Sittställning
Hej

Jag har en väldigt stor oro i kroppen nu när vi fått besked att ett metallskrot-återvinning ska öppna knappt 500meter från vårt hus.

5 personer satte sig emot detta och alla punkter har blivit nedslagna och jag skulle behöva hjälp att motivera ett ändrat beslut.

Det kommer låta en jäkla massa från denna verksamhet, dom har tidigare legat på ett annat ställe där vi fått höra klagomål om hur mycket det låter.
Tydligen är värdet på vårt hur inte anledning nog att dom ska få avslag...

Det finns en sjö med djurliv 1200 meter ifrån platsen detta företag ska verka .. 1000meter är gränsen säger dom..

Hjälp! Jag behöver bättre argument.
 
Köp in dig i företaget.
 
Finns det rödlistade djur/växter nära etableringsplatsen?
Kolla också om du hittar personliga kopplingar mellan företagsägare och beslutande tjänstemän.
Här hittade jag i ett mycket tveksamt tillståndsärende att dom var med i samma whiskyklubb.
 
Plantera in en stinksyska eller annan fridlyst superviktig växt på marken och ring Länsstyrelsen.
 
Värdeminskning på din fastighet ses (tyvärr) inte som anledning för att avslå ett bygglov. Om verksamheten medför ”risk för människors liv och hälsa” kan det vara annorlunda. Är verksamheten miljöfarlig som du skriver kan det finnas utlåtanden från miljöavdelning kring hur detta ska hanteras och förebyggas. Det kan röra t ex bullerpåverkan på omgivningen, miljöfarligt avfall och andra säkerhetsaspekter. Företaget kan behöva konstruera byggnaden på ett sådant sätt att miljökrav uppfylls. Har du läst beslutet och tillhörande handlingar? Står det något i detaljplanen som byggherren måste beakta vid byggande av industri? Är detta något som behandlats i lovprocessen?

Det är nog snarare säkerhetsaspekten som du ska trycka på vid en överklagan än den eventuella värdeminskningen på din fastighet.
Vad angav ni för skäl till att neka bygglov i de yttrande ni lämnade till kommunen?
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det rödlistade djur/växter nära etableringsplatsen?
Kolla också om du hittar personliga kopplingar mellan företagsägare och beslutande tjänstemän.
Här hittade jag i ett mycket tveksamt tillståndsärende att dom var med i samma whiskyklubb.
Större ärenden, där dessutom negativa yttrande kommit in från fastigheter i omgivningen, brukar inte tjänstemän ha delegation att ta beslut i. Det är politikerna i byggnadsnämnden som gör det. Rör det sig om miljöfarlig verksamhet undrar jag om politikerna vågar bevilja något för att gynna en polare i whiskeyklubben. Men jag kan ha fel.
 
Sittställning
Här är hela ärendet. Vi är 5 ST som klagat. Många kommer drabbas men andra inte bo nära nog. Men deras buller nivå är hög
 
  • Närbild av ett officiellt dokument med text om tillsynsavgift och kriterier för ljudmätning från en myndighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett dokument om miljövård gällande avfallshantering och bullernivåer, relaterat till ett klagomål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Officiellt dokument med text relaterad till miljölagstiftning och beslut om klagomål på bullernivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Officiellt beslut från myndighet om att verksamhetens bullernivåer är höga och åtgärder krävs, relaterat till ärendet med klagomål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en officiell handling med text om bullernivåer och klagomål från fastighetsägare i anslutning till ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med rubriken "Motivering till beslutet" gällande miljöprövningsförordning, diskussion om boendes bullerklagomål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med text om försiktighetsmått och miljöpåverkan från en verksamhet, relaterat till en klagomålssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på ett dokument med text som behandlar försiktighetsmått och beslut gällande miljöfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offentligt dokument om ett avvecklingsplan-beslut med punkter kring uppstädning och bullernivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av ett officiellt dokument som diskuterar bullernivåer relaterade till vattenprovtagningsverksamhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett dokument med tabeller och text som beskriver avfallstyper och kod i avfallsförordningen, samt information om verksamhetens drifttider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett officiellt dokument med beslut, innehåller textpunkter om miljö- och hälsoskyddskrav för verksamheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning Forlowt skrev:
Här är hela ärendet. Vi är 5 ST som klagat. Många kommer drabbas men andra inte bo nära nog. Men deras buller nivå är hög

Det var mycket text och suddigt att läsa. Är sidorna i rätt ordning? Jag får inget riktigt sammanhang.

