Jag har fått en låda(skarvbox? Vet inte vad det egentligen heter) för fiber installerad på fasaden men ej någon fiberkabel indragen ännu.

Jag behöver byta panelen och funderar på om det är enkelt att skruva bort bort lådan när fibern är installerad eller om jag bör stressa igenom ett panelbyte nu innan fiberkabel är på plats.

Är det enkelt att koppla bort lådan och kabeln när fibern väl är på plats? Är det kontaktdon på fiberkabeln som bara är att rycka ur eller måste tekniker hålla på och svetsa för en dyr peng?
 
  • Gilla
Självlärd
  • Laddar…
Det blir ett "det beror på" svar.

Det finns nämligen båda varianterna - koppling i lådan eller svetsat i lådan och koppling inomhus.
Jag har mest stött på den svetsade varianten så jag skulle rekommendera att du stressar med panelbytet tyvärr.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle undersöka möjligheten att placera om skarvboxen, så att den inte sitter så illa till (inför framtida behov av panelbyte).
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
M Mats skrev:
Det blir ett "det beror på" svar.

Det finns nämligen båda varianterna - koppling i lådan eller svetsat i lådan och koppling inomhus.
Jag har mest stött på den svetsade varianten så jag skulle rekommendera att du stressar med panelbytet tyvärr.
Tack för info(y)

Jag kanske överdrev en aning när jag skrev stressa. Det är IP Only som är projektör;)
 
Öppna lådan o titta..
 
Att öppna lådan nu, innan fibern är inkopplad, kommer väl inte att säga nåt om hur det ser ut när fibern väl är inkopplad.

Man vill ju inte gärna riskera att knäcka fibern (den är trots allt av glas), så att försöka byta panelen innan eller flytta boxen nånstans där den kan sitta orörd, är nog att rekommendera.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Det vanliga är svetsa i utvändig fiberbox.
Så utgå från det när du planerar.
Det bästa är då att ha kanalisation in i huset så att man kan trä ut "fiberkabel" oftast en längre pigtail med kontakt om man vill byta panel. Vet man vad man pysslar med kan man lossa fiberboxen och trä ut pigtailen.
16mm slang/rör räcker om det inte ör någon skarp böj.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Gjorde precis den operationen åt en kund som ska bygga tak över källartrappan, då var fasadboxen ivägen.
Före:
En fasadbox monterad på ett hus med blå panel och vitt fönsterfoder över en nybyggd svart trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Fasad med elektrisk box före ombyggnation för tak över källartrappa, vått betonggolv syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanN03 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.