Behöver lägga till några plantor på min befintliga häck som jag i våras klippt ner. Var precis inne på min lokala trädgårdshandel och de kunde inte med säkerhet säga vilken häckväxt jag har. Någon av er som vet?

Gröna blad på sommaren med blåa bär. Växer sig rätt hög. Tidigare var den ca 1.80 m och växte fortfarande på höjden.

Häckväxt med orange och röda höstlöv i en trädgård, potentiell bärproducent, är ca 1,80 m hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med blå bär? Avlånga och ätbara? Då kan det vara någon variant av blåbärstry. De finns i olika sorter där både bär och blad kan se lite annorlunda ut.

Sitter bären som i klasar och är runda kan det vara häggmispel.
 
Aronia.
 
Claes Sörmland
I och med att den blir så hög är det nog t o m slånaronia. Den som säljs under namnet 'Elata'.

Bra buske.
 
Möjligt att det är häckoxbär?

Tätt växande buskar med övervägande röda löv som kan vara häckoxbär, i ett trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Röd- och orangebladiga buskar som kan vara häckoxbär mot en suddig grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era svar. Tog med en kvist in till Blomsterlandet och fick konstaterat att det är Oxbärshäck (Liguister).
 
Det bevisar bara att den anställde på Blomsterlandet inte har en hum om växter! :rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
thomas33 och 4 till
  • Laddar…
Kände tyvärr det jag med men hon sa att det var Liguister de kallade oxbär och verkar som det är just Liguister när jag kollar blad och bär.
 
S sole_oggi skrev:
Kände tyvärr det jag med men hon sa att det var Liguister de kallade oxbär och verkar som det är just Liguister när jag kollar blad och bär.
Blandar man ihop Liguster med Oxbär då bör man verkligen inte jobba på en växtbutik.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Jag hade grannar med ligusterhäck och jag har inget minne att den blev så orange och röd på hösten. Men någon med färskare erfarenheter kanske kan bekräfta eller säga emot?
 
Så här ser min Liguster ut 30 oktober i norra Sthlm. Ser lite brun ut på ovansidan men det är för att den är ganska nyklippt så grenarna syns. Har aldrig blivit röd/orange.
Nyklippt ligusterhäck i grönt och brunt i ett höstlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det finns två sorters liguster, en lövfällande och en vintergrön, som i princip är samma men hämtade från olika ställen i världen. Men inte heller den lövfällande har speciellt mycket höstfärg. Aronia däremot, blir knallröd som på bilderna. Det blir dock även häckoxbär, och till skillnad från Aronia har de ofta bären hängande kvar på hösten. Därför tror jag det är oxbär på de två likadana bilderna som postades på tisdagen. Men för en säker identifiering måste man få se närbild på det som finns kvar av löv, bär och kvistar.
 
Claes Sörmland
I närbild ser det fortfarande väldigt mycket ut som slånaronia, typen som säljs som 'Elata'

Närbild av 'Elata' slånaronia med rödorange blad mot en gräsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och några bär finns ju inte att titta på de nyss föryngringsbeskurna buskarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.