Hej!

Jag tänkte gräva ut en gräsplätt och ersätta med grus. Har testgrävt och de är ren jord utan någon form av ogräs ner till berg. Den jord jag gräver upp tänkte jag använda på annan del av tomten där jag skall ersätta rabatt med gräs. Måste jag vänta tills våren för att flytta jordmassorna eller kan jag gräva upp den nu och vinterförvara jorden på något sätt så den behåller all näring och kvalite? Tex lägga den i hög eller liknande? Läst att jorden tappar kväve och på så sätt blir försämrad om man låter den ligga fritt i en hög...

Tack!
 
Du kan lägga den på hög. En gräsmatta är inte särskilt kinkig på underlaget och i värsta fall går det ju att skicka på gödsel i efterhand
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Tack Mats!

Kan man göra något för att ändå försöka behålla jorden fin? tänker att ju mer näring i jordendestobättre. Speciellt om man skall så?! Ex blanda ner löv för att hålla igång liv eller är de bara onödigt?
 
Största problemet med att förvara jord på hög är inte eventuella förändringar av näringsinnehåll utan att man väntar några år för länge och har en gräs/busk/trädbeväxt kulle istället.

/ATW

Ps att täcka med en presenning kanske vore en bra idé för att hålla bort tillväxt... ds
 
Visst kan du gör det, det blir ju som en slags kompostering. Vid kompostering försvinner alltid en del av kvävet men det går ju relativt enkelt att återställa, mullhalten är minst lika viktig. Den biologiska aktiviteten är lägre under vintern men som Arne TW skriver kan du täcka med presenning för att inte alla frön skall gro när värmen kommer.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Och en gammal gräsplätt brukar inte innehålla några stora mängder näring, utan den har nog fått gödslas varje år alt. mulchat gräs för att ha något att växa av. Så lägg din jord i en hög och fundera på hur du ska jordförbättra den när den ska användas och kväve ska du inte tillsätta förrän det finns växter/gräs som kan ta upp näringen annars utvattnas den bara.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.