Jag har hört att man måste vänta en månad efter att klinkersen är satta innan man sätter på golvvärmen, men när man kan sätta dom har jag ingen aning om.
 
Enl en "expert" vi har frågat ska man vänta 100 dagar innan man lägger klinkers på betonggolvet.
Betongen krymper under torktiden och det gör att om man har satt klinkers, efter 1-2 år spricker hela golvet.
Vi har diskuterat att kanske sätta klinkers t ex i köket där skåpen ska stå och vänta med resten. Samma sak i tvättstugan.

Det blir att fråga flera "experter" innan vi börjar med bygget den 2 januari.



 
Finns det någon som har närmare erfarenhet än hörsägen i en så pass viktig fråga.

Misstänker att detta är ett misstag som en entreprenör bara gör en gång då konsekvensen är påfallande kostsam och svår att mörka. 8)
 
Det har vi också bestämt vänta så längre det går minst 100 dagar.
 
Är det verkligen sant?

JAg har även läst här på forumet att ett par fick riktlinjer från sin hussäljare att inte tapetsera på x antal månader eller ett är. Detta är ju ett skämt, det måste vara ett riktigt skithus de bygger.

Förövrigt undrar jag om det inte är det mest idealiska att göra grunden och resa huset på den vara årstiden?
 
Vad säger General Failure?
De gjöt ju hans platta typ en vecka eller så före huset kom...
 
Ojojoj då byggs det många skithus... Så gott som alla grunder jag har sett har fått ett hus efter nån vecka, och i nästan alla hus så blir det sättning = knöliga tapeter...
 
Fukten i betongen måste ta sig ut åt något håll, frågan är bara om det blir uppåt eller nedåt?

En fuktsaneringskille jag har pratat med säger att en platta på mark bör stå i 6 månader så att mycket av fukten hinner ut innan man stänger igen med golvet och ev. fuktspärrar.

Det där med knöliga tapeter får man alltid eftersom ett trähus sätter sig. Väntar man på att trähuset ska sätta sig så minskar väl risken men att tapeterna kommer att spricka det är säkert. Det är bara att köra med billiga tapeter första vändan ;D
 
Självklart ska fukten hinna ut, men jag tror att det inte spelar nån större roll hur lång tid du väntar med att ställa dit ytterväggarna... huset sätter sig i alla fall, det har ju inte med betongens brinntid att göra utan att huset är av Trä (oftast) även stenhus sätter sej men tydligen inte lika mycket.
 
Vi har bara fått höra att vi ska utföra ett fuktprov för att vara på den absolut säkraste sidan. Visar det sig att plattan är ännu för fuktig får vi helt enkelt hyra in oss på en camping för att lägenheten är såld och vi kan inte flytta in som planerat :D

Allvarligt talat, så kör vi med byggfläkten på halvfart så länge temperaturen inte sjunker under -5 eller så. Annars finns risken att kondens uppe i taket bildas och råsponten slår sig, hela taket kan visst bli ganska så skevt. För övrigt har vi planer på att ca en månad innan huset ska vara färdigt göra i ordning tvättstugan och sätta igång golvvärmen. Så har våra hantverkare tillsammans med KA resonerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.