrund, visar justerbara komponenter och lameller som nämns i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två metallyvlar stående bredvid varandra, varav en är större och bredare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallhyvelkomponent på vit bakgrund, med tydliga tecken på användning och modellnummer ingraverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längsgående vy av en välvårdad planhyvel med svart handtag och röd justerbar spånöppning mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt över toppen av en nyligen renoverad trubbnosad handhyvel med synliga lameller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra renoverade hyvlar i olika storlekar och skick på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre olika storlekar av hyvlar med silverfärgade hyvelsulor och svarta knoppar på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En väl använd metallhyvel med tydliga bruksspår och tillverkarmärkning "RAU EG3", synlig justermekanism och hyvelstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad hyvelsula märkt "RAU C30 SWISS MADE PATENTED" med synliga lameller och justerklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det får vi fira med en ”Pelarborr”! Trevlig Helg!
Dag

Renoverade trähyvlar och en ölburk på en verktygsbänk som firande efter avslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
Att suga eller inte suga, det är frågan?

Jag har en längre tid funderat varför min Festool dammsugare som är kopplad till min Kapex såg inte presterar som förväntat.

Grov svart dammsugarslang ansluten till en smutsig Festool dammsugare, placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har bytt påse, rensat filtren, kollat slangen men inte hittat några fel. Men idag gav jag mig f-n på att lösa det. Lyste genom röret i såghuven men det såg okay ut.
Tog en lång smal mejsel och körde upp igenom hålet. Då visade sig problemet! Två träbitar hade någon gång hamnat i en ficka innan rörkröken.

Två små träbitar på en sågad yta, som orsakade blockering i dammsugarens slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dammsugaren startade sögs dom upp och spärrade luftströmmen. Efter lite pillande och svärande kom dom ut. Testade också med en 50mm slangbit som låg i ”bra att ha lådan”. Vilken skillnad mot den betydligt mindre originalslangen!

Två dammsugarslangar, en mindre och en grövre, liggande på ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket drag! Nästan så att klingan åkte med in! Så det blev till att förstora hålet i underbordet för den betydligt grövre slangen.

Större grov slang ansluten till hål i underbord, träspån syns vid anslutningen indikerar användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en provisorisk fästning med gaffatejp av slangadaptern tills vidare men efter lite testande framöver blir det en bättre permanent anslutning.

Dammsugarslang kopplad till en såg med provisorisk tejpning för större luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra avslut på en fin Helg!
Dag
 
  • Gilla
p.lundgren och 8 till
  • Laddar…
Perfekt!

Letade lite djupare i ”bra och ha lådan” och hittade en perfekt koppling för sugslangen till sågen. Till skillnad mot originalkopplingen så fäster denna utanpå sågens spånrör så man slipper bromsningen av luftströmmen. Raka rör 50mm från skit till påse!
Den som spar han har.

Dag

Svart koppling fäst utanpå ett grått sågens spånrör för anslutning av sugslang, för optimerat luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Den som spar han har
tillslut ingen plats att snickra kvar..
 
  • Gilla
  • Haha
Ola C och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
tillslut ingen plats att snickra kvar..
Ja så kan det gå om inte haspen är på. :D
För min del så är min ”slänggen” väldigt dominant. Besöker nog tipp/återvinning oftare än Gubbadagis!

Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Herren vägar tycks vara outgrundliga, åtminstone när det gäller postbefodran!
Trodde i min enfald att ett litet paket från Schweiz/Frankrike skulle komma fram på en vecka. Men när man läser trackingen inser man varför. Men jag begriper inte varför paketet när det väl kommit till Malmö behöver åka en tur över Danmark för att komma till Stockholm?
Kan det vara en policy inom Postnord att både Danmark och Sverige måste vara delaktiga när ett paket skall transporteras?
”Alla skall med” är ju en känd slogan inom politiken och numera tydligen även inom postbefodran!

Dag

Skärmdump av paketspårningsloggar som visar ett pakets ologiska resa via flera länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då paketet med nya hyvelstål och hyvel inte behagade komma idag fick det bli lite materialanskaffning. Hämtade en beställd skuminredning som är är förskuren i rutor hos ClasOlle.

Förskuren skuminredning i rutor för verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver byta den gamla i den nya Rali-lådan då det tillkommer ännu en hyvel när Posten levererar på tisdag.

Kollade i realådan hos ClasOlle och hittade en bosch diamantkapskiva 230mm för 75kr i stället för 550kr hos Conrad. Kändes som ett bra fynd!

Bosch diamantkapskiva 230mm med prislapp som visar nedsatt pris, placerad på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så blev det en runda in hos slaktaren ”von Lidl” för att fylla på limförrådet. Fem förpackningar för 100kr. Tycker det är väldigt praktiskt med dom här små limtuberna.

Flera förpackningar av superlim och epoxylim på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket på en gång när man är ”fritidsforskare”! Men nu är det Helg!

Trevlig Helg! Dag
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Framme!

Fick möjlighet att hämta ut paketet med dom efterlängtade nya hyvelstålen och hyveln i dag. Den lite mindre 48mm enhandshyveln ser väldigt trevlig ut! Troligtvis blir det inte så mycket tid för testning denna veckan då det är skollov = barnbarn = häng!
Men till helgen skall det testas!

Dag

En ny 48mm enhandshyvel på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48mm enhandshyvel av metall på ett bord redo för att testas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny 48mm enhandshyvel med röda justeringsknappar och QR-kod på en mörk arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två röda och två gröna RALI hyvelstålspaket i olika storlekar på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
. Den lite mindre 48mm enhandshyveln ser väldigt trevlig ut!
Var köptes den?
 
Jag köpte på nätet från Rali-shop.de. Bästa priset och fraktfritt.
Verkar väldigt gediget hopsatt och med bra tyngd i hyveln. Levererades med 4 dubbla hyvelstål d.v.s 8 skär.

Dag
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Ny inredning!

Har nu skurit till den nya inredningen så att jag får plats med dom 5 Rali-hyvlarna och lite tillbehör.
I locket syns en dubblett av B30 Bullnose hyveln. Är det någon som är intresserad av den så skicka ett PM.

Trevlig Helg!
Dag

Verktygslåda med skuminsats innehållande fem Rali-hyvlar och tillbehör, inklusive en B30 Bullnose hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
När får vi se hyveltest? :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
När får vi se hyveltest? :)
Om allting fungerar lär det bli i morgon när barnbarnen är återlämnade.
Dag
 
stigen stigen skrev:
Om allting fungerar lär det bli i morgon när barnbarnen är återlämnade.
Dag
Så barnbarnen missar en avhyvling...
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Så barnbarnen missar en avhyvling...
Barnbarn får ALDRIG någon avhyvling! Det är föräldrarna som fostrar.
För oss är dom som grädden på moset! En spegling av våra livsdrömmar!
När dom ber om en glass så brukar jag fråga om det räcker med en eller dom är sugna på flera.
Vi har många glassar i frysen!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
snuttekudden och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.