Vad jag kan tyda är detta inte bygglovetsbeslutet utan ett beslut taget av Miljönämnden enligt Miljöbalken. Stämmer det? Jag ser inga beslutsparagrafer som hänvisar till Plan- och bygglagen som säger att bygglov beviljas.

Det framgår i alla fall att det har gjorts grundliga utredningar och att kraven och kontrollen på verksamheten kommer vara hård, både vad gäller miljöpåverkan och buller.
 
Redigerat:
Sittställning
M MetteKson skrev:
Det var mycket text och suddigt att läsa. Är sidorna i rätt ordning? Jag får inget riktigt sammanhang.

Vad jag kan tyda är detta inte bygglovetsbeslutet utan ett beslut taget av Miljönämnden enligt Miljöbalken. Stämmer det? Jag ser inga beslutsparagrafer som hänvisar till Plan- och bygglagen som säger att bygglov beviljas.

Det framgår i alla fall att det har gjorts grundliga utredningar och att kraven och kontrollen på verksamheten kommer vara hård, både vad gäller miljöpåverkan och buller.
Kan säkert vara lite oordning, jag kan försöka ladda upp dom bättre.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Sittställning
Här har vi dom i bättre kvalitet, ni får skylla på min fru för de föregående bilder
 
  • Dokument med rubriken Beslut från Helsingborgs Miljönämnd om klassificering av miljöfarlig verksamhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett dokument med punktlista för bygg- och miljöregler, med Helsingborgs stadsvapen längst ner till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uppslag av en textdokument som diskuterar riktlinjer och krav för miljöanmäld verksamhet inklusive ljudnivåmätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sida från ett officiellt dokument med rubriken "Beslut" och text om miljörelaterade verksamhetsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med text om avfallshantering, tabell med avfallstyper och koder i avfallsförordningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett dokument med text om kommunikation och synpunkter kring ett byggprojekt och miljökonsekvenser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument som visar "Motivering till beslutet" för KAABS Nordic AB:s verksamhetsanmälan, diskussion om miljöpåverkan och rekommendationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida av ett dokument med text om försiktighetsmått för hantering av avfall, delvis synligt kommunvapen i övre höger hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textdokument med riktlinjer för miljöhantering och avfallsåtervinning från Helsingborgs stad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på ett dokument med text och beslut angående en kommunal verksamhet, med Helsingborgs stad vapensköld i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida från ett beslutsdokument med rubriken "Beslut," regler och information från Helsingborgs kommun, med en röd kommunlogotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett uppslaget dokument med text som beskriver lagkrav och föreskrifter relaterade till miljö och hälsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med text avseende regler för avfallshantering och ljudnivåer från Naturvårdsverkets rapporter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett officiellt dokument med text om kontakt med andra myndigheter och årlig tillsynsavgift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Här har vi dom i bättre kvalitet, ni får skylla på min fru för de föregående bilder
Fortfarande lite suddigt...vem ska jag skylla på nu? ;)

Jag ska läsa genom när jag har tid och återkommer med kommentarer.
 
Redigerat:
Sittställning
M MetteKson skrev:
Fortfarande lite suddigt...vem ska jag skylla på nu? ;)
Jag ska läsa genom när jag har tid och återkommer med kommentarer.
Aaameen va fasiken.. på mig nu tydligen är vi båda dåliga


Edit: klickar jag upp dom ser dom skarp ut för mig :/

Hoppas det går att läsa ändå, tacksam för alla tankar och idéer. Vi bör redan nära en motorväg och ett jäkla buller ovanpå det kommer upplevas som överflödigt minst sagt
 
Sittställning Forlowt skrev:
Aaameen va fasiken.. på mig nu tydligen är vi båda dåliga


Edit: klickar jag upp dom ser dom skarp ut för mig :/

Hoppas det går att läsa ändå, tacksam för alla tankar och idéer. Vi bör redan nära en motorväg och ett jäkla buller ovanpå det kommer upplevas som överflödigt minst sagt
Jag gör ett försök. :)
 
Redigerat:
Var finns ert överklagande/synpunkter ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var finns ert överklagande/synpunkter ?

De var upptagna under rubriken ”Kommunicering”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.